View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:54



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna tråd! 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna trå
Tror att en vitalisering kan handla om att folk börjar våga ställa frågor, nu blev i allafall jag lite nyfiken på tex fuzzar


10 Nov 2018, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna trå
SLA wrote:
Har själv beställt o byggt en box of rock från fuzzdog pedals, kan rekommendera hans grejer

Bra du nämnde att det är svårt med humbuckers o fuzz,
Får se om jag vågar mig på en big muff att börja fuzz resan med

De är billiga begagnade och går alltid sälja vidare...


10 Nov 2018, 20:06
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna trå
Fan nu måste jag fixa lika Snajsig skylt också

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


10 Nov 2018, 20:47
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna trå
Ett tips på en riktigt bra fuzz i kitform är guitarPCB D.S.O.T.M. det är en klon av Skreddy pedals Lunar module.
Den låter ruggigt bra som fuzz men backar man av så böir den en riktigt bra overdrive.
Den fick mig att plocka bort box of rock från pedalbordet o h fick användas som mediumgain i M-skolan och fuzz


16 Nov 2018, 20:59
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna trå
Flying tomato av subdecay funkar bra med humbucker. Alla fuzzar med ställbar bias är lättare att para ihop med olika gitarrer och borde finnas på alla fuzzar. Tror jag har Goran med i det resonemanget.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Nov 2018, 00:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna trå
lillefar wrote:
Flying tomato av subdecay funkar bra med humbucker. Alla fuzzar med ställbar bias är lättare att para ihop med olika gitarrer och borde finnas på alla fuzzar. Tror jag har Goran med i det resonemanget.

Nej, det hade jag glömt ta upp.....
Biaskontroll finns på många fuzzar av s k boutique-typ, det var inget man, tyvärr, brydde sig om på "den gamla goda tiden". Trots at det i princip är så pass enkelt att man byter ut ett fast motstånd mot en pot. Är man händig och kan läsa ett schema är detta något man kan göra själv på vilken fuzz som helst.
De allra flesta fuzzar har av byggaren/företaget fast bias, man har testat sig fram vilken spänning som låter bäst, m a o en fråga om tycke och smak....

Bias, som i princip är samma sak som gäller rörförstärkare, är hur hög spänning som når kollektorn i en viss transistor (eller flera).
Spänningen som ställts har en enorm betydelse av hur en fuzz låter, sammetslen eller kardborre-typ och allt däremellan, och som Lillefar skriver är det guld värt när det finns.
Fulltone 69 har en bias kontroll, den heter Contour, men också en som heter Bias, men den styr inte spänningen (på kollektorn) utan styrkan i ingångssignalen, förvirrande....
Zvex Fuzz Factory har två bias kontroller, med namnen Stab och Comp. Fuzz Factory är en personlig favorit just för att man kan förändra dess karaktär otroligt mycket.
Så biaskontroller finns på många fuzzar, men heter ibland något annat.
Observera att många fuzzar har en intern trimpot som reglerar bias, den händige kan ersätta denna med en pot som kan nås från pedalens utsida.

Oktav-upp-fuzzar har nästan alltid, undantag finns, bias "fel" ställt, men man kan ställa bias (om pot finns för detta) så att det t ex bara blir lite oktav-upp.
När det gäller germanium fuzzar är rätt ställd bias mycket viktigare då dessa varierar enormt i sina egenskaper jämför med "modernare" kiselvarianter. Därför är masstillverkning av germaniumfuzzar en dålig idé, jämfört med kiselvarianter.

Ett sätt att styra bias i fuzzar, och andra pedaltyper (även om det nästan alltid blir till det sämre då) är att bygga sig en s k Dying battery "pedal". Då påverkas i o f s spänningen på alla transistorerna, men kan ändå ge mycket bra resultat.
Man kan bygga den i en snusdosa då det ju bara är ett reglage hur många volt som går in i pedalen.
Edit: Man kan naturligtvis bara sänka spänningen med denna, men många fuzzar låter bäst med lite lägre spänning än 9 volt in i pedalen.


18 Nov 2018, 09:12
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Vitalisering av pedalforumet ? fuzzar i massor denna trå
Michael wrote:
Ett tips på en riktigt bra fuzz i kitform är guitarPCB D.S.O.T.M. det är en klon av Skreddy pedals Lunar module.
Den låter ruggigt bra som fuzz men backar man av så böir den en riktigt bra overdrive.
Den fick mig att plocka bort box of rock från pedalbordet o h fick användas som mediumgain i M-skolan och fuzz

Låter onekligen spännande..o även en big muff..


21 Nov 2018, 20:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.