View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:45



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Choruspedaler vi kan leva med 
Author Message

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Choruspedaler vi kan leva med
I vårt försök att blåsa liv i pedalforumet tar jag upp choruspedaler denna gång som initiativ.

Jag har som många en hatkärlek till chorus och låter oftast förjävligt, ostämt och allmänt hemskt särskilt i ett band med två ostämda gitarrister. Ändå har det blivit en jävla massa pedaler genom åren för att hitta choruspedaler som går att leva med för när det vill sig kan det låta väldigt coolt och snyggt. Jag har efter en väldans mäng testade pedaler behållit följande.

Wampler Nirvana (tillverkas nye längre) för lättare skimmer/mer subtilt och låter inte omstämt
TC Dreamscape bra allround chorus mm
TC Electronic SCF Stereo Chorus Flanger (tillverkas inte längre) outstanding med flera stärkare och har nått visst.

Vilka choruspedaler kan ni leva med ?

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


Last edited by lillefar on 02 Dec 2018, 01:55, edited 3 times in total.



01 Dec 2018, 22:28
Profile WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Image

Annars tycker jag om choruset i min JC-50 8)


01 Dec 2018, 23:10
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Jag älskar chorus. Men det måste vara bra chorus. Problemet jag haft med många är att de som låter bra (analoga) brusar också värre än havet i många fall och det blir ett problem för mig som gärna kör det före dist.

Men pedaler jag gillar är dessa tre:
TC SCF - väldigt bra, men kan kännas något försiktigt och anonymt ibland.
Boss CE-2 - helst moddat för ytterligare mindre brus. Har en varm och mysig ton som känns mer vintage än SCF.
Arion SCH-1 - fantastiskt trevlig modulation om man är försiktig, annars blir den lite sjösjuk. Måste moddad för lägre brus.

Annars är det bästa jag testat Roland JC-120. Helt magiskt!

_________________
http://www.voodooaudio.se


02 Dec 2018, 02:04
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Trout wrote:
Image

Annars tycker jag om choruset i min JC-50 8)


Ah - kul! Den enda som funkar för mig med!
/Chorus-hatare


02 Dec 2018, 09:57
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Har någon verkligen använt Ibanez DSC10 live?
Det finns troligen två choruspedaler kvar i mina skåp. Det är nog fem år sedan någon var framme senast. Ibanez BCL Bi-Mode låter som jag förväntar en choruspedal. Ibanez DSC10 Digital Chorus tycker jag låter annorlunda och digitalt. Det var rätt kul att leka med pedalerna men jag har inte hittat någon annan användning för dem.


02 Dec 2018, 15:34
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Boss CE-2, Boss DC-2/3 duger gott.


02 Dec 2018, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Lite och långsamt chorus och rent ljud är en schysst kombination. Ihop med en gnutta phaser blir det ännu bättre. Hade Jam Pedals Waterfall tidigare. Är väl rätt likt Boss CE-2 men nästan helt brusfritt och låter fantastiskt. Sen åkte det ut p g a platsbrist och in kom Ibanez Mini Chorus, och det är nästan lika bra.

_________________
Mats


02 Dec 2018, 16:29
Profile

Joined: 19 Oct 2010, 02:27
Posts: 67
Location:
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Får väl lägga min röst på ibanez cs9. En tidig 80-talare som köptes för en 8 år sedan och har inte bytt sedan dess. Boostar lite härligt när den trycks igång, men stora minuset får väl vara noisegaten som slår på när man inte spelar, kan slå ur ringande toner men detta har inte varit ett problem för mig. Lina synth eller liknande i stereo är magi! Dock är jag på jakt efter en boss ce2 för att sätta på pedalbordet, vet inte varför detta sug men det är ju en klassiker som suttit på de flesta giganters bord!


