View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:00



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Reverb i pedalformat... 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Reverb i pedalformat...
Alltså, går det att få till i en pedal ens, ett snyggt reverb som i en gammal blackface Fender-stärk? Jag har ägt ett gäng och hur jag än rattar så låter det... Pedal! Det där metalliska som antingen inte hörs alls, eller som tar över helt när man börjar höra det. Har kollat youtube i massor och känner igen det där direkt, de låter alla lika i mina öron. Bytte bort två MP SSR - som jag ändå gillade pga enkelheten och hur de lät utifrån det och kör idag en MP Kosmos. Den har samma tendenser. Dock ska sägas, den har en duckfunktion som jag inte vet vad jag tycker om än, det kan ju vara ngt.

Men jag ger fan snart upp när det kommer till reverb.


17 Dec 2018, 20:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Reverb i pedalformat...
Har du testat några av Strymons grejer?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


17 Dec 2018, 20:51
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Reverb i pedalformat...
FRV-1?


17 Dec 2018, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Reverb i pedalformat...
Har inte testat Strymon faktiskt. Kanske är bra, många som livnär sig på musik som använder dem.
Boss Frv-1 har jag ägt i en timme en gång när det kom ut. Lät riktigt ballt, men var inte riktigt rätt grej, men den gör reverb-tanken bra. En sån har jag oxå ägt. Blir inte samma sak som DET reverbljidet jag söker. Är väl bara att köpa ny stärk. :D


17 Dec 2018, 22:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Reverb i pedalformat...
Jag tycker Strymon funkar likvärdigt som ett ”riktigt”. Har jämfört sida vid sida med en Fender med fjädrar och lyckats ratta in ett reverb som i alla fall jag inte kunde höra skillnad på.
Min Flint ligger i säljes... :)

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


18 Dec 2018, 00:18
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Reverb i pedalformat...
TC nova reverb sitter i mitt studio pedalbord.
TC Arena reverb i live bordet.
Tyvärr tillverkas inget längre.
Mad professor silver spring reverb om man har ett enda ljudideal och få rattar

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Dec 2018, 02:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Reverb i pedalformat...
Jag gillar egentligen inte reverb mer än bara lite luft så att signalen inte blir för torr. Kör ofta med ett lågt ställt delay istället, typ ett kort tape echo med en studs.

Med det sagt så har jag ändå ett MXR M300 på bordet. Det är det enda pedalreverbet jag testat som gifter sig snyggt med ljudet, låter lite som en post rackeffekt i PA. Plate emuleringen är riktigt bra och går att ha ganska stort utan att ta över. Sen finns där nån epic/shimmer som läger till oktaver och som kan vara snyggt på vissa ljud. Har en expressionutgång också som gör att man kan variera nivån steglöst.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


18 Dec 2018, 13:13
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Reverb i pedalformat...
Grejen tycker jag är att kombinera rever och delay som egentligen är lite av samma sak.
Skillnaden är att ett reverb är svårare att tillverka eftersom det är en räknemaskin som skall simulera rummet. Ett delay i son enklaste form är ju bara en upprepning av signalen.

En lite skvätt reverb som blöter upp osså ett snyggt delay som gifter sig med gitarrens sound då är livet härligt :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Dec 2018, 15:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Reverb i pedalformat...
Trout wrote:
FRV-1?

Tycker det låter bäst av alla pedalreverb jag testat till just typiskt Fender fjäderreverb, men man får ratta det måttligt, annars blir det för mycket.


18 Dec 2018, 16:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Reverb i pedalformat...
Shoegazers Anonymous wrote:
Har inte testat Strymon faktiskt. Kanske är bra, många som livnär sig på musik som använder dem.
Boss Frv-1 har jag ägt i en timme en gång när det kom ut. Lät riktigt ballt, men var inte riktigt rätt grej, men den gör reverb-tanken bra. En sån har jag oxå ägt. Blir inte samma sak som DET reverbljidet jag söker. Är väl bara att köpa ny stärk. :D


Om det är din BM AC30 som du vill ha reverb i, så är det fullt möjligt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


18 Dec 2018, 17:30
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Reverb i pedalformat...
Ja, inbyggt vore ju kanske idé. :D


18 Dec 2018, 22:39
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Reverb i pedalformat...
Personligen har jag aldrig förstått varför man vill ha spring reverb för låter hemskt om man drar på det minsta och finns ju så mycket bra möjligheter idag att låta bättre.
Så vore intressant att få en förklaring till varför ett spring reverb utöver det självklara att det skall låta som förr i tiden är intressant. Kanske jag missat nått?

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Dec 2018, 23:52
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Reverb i pedalformat...
Gillar Malekko spring chicken, kan fås både subtilt och galet.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


19 Dec 2018, 00:25
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Reverb i pedalformat...
lillefar wrote:
Personligen har jag aldrig förstått varför man vill ha spring reverb för låter hemskt om man drar på det minsta och finns ju så mycket bra möjligheter idag att låta bättre.
Så vore intressant att få en förklaring till varför ett spring reverb utöver det självklara att det skall låta som förr i tiden är intressant. Kanske jag missat nått?

Det är nog just som du skriver, det lät så förr. Kan inte se/höra någon annan anledning, och visst låter andra reverbtyper bättre, men inte som på den gamla goda tiden...


