View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:57



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Analog Man King of Tone 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Analog Man King of Tone
Någon som testat denna och kan delge synpunkter?
Hur pass mycket "TS-mids" har den, något jag inte gillar ens lite av?


08 Sep 2018, 17:41
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Analog Man King of Tone
Har inte testat en..men den är inte baserad på ts utan på Marshall bluesbreaker pedalen..


09 Sep 2018, 08:34
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Analog Man King of Tone
Många år sedan (8-10) jag hade en, köpte en KoT och en ARDX20 samtidigt, det var en mycket bra kombination. Jag har ibland ångrat att jag sålde min KoT... :( I min bok är KoT top notch och jag kan faktiskt inte minnas att jag funderade i banor av ”TS-mids”. Kan inte ens minnas varför den fick gå vidare. Köp och testa, är inte svårsåld om den inte faller dig på läppen. :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


09 Sep 2018, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Analog Man King of Tone
Har aldrig haft en TS så jag kan inte direkt jämföra, men det är en jäkligt kompetent overdrive iaf. Vettefasen om den riktigt var värd det jag gav för den (har förträngt hur mycket, köpte andrahand pga. väntetiden) men om man har någorlunda gott om pengar och vill ha en väldigt "transparent" overdrive så är den ju nice.


09 Sep 2018, 18:46
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Analog Man King of Tone
Jag är en av de som testat och blivit besviken. Köpte en för något år sedan och väntade mig en riktigt bra OD. Mitt intryck var mer: meh...
Den är väl inte dålig som så. Men verkligen inget magiskt som priset antyder. TS mids hittar du inte i den här. Ganska neutral pedal vad avser frekvensrespons. Du får mer gain, men det saknas liksom något. Jag brukar vara ett fån av OD's som plockar fram lite härliga övertoner och ger ett lyft utan att det blir otighta. Men det saknades oumph i den här.

Andra tycker annorlunda. :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


09 Sep 2018, 20:51
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Analog Man King of Tone
nilo wrote:
Jag är en av de som testat och blivit besviken. Köpte en för något år sedan och väntade mig en riktigt bra OD. Mitt intryck var mer: meh...
Den är väl inte dålig som så. Men verkligen inget magiskt som priset antyder. TS mids hittar du inte i den här. Ganska neutral pedal vad avser frekvensrespons. Du får mer gain, men det saknas liksom något. Jag brukar vara ett fån av OD's som plockar fram lite härliga övertoner och ger ett lyft utan att det blir otighta. Men det saknades oumph i den här.

Andra tycker annorlunda. :)

Har du tips om den "ultimata" ODn?
Klon har jag testat, och trots hypen var jag måttligt imponerad.


10 Sep 2018, 08:42
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Analog Man King of Tone
Har du inte prövat typ boss od-3, bd-2 eller en timmy ska du nog göra det.
ingen erfarenhet av OCD, men många gillar ju den och den där brandgula med fyra rattar..Xotic BB Preamp.
Caline har en "inspirerad" liknande pedal:
https://mylittlepedal.se/produkt/caline-orange-burst/

hur ska du använda den? och genom vad för stärkare?


10 Sep 2018, 09:00
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Analog Man King of Tone
SLA wrote:
Har du inte prövat typ boss od-3, bd-2 eller en timmy ska du nog göra det.
ingen erfarenhet av OCD, men många gillar ju den och den där brandgula med fyra rattar..Xotic BB Preamp.
Caline har en "inspirerad" liknande pedal:
https://mylittlepedal.se/produkt/caline-orange-burst/

hur ska du använda den? och genom vad för stärkare?

Äger eller har ägt alla du nämner och de är alla bra på sitt sätt, men vill gärna testa något som är ännu bättre, i mina öron.
Light OD är vad jag ” letar” efter.
Förstärkare varierar men uteslutande av 60-70s Fender-karaktär.


