View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 01:10



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bra preamp? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post Bra preamp?
Först ut i detta forum, undrar jag om det är någon som har bra erfarenheter av preamp pedaler? Själv kör jag sedan en tid med Hughes & Kettner Tubeman, som jag är mycket nöjd med. Men man vet ju aldrig - det kan ju finnas bättre grejor på "grannens tomt". [;)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


11 Jul 2010, 10:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Lehnert hade med sin GoGo på tonträffen i vintras.

Toppenprodukt.

http://www.lehnert-amps.com/gogo.htm

------
Dom låter alla lika


11 Jul 2010, 11:05
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post 
preamp? menar du typ pedaler som man använder för att trycka på stäraken lite extra då eller?

isf måste jag rekommendera Visual Sounds Jekyll & Hyde, absolut bästa boostpedalen jag haft eller hört. ställer man den med gain lågt och volym högt på jekyll delen så får man det finaste som finns [:p]

80's tone *blizzz*


11 Jul 2010, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
nilo wrote:

preamp? menar du typ pedaler som man använder för att trycka på stäraken lite extra då eller?

isf måste jag rekommendera Visual Sounds Jekyll & Hyde, absolut bästa boostpedalen jag haft eller hört. ställer man den med gain lågt och volym högt på jekyll delen så får man det finaste som finns [:p]

80's tone *blizzz*

Med preamp menar jag en pedal med högtalarsimulator och fullständig preamp som du kan plugga in i mixerbordet, förstärkaren eller PA-anläggningen. [:)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">


11 Jul 2010, 19:19
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Jan 2009, 19:47
Posts: 387
Location: Stockholm
Post 
Jag körde ett tag med Koch Pedaltone.. Låter snorbra (hur bra snor nu må låta?) nåväl!.. Väldigt bra var den..
Fanns en uppsjö av möjligheter med den

Ena knappen växlar mellan kanal 1 och 2, andra knappen boostar kanal två (då blir kanal två lite som channel 3 på tubemannen)
Nästa knapp kickar igång ett litet slutsteg på 0.5w för att ge rörfeeling i högtalarsimulatorn
och sist hade vi en solo/boostknapp

Det gick att ratta in precis vad som helst med den rackarn..
En stor nackdel med pedalen är att den är stor och TUNG.. inte det roligaste att släpa på i ryggsäcken när man ska gå på gig med idén om att man ska packa lätt

Image


Jag sålde den för att den var lite jobbig att släpa + att jag inte trodde jag skulle få den ordentliga användningen av den... men det fick jag ångra.. så jag köpte en H&K Tubeman..
Tycker Kochen låter bättre... men Tubemannen är mycket mer hanterlig live eftersom det bara finns tre knappar att stampa på. Dessutom är den mycket mindre och mycket lättare.
Med Kochen så måste man hålla reda på om boosten är inne eller ej, är det kanal 1 eller 2 jag spelar på? Ska powerampen vara på eller av.. osv osv

<font size="1"><i>behöver ett liv!"]</font id="size1">


11 Jul 2010, 20:52
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post 
Mesa boogie studio preamp (mamma mia) men kostar ju en slant men den är riktig go [:D] Annars så är det ju inget problem att använda en directbox om du vill smacka vad du vill i ett mixerbordet men helst då en passiv sådan.

Whirlwind IMP 2 Standard Direct Box
The IMP is an in-line transformer that converts a line or instrument level unbalanced signal to a low impedance mic level balanced signal. While the Imp 2 (shown) is the ideal direct box for anyone requiring professional quality

Lillefar

"Det är aldrig försent att ge upp"


11 Jul 2010, 21:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Jag har också kört Koch Pedaltone och håller med på alla Brints punkter! Den är en förträfflig ljudmaskin!

Ett bra tag hade jag min rackad och styrde kanalswitchningen med min TC G-System efter att ha moddat Pedaltonen för fjärrstyrning.

Nuförtiden lever den orackad på golvet hemma i lägenheten eftersom jag inte har hjärta att sälja den. I den sitter liksom "mitt" ljud, fastän jag idag använder andra grejer i min huvudrigg.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


12 Jul 2010, 09:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.