19 Dec 2018, 09:20
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Reverb i pedalformat...
Det är just på hög repvolym som jag tycker de digitala faller bort. Min bandpolare har ett inbyggt rördrivet i sin Fender som alltid låter bra och rätt. Jag kan få det ok vid lägre volym och själv, men när bandet lirar så måste jag höja upp min pedal för att få till effekten, och då blir det lätt att det tar över. Och det som tar över tycker inte jag låter naturligt på samma sätt som hans gör.


19 Dec 2018, 10:10
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Reverb i pedalformat...
Shoegazers Anonymous wrote:
Det är just på hög repvolym som jag tycker de digitala faller bort. Min bandpolare har ett inbyggt rördrivet i sin Fender som alltid låter bra och rätt. Jag kan få det ok vid lägre volym och själv, men när bandet lirar så måste jag höja upp min pedal för att få till effekten, och då blir det lätt att det tar över. Och det som tar över tycker inte jag låter naturligt på samma sätt som hans gör.


Det problemet har jag aldrig varit med om när man har det i loopen och gärna en EQ också för förutom att den tämjer frekvenserna så lyfter den även singnalen så mycket man vill som går ihop med vad ingången på reverbet trivs med så slipper man vara utelämnad till loppens prestanda.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


21 Dec 2018, 01:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Reverb i pedalformat...
Det kanske förklarar saken. Har aldrig haft loop och kommer nog aldrig ha, iaf inte använda. Men vissa saker funkar ju bättre där, funkar dock inte så bra med pedalbordslösning och gigande där man spelar på olika stärkare.


21 Dec 2018, 14:00
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Reverb i pedalformat...
Shoegazers Anonymous wrote:
Det kanske förklarar saken. Har aldrig haft loop och kommer nog aldrig ha, iaf inte använda. Men vissa saker funkar ju bättre där, funkar dock inte så bra med pedalbordslösning och gigande där man spelar på olika stärkare.


Japp jag har ett pedalbord specielt för loopen men som funkar att koppla direkt om så behövs. Vissa pedaler funkar helt enkelt inte för ingången på stärkaren och reverb är väldigt krävande effekt att bygga för delay är jämförelsevis enklare att bygga. Därför har små tillverkare nästan alltid ett delay men inget reverb eller så låter det piss. Reverb med långa klangtider demas ofta på youtube men det som talar om kvaliteten på ett reverb är oftast de korta tiderna som är mer krävande.
Sen har jag ytterligare ett pedalbord specielt för ingången till stärkare med det klassiska som fuzz kompressor tre OD med olika egenskaper en dist och två boosters.

Medger att spela på vilken backlinje eller musikstil som helst nästan i alla fall.
Så två lagom stora pedalbord med din egen strömförsörjning ger flexibilitet och så slipper man välja bort pedaler och kan hantera avsalnad av loop. Skulle idag aldrig köpa en stärkare utan loop.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


21 Dec 2018, 16:22
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Reverb i pedalformat...
Jag röstar också på MXR M300. Sålde min Strymon Flint när jag skaffade den. Eventide H9 har några fina reverb också.


21 Dec 2018, 20:56
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Reverb i pedalformat...
H9 är ju enormt svår att ratta utan dator

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


21 Dec 2018, 21:07
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Reverb i pedalformat...
Ställde in några reverb med telefonen när jag köpte pedalen, har inte haft behov av att ratta mer efter det. Den går att ratta utan iOS eller vad man använder, fast det är lite krångligt.


21 Dec 2018, 22:09
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Reverb i pedalformat...
Jag tycker att lirar man live är det enormt väsentligt att kunna justera sina pedaler (i realtid och enkelt ) och även andra grejer beroende på vilken lokal man spelar i och särskilt reverb behöver ju justeras beroende på klangen i rummet. Att bara ha presets är då inget för mig.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


21 Dec 2018, 23:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Reverb i pedalformat...
Denna tråd fick mig att inse att jag saknar att leka med reverb, just nu använder jag bara det inbyggda reverbet i min strymon el capistan men tidigare har jag kört med en RV-3 bland annat (som ju är jäkligt metallisk), börjar törsta efter en strymon flint nu..


22 Dec 2018, 10:35
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Reverb i pedalformat...
Strymon gör bra grejer inte tu tal om det men prismässigt ligger de vääääldigt högt med sina produkter. TC Arena reverb är väldigt mycket reverb för slanten om man hittar ett då de slutat tillverkas eller ett TC nova reverb som inte heller tillverkas och båda kan stå upp mot precis vilket annat reverb som helst.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


04 Jan 2019, 12:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Reverb i pedalformat...
Har hittat en inställning som funkar ok nu genom duck-funktionen på min Kosmos. Lägger sig lite lagom bakom vid ihållande spel/komp men smyger sig på vid utringande toner och går all in vid snabb ”dämpning”. Samtidigt som freeze-funktionen fortfarande är användbar på den inställningen.


04 Jan 2019, 15:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Reverb i pedalformat...
Har varit sugen på ett nytt reverb ett tag och denna tråd satte fart på GAS:en.
Big Sky är den jag varit mest intresserad av men det slutade med att jag härom dagen beställde en Source Audio Ventris Dual Reverb som verkar helt grym.
Kul med nya leksaker, hoppas bara man har tid att lära sig den!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


04 Jan 2019, 15:53
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Reverb i pedalformat...
Det kanske mest prisvärda reverbet i pedal form nu är TC Electronics Hall of Fame,

... och det säger jag inte bara för att jag råkar sälja en sån pedal själv... :mrgreen:


19 Apr 2019, 19:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.