View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:06



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Nån som beställt från Tayda? 
Author Message

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Nån som beställt från Tayda?
Ska köpa en hel bunt med potentiometrar och annat smått och gott.
Jag har handlat en hel del från Moody, Musikding, Fuzzdog, Electrokit och vill gärna stödja europeiska pedalkits-makare då jag tycker de bidrar till DIY-grejen.
Samtidigt är priserna ganska mycket bättre på t.ex. Tayda, speciellt när en börjar beställa lite fler grejer än till 2-3 pedaler åt gången.

Så. Nån som provat beställa från Tayda?
Tips på andra lite mer elektronikfokuserade näthandlare?


30 Nov 2018, 15:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Mar 2006, 18:49
Posts: 408
Location: Vara
Post Re: Nån som beställt från Tayda?
Har inte handlat själv, men utifrån synpunkter på 99musik.se verkar det bra.
Mouser.se och thonk.co.uk är också populära.

_________________
"Jag existerar för att min skugga ska ha något att göra!"


30 Nov 2018, 16:05
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Nån som beställt från Tayda?
Tayda är väl ok, har betällt en hel del från dem men kvaliteten varierar en del. Deras pottar brukar vara ok och aluminiumboxarna är bra. De gråa box kondingarna är ok men lite halvdåliga toleranser. En del av deras rattar suger medan andra är ok. Ibland har folk fått dåliga aktiva komponenter därifrån.
Vet inte hur det står till med 3pdt fotswitcharna för tillfället. Har ibland funderat på att testa optobypass eller miniatyr relän istället för 3pdt. Lite dyrare men tystare och håller.

Vänta tills de har 15% rabattkupong vilket de har med jämna mellanrum på facebook. Har alltid fått mitt paket med billigaste frakten vilket brukar ta ett par veckor. Tyvärr kommer det ju extra avgift på asiatiska prylar nuförtiden plus att du får betala moms och dollarn är hög nu. Det lönar sig därför bara om man köper ett gäng boxar och pottar samt rattar exempelvis. Hittar du inte alla komponenter på tayda måste du ändå beställa från någon av affärerna du nämnde och då kanske du inte tjänar så mycket på att handla från tayda. Jag kommer antagligen beställa lite boxar från tayda snart då de har ett par större modeller som jag behöver. Jag köper mest boxar, pottar, leds, ldr, rattar och switchar av dem.

_________________
/Nicklas


01 Dec 2018, 00:55
Profile

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: Nån som beställt från Tayda?
Tack, precis sånt jag undrade lite över. Jo, jag tänkte nog mest köpa hårdvara därifrån, boxar och en bunt potentiometrar. Efter en snabb överslagsräkning var det sånt som var avsevärt billigare därifrån också. Men som du säger, en får räkna med moms och dollarkurs.
Sen är det få gånger jag lyckats hitta allt hos en och samma nätaffär, alltid är det nåt som är slut eller mycket dyrare än på andra ställen.

Jag har också lekt med tanken på miniatyrrelän men än så länge bygger jag bara åt mig själv och kör på 3pdt.

Tack för 15%-tipset, verkar vara rätt ofta de kör sånt.

skumberg wrote:
Tayda är väl ok, har betällt en hel del från dem men kvaliteten varierar en del. Deras pottar brukar vara ok och aluminiumboxarna är bra. De gråa box kondingarna är ok men lite halvdåliga toleranser. En del av deras rattar suger medan andra är ok. Ibland har folk fått dåliga aktiva komponenter därifrån.
Vet inte hur det står till med 3pdt fotswitcharna för tillfället. Har ibland funderat på att testa optobypass eller miniatyr relän istället för 3pdt. Lite dyrare men tystare och håller.

Vänta tills de har 15% rabattkupong vilket de har med jämna mellanrum på facebook. Har alltid fått mitt paket med billigaste frakten vilket brukar ta ett par veckor. Tyvärr kommer det ju extra avgift på asiatiska prylar nuförtiden plus att du får betala moms och dollarn är hög nu. Det lönar sig därför bara om man köper ett gäng boxar och pottar samt rattar exempelvis. Hittar du inte alla komponenter på tayda måste du ändå beställa från någon av affärerna du nämnde och då kanske du inte tjänar så mycket på att handla från tayda. Jag kommer antagligen beställa lite boxar från tayda snart då de har ett par större modeller som jag behöver. Jag köper mest boxar, pottar, leds, ldr, rattar och switchar av dem.


02 Dec 2018, 23:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Nån som beställt från Tayda?
Har beställt därifrån massor av gånger och alltid varit nöjd. Främst motstånd, kondingar, lådor, pottar och switchar. Som nån skrev ovan så kör de rabatt ganska ofta via deras facebook.


03 Dec 2018, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Nån som beställt från Tayda?
Det hade varit bra om man haft en pedalbyggarekompis i samma stad så kunde man delat på frakt och tullkostnader. Finns någon här från Lund eller Hässleholm exempelvis?

_________________
/Nicklas


03 Dec 2018, 23:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.