View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:20



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Boss SY-1 Synthesizer Pedal 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Boss SY-1 Synthesizer Pedal
Har väntat på att denna äntligen skulle nå en av handlarna i stan, kom idag, 2100:-.
Hade sett denna demo tidigare, och den visar en del hur det kan låta och möjligheterna att få till det.
https://www.youtube.com/watch?v=BqC62i_2Om4

Har nu suttit en timme och lekt med pedalen och jag får ju säga att det är den häftigaste pedal jag någonsin testat, man hamnar i trans.....
Till saken hör att jag dels gillar Boss och dels har en fallenhet för att gilla att föra "oväsen", noise, skapa klanger och stämningar, skumma ljud etc. Och då är denna pedal gudasänd, t ex att få till ljud typ Robert Fripp´s Soundscapes (han har en massa rack) låter sig lätt göras, underbart!
Funkar naturligtvis till alla genrer, med undantag för t ex visor och traditionell blues. I studion är den perfekt, live funkar den om man "kommer ihåg" "bra" inställningar. Pedalen är extremt lättrattad, den saken är klar.
Man ska absolut använda expressionspedal, den ger bra möjligheter reglera i realtid.
Att man kan koppla in en OD/Dist, eller annan pedal, i en effect-loop (som är inbyggd i SY-1) är synnerligen smart av Boss, mycket användbart.


03 Sep 2019, 19:48
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Boss SY-1 Synthesizer Pedal
Den har jag beställt och väntar på, var lite leveranstid. Tror nog jag kommer bli nöjd o glad!

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


03 Sep 2019, 20:37
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Boss SY-1 Synthesizer Pedal
Spännande och har ägt varenda variant fram till nu av boss/Roland gitarrsyntar så blir väl till att pröva :-)
Gällande latency så har det hittills när det beskrivs som ingen latency att jag upplever att det är det även i de allra nyaste skapelserna. Kul att höra hur du upplever detta Goran?

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


03 Sep 2019, 23:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Boss SY-1 Synthesizer Pedal
lillefar wrote:
Spännande och har ägt varenda variant fram till nu av boss/Roland gitarrsyntar så blir väl till att pröva :-)
Gällande latency så har det hittills när det beskrivs som ingen latency att jag upplever att det är det även i de allra nyaste skapelserna. Kul att höra hur du upplever detta Goran?

Inget i praktiken märkbart men rimligen finns där latency.
Den triggar dessutom på ytterst mjuka anslag, och är verkligen känslig för dynamiskt spel, anslagskänslig så att säga.

Jag rekommenderar starkt (!) att, de som är sådana, utforskar denna pedal med en skaplig samling pilsner :D


04 Sep 2019, 06:16
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Boss SY-1 Synthesizer Pedal
Den enda nya BOSS jag vill ha 8) Får väl sälja några gamla klassiker.. :?


04 Sep 2019, 08:28
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Boss SY-1 Synthesizer Pedal
Jaha Goran har lyckats igen att få köpsuget att vinna över förnuftet så bara beställa en då :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


04 Sep 2019, 12:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Boss SY-1 Synthesizer Pedal
lillefar wrote:
Jaha Goran har lyckats igen att få köpsuget att vinna över förnuftet så bara beställa en då :-)

Är det så illa?
Ryktet förtäljer att Roland Scandinavia bara fått in ett mindre antal, från första batchen.
Fler kommer i slutet av året.


04 Sep 2019, 14:57
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Boss SY-1 Synthesizer Pedal
Blir än mer spännande med nästa utvecklingssteg för nu har de kommit väldigt långt

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


04 Sep 2019, 20:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Boss SY-1 Synthesizer Pedal
Har nu lekt med SY-1 i en vecka, och de positiva omdömena kvarstår.
Vad man skulle önska, om man än inser det omöjliga att få plats med, vore att pedalen kunde midi-styras. Det finns ju en SY-300 som kan detta (och mycket mer), men den är både större och dyrare.
För att inte fördärva ryggen är det klokt ha ett speciellt pedalbord då man hela tiden rattar SY-1, typ detta kanske;


09 Sep 2019, 08:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.