10 Sep 2018, 09:10
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Analog Man King of Tone
vad menas med "light", jag menar, det går ju att skruva ner disten på alla av dem så de blir "light" på så vis..

själv upplever jag att de av ovannämda..som ju är mera "platta" i sitt frekvensomfång och därmed ingen midhump och har mer bas..också har en overdrive/dist karaktär som är mer grynig, grov och vassare.. lite (betoning på lite) åt fuzz/RAT hållet typ (generellt och ur mitt vaga minne)

är det en mjukare overdrive du vill åt? typ en 808/sd-1 men mer transparent och kanske diskant och baskontroll?

ett ord som ploppar upp är "honeybee", finns ju några som gör sina varianter på vad de kallar nått med honey.. bara snappat upp men aldrig testat själv..


o då menar jag INTE en keeleymoddad 808..har testat - gillade inte


10 Sep 2018, 09:19
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Analog Man King of Tone
AC eller RC booster ?


10 Sep 2018, 09:29
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Analog Man King of Tone
SLA wrote:
vad menas med "light", jag menar, det går ju att skruva ner disten på alla av dem så de blir "light" på så vis..

själv upplever jag att de av ovannämda..som ju är mera "platta" i sitt frekvensomfång och därmed ingen midhump och har mer bas..också har en overdrive/dist karaktär som är mer grynig, grov och vassare.. lite (betoning på lite) åt fuzz/RAT hållet typ (generellt och ur mitt vaga minne)

är det en mjukare overdrive du vill åt? typ en 808/sd-1 men mer transparent och kanske diskant och baskontroll?

ett ord som ploppar upp är "honeybee", finns ju några som gör sina varianter på vad de kallar nått med honey.. bara snappat upp men aldrig testat själv..


o då menar jag INTE en keeleymoddad 808..har testat - gillade inte

Visst kan man ratta ner till "light" på en "normal" OD, men det brukar sällan bli optimalt.
Platt frekvensgång är det jag gillar, och både diskant och baskontroller är önskvärt.
Jag har massor av ODs, och nämnda Honey Bee är jädrans bra och nära målet. Kanske lite väl mörk med vissa gitarrer.
Även RC Booster låter guld, speciellt om man moddar den med lite andra dioder, annars blir det mer som en booster, som sådan är den förstås förträfflig.
TS-typen tycker jag låter illa, så rätt många ODs av den typen utgår.
Fuzzar av FF-typen kan bli utmärkta ODs om man rular av gitarrvolymen, men knappast "light"...


10 Sep 2018, 09:32
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Analog Man King of Tone
SLA wrote:
AC eller RC booster ?

Mycket bra båda två, på sina sätt, liksom BB Preamp.


10 Sep 2018, 09:34
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Analog Man King of Tone
kastar in handduken..
just AC/RC boost o honeybee har jag inte testat..blir lite sugen nu när jag youtubat lite..

blir intressant o läsa vidare vad andra har att komma med ..

Lycka till!


10 Sep 2018, 09:47
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Analog Man King of Tone
ehh, en sista då..eller 2 eller 3
Maxon OD-820

om den är svår att få tag på finns vad jag trodde skulle vara en klon på en KoT:
https://mylittlepedal.se/produkt/tone-c ... overdrive/
hade den hemma nån dag och gillade den, men var defekt visade det sig så jag skickade tillbaka.

men kan lika gärna vara en klon på od-820 och KLON i samma låda..enligt webben..

https://www.youtube.com/watch?v=0VqCKYlEENI

lovepedal od 11 eller amp 11
"inspirerade" av timmy men låter annorlunda tydligen


10 Sep 2018, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Analog Man King of Tone
Ta k för alla tips!
Gräver vidare.


10 Sep 2018, 10:03
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Analog Man King of Tone
vad jag minns av king of blues var att den hade jävligt lite overdrive, så absolut "light" och definitivt inte TS :)


10 Sep 2018, 10:15
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Analog Man King of Tone
Goran wrote:
Ta k för alla tips!
Gräver vidare.

Hudson broadcast ?

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


10 Sep 2018, 10:37
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Analog Man King of Tone
Tycker ändå du ska testa KoT, förutom rattarna har du de interna DIP-switcharna att laborera med.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


10 Sep 2018, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Analog Man King of Tone
Inte ägt en KoT men väl testat ett par. En BB liknande od som du också hittar i JHS Morning Glory, Boss BD2 och Mooer Blues Crab för att nämna några. KoT har mer gain, i a f high gain varianten. Men en av ovannämnda i kombination med en boost så kommer du till liknande resultat. Jag blev inte imponerad av KoT, speciellt inte med prislappen.

