View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:31



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Nu har jag gått varvet runt och resan har varit dyr men intressant. Sen jag skaffade min första FD så har jag alltid kommit tillbaka till den flera gånger och nu är det nog sista gången och permanent.

Den är bara så fenomenalt bra helt enkelt och har alltid funkat i alla stärkare och med alla gitarrer. Med vanliga driven ställd på lite lätt crunch (klockan 8,5) och boosten på klockan 12 så blir det som en andra kanal med mer gain, komprision och häng, och det blir perfekt.

Har provat att stacka andra drivepedaler, boosters framför osv men inget gifter sig så bra som FD’n gör. Och den tar mindre plats än två MXR-size bredvid varandra.

Ingen nyhet detta men en hyllning kändes på sin plats.
Min FD är en Rödmetallic (candy Apple red?) Custom Shop jubileumsmodell.


Last edited by Shoegazers Anonymous on 13 Mar 2019, 14:46, edited 3 times in total.



10 Mar 2019, 19:22
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Gillar den också jättemycket!

Vilket läge kör du den i? CompCut, Flat Mids, eller Vintage?


10 Mar 2019, 22:43
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Alias123 wrote:
Gillar den också jättemycket!

Vilket läge kör du den i? CompCut, Flat Mids, eller Vintage?


Flat mids och utan mosfet för det mesta.


10 Mar 2019, 22:54
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Har en gräddvit custom shop och en som du - röda första mosfet anniversary (vet att det är ngt med vilket kretskort det sitter i som gör ena lite mer eftertraktad).

Den röda (2005/2006) är lite jobbigare att lyssna på - mer diskant och högmid - än min vita, som jag haft länge (2004).

Tydligen är den vita en 200 st limited run med RJC4558D-chipet som inte ska sitta i ngn annan av versionerna(?)

Själv använder jag den i CompCut-läget då det är mest transparent - gör bara det där extra till en starkare som redan bryter upp lite - svinbra!


11 Mar 2019, 18:09
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Japp, angående färgen på kretskortet så har jag för mig att det finns creme och grönt. Jag har creme och det är den som anses vara den ”bättre”. Minns inte vad det var som skiljde dock. Hade en gammal utan vippbrytare som jag ångrar att jag sålde, den var ”mjukare” på ngt sätt, men den röda passar min AC30 bättre. Så det är helt ok. :D
Har faktiskt trånat lite efter en vit gammal utan vipparna. Kanske skaffar en vad det lider.


11 Mar 2019, 18:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Jo FD är en mycket trevlig overdrive, om man gillar/ogillar Tube Screamer finns båda möjligheterna, fast bättre då :D


11 Mar 2019, 21:05
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Har en kompis som har en FD3 och jag blev förvånad över hur illa den lät faktiskt... Den såg ju bra ut på papperet.


11 Mar 2019, 22:26
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Alias123 wrote:
Har en kompis som har en FD3 och jag blev förvånad över hur illa den lät faktiskt... Den såg ju bra ut på papperet.


Fast signalkedjan består vanligtvis av ett flertal komponenter med inställningsmöjligheter, ibland får man jobba lite vet du. :wink: På vilket sätt tyckte du att den lät illa? Frågar för jag har haft tre olika FD och verkligen tyckt att de har låtit bra med i stort sett vad jag än använt för förstärkare (företrädelsevis lågwattscombos) och gitarr (i mitt fall mestadels singlecoilbestyckade gitarrer).

Den första FD jag hade var en trerattars olackad som väl närmast är att betrakta som Pre-Production, därefter blev det en blå FD2 Comp-Cut med vita rattar och detta bör ni veta att vita rattar låter 8,95% bättre än de svarta rattarna. Fan vet hur det hänger ihop. :wink: Min senaste var en FD2 non-mosfet, även den med vita rattar. Min minnesbild är att FD2 Comp-Cut fungerat bäst för mig, men det är hårfint och jag har inte haft möjlighet att testa pedalerna sida vid sida. Som så många andra började jag stirra mig blind på storleken och plötsligt var det ett ”problem” och senaste FD2:an fick gå till förmån för storleksmässigt mindre od. Kanske åter dags för en FD? :?:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


12 Mar 2019, 19:46
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Hade en blå FD ganska länge, men tyckte efter ett tag att den började låta "tråkig". Formatet är ju också ett aber, så den fick gå. Saknar den faktiskt inte, även om min bedömning av ljudet förmodligen var det vanliga, att man letar vidare helt enkelt.
Det finns så otroooligt många OD:s, och många av dem svinbra.

