View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 09:54



Reply to topic  [ 3 posts ] 
JAM Rattler & Rattler+ 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post JAM Rattler & Rattler+
Bytte till mig en av varje på mässan i helgen då jag läst mången gång att dessa funkar bra med AC30.
Så till repan för att testa!

Har alltid kommit tillbaka till min Fulldrive 2 (röd custom chop) då den är mångsidig och funkar i de flesta stärkare.
Det visade sig att jag kan få min FD att låta nästan precis som Rattlern om jag tweakar den. Men Rattlern har en gnutta mer värme i sig.

Skillnaden mellan R och R+ är inte så stor när + är ställd i läget med mer gain. Om något, liiite varmare/rundare i spelkänslan. Satt i andra läget (mindre gain) lät den bra, men med en mer mid-karaktär som färgade ljudet mer. Lät fortfarande bra.

Det som skiljer de två modellerna åt är switchen och att OP-ampen i + är av metal-can typ. Den vanliga har det ”rätta” chipet.

Måste repa med grejerna för att få en 100-procentig bild klar, så nu funderas det mest på vad som blir mest flexibelt. FD tar ju lite mindre plats på bordet, men jag har länge funderat på att lösa om alla patch-kablar med nya kontakter till pancake i stället för mina Neutrick. De bygger så mycket utåt att jag skulle tjäna ca 1 cm per pedalpar och då skulle båda råttorna få plats. Vi får se.

Det som kliar är att FD är så bra på det sätt att om man rattar in ett snällare bra grundcrunch så blir det bara mer av det om man drar på boosten. Två stackade R blir lite annorlunda och rundar lättare. Att slå av den ena och dra på den andra blir lite onödigt pedalsteppande jämfört med boosten av/på. Visst, en boost framför R går ju det oxå... :wink:


29 Oct 2018, 13:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: JAM Rattler & Rattler+
Repade igår med Rattlern som enda dirt. Hade först FD inkopplad oxå för att jämföra mitt i låtar. FD tränger igenom bra, det ska man ge den. Men det blir nästan lite för mycket på ngt sätt.
Rattlern smälte in i ljudbilden på ett snyggt sätt - utan att försvinna och med en skön spelkänsla. Spelade man enkelsträngslir så stack den ut lagom mycket. Helnöjd!

Måste få fingrarna ut och beställa pancakes och löda om sladdar så att jag får in den adre oxå och ha lite olika inställningar.


31 Oct 2018, 12:59
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: JAM Rattler & Rattler+
Håller med om vikten av att det smälter in. Låter ju inte kul i en tidstypisk låt med fel dist eller od ljud och det är därför man har ett pedalförråd :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


31 Oct 2018, 23:02
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.