Vemuran Jan Ray är annars en dyring som jag fastnat för. Den lär bygga på en överstyrd Blackface, fixar en grymt naturlig och dynamisk od som verkligen svarar på anslaget. Inga mängder med gain men stackar bättre än något annat jag testat. Ingen midhump heller, men en bra eq med bas/treble kontroll gör att du kan ställa den efter olika stärkare eller vad som påverkar din signalkedja. Låter ypperligt efter en lågt ställd fuzz face, t ex. Ger hänget men utan överdos av bas som annars är vanligt.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


10 Sep 2018, 13:06
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Analog Man King of Tone
Jag köpte Honey Sweet Been med 3 rattar.
Jag var chockerad över hur dålig den var.
Man har juh hört så mycket bra om den.

Den åkte direkt tillbaks till affären usch.

Det hände ingeting knappt med den genom min Vibrolux.

Jag köpte en Fulltone OCD istället som jag hade tidigare medan jag väntar på min nya Analogman King of Tone.


10 Sep 2018, 17:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Analog Man King of Tone
salesman wrote:
Jag köpte Honey Sweet Been med 3 rattar.
Jag var chockerad över hur dålig den var.
Man har juh hört så mycket bra om den.

Den åkte direkt tillbaks till affären usch.

Det hände ingeting knappt med den genom min Vibrolux.

Jag köpte en Fulltone OCD istället som jag hade tidigare medan jag väntar på min nya Analogman King of Tone.


Min erfarenhet av SHOD är att den mår bäst i redan sprucken stärk alt efter annan od. Det gäller många andra, TS är definitivt sån. Grejen med SHOD är att den gör ditt ljud bärbart i en mix. Den lyfter midden på rätt ställe så du skär igenom. Ett ljud som låter illa när du spelar själv är förmodligen helt rätt i ett band, typ.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


10 Sep 2018, 18:11
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Analog Man King of Tone
clapton71 wrote:
salesman wrote:
Jag köpte Honey Sweet Been med 3 rattar.
Jag var chockerad över hur dålig den var.
Man har juh hört så mycket bra om den.

Den åkte direkt tillbaks till affären usch.

Det hände ingeting knappt med den genom min Vibrolux.

Jag köpte en Fulltone OCD istället som jag hade tidigare medan jag väntar på min nya Analogman King of Tone.


Min erfarenhet av SHOD är att den mår bäst i redan sprucken stärk alt efter annan od. Det gäller många andra, TS är definitivt sån. Grejen med SHOD är att den gör ditt ljud bärbart i en mix. Den lyfter midden på rätt ställe så du skär igenom. Ett ljud som låter illa när du spelar själv är förmodligen helt rätt i ett band, typ.

Matte



Jo jag förstår hur du menar.
Men inget hände... eller nästan inget hände när man trampade på den.
Det händer betydligt mera genom att bara trolla med ton och volym kontrollen på gitarren.
Jag gissar att kanske min SHB troligen var sönder...?!

Jämför man med Fulltone OCD så är den en heavey metall super distorsion.

Det blir inga mer Juhl pedaler.


Då tror jag Ronander hade en Sweet Honey Bee med Wentus Blues Band i februari iår när vi va och tittade på dem.
Och en gammal Telecaster och jag tror det var en Deluxe Reverb reissue.
Och det läät för jävulskt bra.
Det var nästan så man ville överge alla Gibsons och handla en fin Tele.


10 Sep 2018, 18:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Oct 2008, 13:33
Posts: 707
Location:
Post Re: Analog Man King of Tone
Walrus Audio 385

Från preamp till Fuzz

8) 8) 8) 8) 8)


10 Sep 2018, 19:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Analog Man King of Tone
clapton71 wrote:
Inte ägt en KoT men väl testat ett par. En BB liknande od som du också hittar i JHS Morning Glory, Boss BD2 och Mooer Blues Crab för att nämna några. KoT har mer gain, i a f high gain varianten. Men en av ovannämnda i kombination med en boost så kommer du till liknande resultat. Jag blev inte imponerad av KoT, speciellt inte med prislappen.

Vemuran Jan Ray är annars en dyring som jag fastnat för. Den lär bygga på en överstyrd Blackface, fixar en grymt naturlig och dynamisk od som verkligen svarar på anslaget. Inga mängder med gain men stackar bättre än något annat jag testat. Ingen midhump heller, men en bra eq med bas/treble kontroll gör att du kan ställa den efter olika stärkare eller vad som påverkar din signalkedja. Låter ypperligt efter en lågt ställd fuzz face, t ex. Ger hänget men utan överdos av bas som annars är vanligt.