02 Dec 2018, 19:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Jag tycker att man behöver flera pedaler då de har olika egenskaper hur många inställningsmöjligheter som än finns så låter vissa pedaler bättre för ett specifikt syfte så en pedal för alla behov kommer nog aldrig at tillverkas.
Nyare pedaler låter inte bättre än äldre generellt sett. Så hittar man ett Chorus som funkar med ens spelstil i ett sammanhang så sälj inte utan samla på de som funkar för dig.

Således behöver man ett pedalförråd och en väldigt bra tanke när det kommer till att övertyga sig själv och andra varför vi behöver ett helt förråd med pedaler och tanken funkar lika bra på alla andra sorts pedaler som OD etc.
Så nu behöver ingen ha dåligt samvete längre utan samla på för "ju fler desto bättre" :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


03 Dec 2018, 09:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
lillefar wrote:

Således behöver man ett pedalförråd och en väldigt bra tanke när det kommer till att övertyga sig själv och andra varför vi behöver ett helt förråd med pedaler och tanken funkar lika bra på alla andra sorts pedaler som OD etc.
Så nu behöver ingen ha dåligt samvete längre utan samla på för "ju fler desto bättre" :-)

Precis!
Att ha en rejäl samling pedaler är nödvändigt för att man ska ha riktigt roligt, plus då att pedaler är lätta smuggla in i hemmet, förbi en misstänksam hustru.....


03 Dec 2018, 09:45
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Ha ha, exakt så Göran!


03 Dec 2018, 14:56
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Sunburst har man för en till syns då inte för frun. Det är det värre med röda gitarrer då frun frågar är den där ny? :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


03 Dec 2018, 15:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Kan leva med?

Ja om man ska kompa en kör utan mickar då brusar den tyvärr för mycket, svår att leva med då. Men spelar man pop och rock så är ju Boss CE-1 bäst (ok det finns väl massa som jag inte provat :oops: )
Även vibrato delen är användbar ibland, man får rätt bra snabb-Leslie-feeling 8)

Image

_________________
tligen


05 Dec 2018, 11:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
CE-1 är helt grym men tyvärr svindyr då som nu.....
Hade en på 80-talet och sålde naturligtvis fanskapet redan då :cry:


05 Dec 2018, 20:31
Profile
User avatar

Joined: 30 Jun 2011, 11:20
Posts: 263
Location: Göteborg
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
Jag gillar Way Huge Blue Hippo, värmer på grundljudet ordentligt. Så det är inget för den som letar transparens.

Men är helt bestämd i att chorus låter bäst i stereo. Har ett gammalt MXR Stereo Chorus som jag mest använder på elpiano. Bra vintage-brus i den!

_________________
Occult Electronics


05 Dec 2018, 21:59
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
julianrocks wrote:
Jag gillar Way Huge Blue Hippo, värmer på grundljudet ordentligt. Så det är inget för den som letar transparens.

Men är helt bestämd i att chorus låter bäst i stereo. Har ett gammalt MXR Stereo Chorus som jag mest använder på elpiano. Bra vintage-brus i den!


Japp stereo är grymt och egentligen kommer chorus bäst till sin rätt i stereo. Just mxr SC tycker jag är snygg med distat ljud i stereo däremot inte lika bra som mono.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Dec 2018, 22:53
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Choruspedaler vi kan leva med
SCH-1 är en bra choruspedal tycker jag. Jag har dock en känsla av att den i bypass-läget påverkar ljudet så att det låter lite tunnare, men det kanske bara är något jag inbillar mig. När jag använt den har jag dock kört den i en switcher för att påverka ljudet när den är av. Analogman Bi-Chorus gillade jag väldigt mycket. Har haft två stycken som jag sålt när jag fått för mig att det funnits digitala effekter med chorus som ska vara lika bra. Idag har jag ingen chorus-pedal alls på pedalbordet. Använder detune-chorus från min H9:a de få gånger jag behöver chorus-liknande saker.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


06 Dec 2018, 10:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.