_________________
Image


Last edited by kjelle on 13 Mar 2019, 11:57, edited 1 time in total.



13 Mar 2019, 10:43
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Får instämma i hyllningskören...Har testat väldigt många pedaler för att få det där lilla extra i mina Fenderstärkare,men aldrig känt mig riktigt nöjd.
Men så hörde jag ett band i vintras där Bonne Löthman spelade gitarr och hade ett jäkla trevligt ljud,fick spionera på pedalbordet och han körde genom en fd2..Så det blev till att införskaffa en dylik och jag blev inte besviken,kommer inte ihåg inställningarna på rak arm,men jag ägnade en del tid åt att ratta in bra ljud,och sen har jag inte rört den.

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


13 Mar 2019, 11:21
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Granis67 wrote:
Fast signalkedjan består vanligtvis av ett flertal komponenter med inställningsmöjligheter, ibland får man jobba lite vet du. :wink: På vilket sätt tyckte du att den lät illa? Frågar för jag har haft tre olika FD och verkligen tyckt att de har låtit bra med i stort sett vad jag än använt för förstärkare (företrädelsevis lågwattscombos) och gitarr (i mitt fall mestadels singlecoilbestyckade gitarrer.


Jag testade den sida vid sida med min och med samma inställningar. Rattade naturligtvis hit och dit också, men kom aldrig nära. Minns att jag tänkte att det lät som två helt olika pedaler... :(


16 Mar 2019, 10:21
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Jag gick också varvet runt. FD2 var en av de första pedaler jag hade och i höstas köpte jag en igen för att knuffa på en Marshall 2203. Dessvärre gillade jag den inte alls, så den är borta igen. Genom mina gamla Fenderstärkare gillade jag den ännu mindre. Så vi får väl se vad som händer nästa varv om +10 år :)


18 Mar 2019, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Vad gäller Fulltones pedaler är det så att bygg och komponentkvaliteten är extremt bra.
Oavsett om man gillar ljudet eller inte.
Därför hittar man dem ofta hos proffsen, liksom Boss. Proffsen vill ha fysisk kvalitet gissar jag, utöver ett ljud man gillar.


20 Mar 2019, 11:16
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Testa gärna byta op-amp i FD, jag har just nu OPA2134PA i min, låter klart bättre. Denna är dock rätt dyr, TL072 är billig och även den lyfter ljudet.


21 Mar 2019, 09:21
Profile

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Gott varvet runt ja! :D
Efter 3st FD2, olika årgångar och en FD3, hittade jag den ultimata FDn för mig. Har väntat i drygt 10 år

Så kom den, FD1


21 Mar 2019, 20:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Alias123 wrote:
Har en kompis som har en FD3 och jag blev förvånad över hur illa den lät faktiskt... Den såg ju bra ut på papperet.


Jag får inte min heller att låta som jag vill (Marshall fläsk)
Provat lite olika inställningar men hittar inte rätt...

Jag utgår från att det är jag som rattat konstigt alternativt att det går att ratta bättre..
Tog fram en gammal V-Stack och den sopar banan med FD3 :(

Utrustning hemma är en Marshall Class 5 med alla kontroller på kl 12
Gibson SG Custom shop (Custom med C57 HB och en Special med P90)

Får liksom mer vasst spräck än det bruna (just det) ljudet jag vill ha om nån förstår, bättre strängseparation i V-stack också speciellt med P90

Live kan jag tänka mig att Boost funktionen är bra men hemma blir det bara ännu mer vasst

_________________



20 May 2019, 13:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Fulldrive, och alla Tube Screamer kloner, låter inte bra när man kör hemma själv, men i en bandsituation låter det avsevärt bättre.
Sen gillar vissa av oss inte en massa mellanregister, dit hör jag, men det sitter fint i mixen.


20 May 2019, 17:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Fulltone Fulldrive 2 - blir inte bättre än så!
Har aldrig fått nån TS-pedal att låta bra in i rent ljud, men däremot mycket bra i redan överstyrt. I ren förstärkare låter det hårt, kantigt och gällt.

_________________
Mats


20 May 2019, 19:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.