Matte

Vemuram Jan Ray är en klon på Lovepedal OD11 som i sin tur är en Timmy fast med andra värden på potarna, en annan OP-amp och ev nån liten tweak till...

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


10 Sep 2018, 20:20
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Analog Man King of Tone
Tom-Andrew wrote:
clapton71 wrote:
Inte ägt en KoT men väl testat ett par. En BB liknande od som du också hittar i JHS Morning Glory, Boss BD2 och Mooer Blues Crab för att nämna några. KoT har mer gain, i a f high gain varianten. Men en av ovannämnda i kombination med en boost så kommer du till liknande resultat. Jag blev inte imponerad av KoT, speciellt inte med prislappen.

Vemuran Jan Ray är annars en dyring som jag fastnat för. Den lär bygga på en överstyrd Blackface, fixar en grymt naturlig och dynamisk od som verkligen svarar på anslaget. Inga mängder med gain men stackar bättre än något annat jag testat. Ingen midhump heller, men en bra eq med bas/treble kontroll gör att du kan ställa den efter olika stärkare eller vad som påverkar din signalkedja. Låter ypperligt efter en lågt ställd fuzz face, t ex. Ger hänget men utan överdos av bas som annars är vanligt.

Matte

Vemuram Jan Ray är en klon på Lovepedal OD11 som i sin tur är en Timmy fast med andra värden på potarna, en annan OP-amp och ev nån liten tweak till...


Jepp, varit lite rabalder om det..men de låter aningen olika så trivs man inte med en Timmy så kan nån av de andra ändå funka..
Framförallt vemuram som fått bära hundhuvud..efter flera års utveckling osv fick de fram en nära identisk krets som en Timmy ..


10 Sep 2018, 21:20
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Analog Man King of Tone
såg detta nu imorse och han använder sig av bla timmy som han betecknar medium to heavy gain och två lightgain overdrives.
https://www.youtube.com/watch?v=mrlL_KBgLss

Vertex Effects Steel String Clean Drive
Greer Amplification Lightspeed Organic Overdrive Guitar Pedal

aldrig hört talas om dessa, men kanske kan vara något.


11 Sep 2018, 08:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Analog Man King of Tone
Greer Lightspeed brukar få bra recensioner.

Vertex... jotack. Om man som jag har tveksamheter kring att ta i Vemurams grejer; jag skulle inte ta i Vertex grejer med tång.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


11 Sep 2018, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 30 Jun 2011, 11:20
Posts: 263
Location: Göteborg
Post Re: Analog Man King of Tone
Jag tror man måste ha förståelse för hur stor skillnad det är med samma OD in i olika förstärkare med olika gitarrer.

Har spelat både KoT och Klon, båda med varierande resultat beroende på vilken gitarr + stärkare.

KoT upplever jag (högst personligt givetvis) gör sig bäst med humbuckers. Jag tror även att det som många gillar med den är det som jag ej gillar: att den nästan är för välartikulerad, den är på nått sätt rätt clean och krispig även fast det överstyr. Svårt att förklara. Jag spelar dessutom typ bara singlecoil och har därför gjort mig av med två KoT genom åren.

Klon har jag fått att låta helt jävla magiskt med en strata in i en Deluxe Reverb. Men tycker inte den är särskilt kul in i min AC30. Där föredrar jag en billig o pålitlig BD-2 alt. en Barbershop.

_________________
Occult Electronics


11 Sep 2018, 11:54
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Analog Man King of Tone
julianrocks wrote:
Jag tror man måste ha förståelse för hur stor skillnad det är med samma OD in i olika förstärkare med olika gitarrer.


Helt rätt, naturligtvis, men man glömmer det lätt.....
Vissa pedaler, som FF, låter avsevärt bättre i en rätt uppsprucken förstärkare. FF funkar inte heller speciellt bra med humbuckers, i alla fall inte germaniumvarianten.


11 Sep 2018, 17:31
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Analog Man King of Tone
Jag har ägt en sån vad har man inte ägt :-)
För mig var den mellanmjölk och vare sig full gain eller lite gain gjorde nått vettigt för mig så vette fan varfö den sålt bra.
Titta på Keeley DS9 det är en intressant pedal och jag har två en till vardera pedalbord då den är grym att också stacka med då man får en väldans bra tonal kontroll.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


11 Sep 2018, 18:51
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.