View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:44



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Förvånansvärt bra superbudgetpedal... 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Förvånansvärt bra superbudgetpedal...
Skulle egentligen kunna låta detta bli en tråd om överraskningpedaler :-)

Men i mitt fall så letade jag inför ett gig efter en od/boostpedal som bibehåller förstärkarens kvalitéer,jag tycke den låter så bra just nu så jag ville bara ha liite mer hår i soundet.
Testade olika pedaler jag hade hemma,och tillslut så hittade jag en gammal lila Behringer TO100..
Pluggade in den lille fule och jäklar vad fint den lät i just detta fallet,färgade inte grundljudet nämnvärt utan bara grusade lite precis som jag ville ha det!!Bingo!!

(BajaTele med nocastermickar in i en One Control BJF S66)

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


17 Mar 2020, 10:31
Profile

Joined: 24 Mar 2010, 00:11
Posts: 649
Location:
Post Re: Förvånansvärt bra superbudgetpedal...
Yoyo ultimate drive är en bra budget hit också.
Kopia av ocd. Nästan exakt samma krets förutom lite annat filter som släpper igenom lite andra frekvenser och en diod som sägs vara felvänd.
Testade att vända den men hörde ingen skillnad.
Byter man något motstånd så är det så gott som prick OCD har jag för mig.


20 Mar 2020, 03:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Förvånansvärt bra superbudgetpedal...
TC Dark Matter...rejält överraskad hur bra den är, kör min sist av gainstegen och alltid i kombination med en lätt ställd kompressor för rejält skitigt komp. I med en TS808 före som solospark.

Har haft den tidigare men tyckte då att den var lite beige, men har väl blivit gammal och halvdöv (sant på båda...) och tycker idag att den är bland de bättre medium/high overdrives (ja, fast det står distorsion på boxen...).

Matte

_________________
the older I get, the better I was


14 Apr 2020, 13:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Förvånansvärt bra superbudgetpedal...
Vet att jag upprepar mig, har sagt detta flera gånger förr här. Men Ibanez TS-5 ur soundtank-serien är strålande. Förutom plastboxen, den suger. Men låt en byggare bygga in den i en riktig plåtlåda så har du en superpedal. (Eller gör det själv om du är lagd åt det hållet)

Jag har två, och de är båda ombyggda av KTW pedals i Gävle.


14 Apr 2020, 14:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Förvånansvärt bra superbudgetpedal...
lpstd wrote:
Vet att jag upprepar mig, har sagt detta flera gånger förr här. Men Ibanez TS-5 ur soundtank-serien är strålande. Förutom plastboxen, den suger. Men låt en byggare bygga in den i en riktig plåtlåda så har du en superpedal. (Eller gör det själv om du är lagd åt det hållet)

Jag har två, och de är båda ombyggda av KTW pedals i Gävle.

Men då blir det väl inte så budget? Vad kostar det att bygga in den i en plåtlåda?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


14 Apr 2020, 17:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Förvånansvärt bra superbudgetpedal...
lpstd wrote:
Vet att jag upprepar mig, har sagt detta flera gånger förr här. Men Ibanez TS-5 ur soundtank-serien är strålande. Förutom plastboxen, den suger. Men låt en byggare bygga in den i en riktig plåtlåda så har du en superpedal. (Eller gör det själv om du är lagd åt det hållet)

Jag har två, och de är båda ombyggda av KTW pedals i Gävle.

Varför inte bara köpa en TS i en plåtlåda från fabrik? Det är väl exakt samma krets i soundtanken och att bygga in den i en annan låda av en firma kan ju inte vara kostnadseffektivt någonstans?

_________________
Johan Hansson


14 Apr 2020, 21:08
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Förvånansvärt bra superbudgetpedal...
Tubis wrote:
Varför inte bara köpa en TS i en plåtlåda från fabrik? Det är väl exakt samma krets i soundtanken och att bygga in den i en annan låda av en firma kan ju inte vara kostnadseffektivt någonstans?

Tubis, vad syftar du på med "TS i plåtlåda från fabrik"?
Jag har en äldre TS-9:a från 80 talet, och den låter förträffligt. Det är den jag använder mest, men den låter inte som TS-5. Mina två TS-5:or bedömmer jag låter lika. Sen har jag en Maxon OD-808 som jag också gillar. Den är också annorlunda. Jag har haft en modernare TS-9 från kanske 90- eller 00-tal, men den blev jag aldrig kompis med. För tunn på något sätt. Finns säkert en uppsjö av ytterligare pedaler som låter bra, men nu har jag så jag klarar mig.


15 Apr 2020, 19:07
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Förvånansvärt bra superbudgetpedal...
Jag har ett helt pedalbord med mestadels billiga pedaler som duger gott för live och rep och att kunna bli stulet.
Hemmavid och för studiobruk har jag dyrare grejer som jag inte vill vara med om blir stulet då det kostar mer än blien jag kör omkring i :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


15 Apr 2020, 19:19
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.