View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:09



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Det där med jag har ett bra sound. 
Author Message

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Det där med jag har ett bra sound.
Ibland hör man uttrycket jag är nöjd med mitt sound. MEN varför nöja sig med ett sound eller är det för att man spelar en så snäv musikstil med en enda inriktning. Ibland hör man också kommentaren jag använder inte pedaler längre som att man gått ifrån detta till nått bättre. Att bara ha ett enda sound förefaller väldigt tråkigt och en stor anledning i alla fall för mig är att kunna ha många sound. Eftersom detta är ett pedalforumet så hur tänker ni?

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Sep 2018, 00:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
Man kan väl mena att man har ett bra grundljud, som man använder som "duk" för att "måla" med olika pedaler.
Detta är viktigt, inte minst om man använder "soundet" som det rena ljudet, men även att många OD´s/Distar/Fuzzar jobbar bäst mot en lätt uppsprucken förstärkare.

Att spela med kabel, utan pedaler, rätt in i en förstärkare ger ett jädrans bra "sound" till många genrer. Men talar vi om rörförstärkare av klassiskt snitt (utan master) ger detta bara ett kanonljud vid en viss volym, som ofta är väldigt högt.
Jag gillar verkligen detta koncept, men det är begränsande, som att "måla" med bara en färg....
Plus då att pedaler är det roligaste som finns att leka med :D


19 Sep 2018, 07:30
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
lillefar wrote:
Ibland hör man uttrycket jag är nöjd med mitt sound. MEN varför nöja sig med ett sound eller är det för att man spelar en så snäv musikstil med en enda inriktning. Ibland hör man också kommentaren jag använder inte pedaler längre som att man gått ifrån detta till nått bättre. Att bara ha ett enda sound förefaller väldigt tråkigt och en stor anledning i alla fall för mig är att kunna ha många sound. Eftersom detta är ett pedalforumet så hur tänker ni?
Jag har en hel del pedaler, men använder oftast bara gitarr, sladd och stärkare med reverb/vibrato. Faktum är att det går att få rätt många olika sound med en sån enkel setup. Rattar man på vol-/tonkontroller blir det olika, har man flera mickar låter varje olika, spelar man intill stallet eller vid början på halsen blir det olika ljud, på/av med reverb, osv. Kan man sen spela och grejorna är bra, så blir det många bra sound... :mrgreen:

Sen får jag väl erkänna att jag saknar en Strymon BigSky, så om nån vill sälja är det bara att hojta till.


19 Sep 2018, 08:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
Håller med om att man kan få många ljud ur en gitarr, sladd och stärkare, om man använder gitarrkontrollerna. Goran är dock inne på problemet, volymen.
Att få "rätt ljud" vid rätt volym tycker jag är problemet utan pedaler.

_________________
Image


19 Sep 2018, 09:00
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
kjelle wrote:
Håller med om att man kan få många ljud ur en gitarr, sladd och stärkare, om man använder gitarrkontrollerna. Goran är dock inne på problemet, volymen.
Att få "rätt ljud" vid rätt volym tycker jag är problemet utan pedaler.
Ja det stämmer, och ska man hantera det utan master/pedaler är alternativen inte så många... :?
Spelar man på stora scener kan man ju låta grejorna andas, vilket är en fantastiskt upplevelse. Men spelar man på mindre ställen blir det till att gå ner i effekt om man ska få ett "rätt ljud".
Jag har en 80w topp, en 50w topp och en 30w kombo, och den enda som inte samlar damm för tillfället är 30w:aren.
Det som är RIKTIGT nice med den är att rent, crunch och dist är "at your fingertips", dvs bara att rulla upp eller ner kontrollerna.


19 Sep 2018, 09:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
zoork_1 wrote:
kjelle wrote:
Håller med om att man kan få många ljud ur en gitarr, sladd och stärkare, om man använder gitarrkontrollerna. Goran är dock inne på problemet, volymen.
Att få "rätt ljud" vid rätt volym tycker jag är problemet utan pedaler.
Ja det stämmer, och ska man hantera det utan master/pedaler är alternativen inte så många... :?
Spelar man på stora scener kan man ju låta grejorna andas, vilket är en fantastiskt upplevelse. Men spelar man på mindre ställen blir det till att gå ner i effekt om man ska få ett "rätt ljud".
Jag har en 80w topp, en 50w topp och en 30w kombo, och den enda som inte samlar damm för tillfället är 30w:aren.
Det som är RIKTIGT nice med den är att rent, crunch och dist är "at your fingertips", dvs bara att rulla upp eller ner kontrollerna.

Det är några få stärkare jag har, som funkar med rent eller hyfsat ren, crunch och lead. En är en Orange OR15 och den andra är en Orange Rocker 30, med två kanaler.
Att sedan min Boogie Royal Transatlantic100 fixar alla tre med rätt volym är en annan sak (tre kanaler med inbyggd separat attenuator för varje kanal).

Körde Olsson Custom Reverb 36 igår, och för lead med häng behövs pedaler. I övrigt fantastiskt grundljud.

_________________
Image


19 Sep 2018, 11:03
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
Jag har nytänk på detta med eq även om det ju inte prövats förr men oj vad man får ut mer av både pedaler och stärkare.

Min slutsats är metrisk från pedalbordet in i stärkaren och parametrisk i loopen och man har väldiga möjligheter att hitta precis den nyans man är ute efter.

Metrisk för att skära bort allt onödigt in i förstärkaren och boosta vissa frekvenser och sedan parametrisk för slutlig skulptering av soundet.
Tvekade länge mellan empress och wampler men efter provspel var valet enkelt.

Slår således ett slag för eq och exempelvis får mina TS baserade pedaler nytt liv och visst fan är det julafton när man får testa en ny pedal och har tre på ingång galen som man är :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Sep 2018, 13:01
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
Just för att få flexibiliteten och för att få lite mer dist i min gamla Fenderstärkare byggde jag om den, med in/urkopplingsbara gainsteg.

Ger fyra olika distljud och ett rent ljud via Normalkanalen som går rakt på slutsteget förbi Mastern. Med hjälp av optokopplare kan utnivån styras per ljud så att det blir rätt nivåer mellan ljuden. Och Mastern sätter nivån på distljuden, och volymen på Normalkanalen är separat, ställs in en gång så att säga, och behöver bara ändras om mastern ändras.

Jag har ännu inte hittat någon pedal som gör det lika bra som en rörpreamp med Master efter, även om det egentligen som flera sagt är hela förstärkaren inkl. slutsteg man vill ha med i distprocessen.

Kan konstatera att jag har några pedaler, chorus, phaser etc, men dessa används mycket sparsamt. Wawa är bra vid solon. Däremot mitt röreko går rätt mycket, men det mesta är faktiskt i praktiken gitarr sladd förstärkare.

Men det är självklart betydligt enklare att köpa några olika distpedaler än att bygga om stärkaren... :)

_________________
/Lennart


19 Sep 2018, 16:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
zoork_1 wrote:
Jag har en hel del pedaler, men använder oftast bara gitarr, sladd och stärkare med reverb/vibrato. Faktum är att det går att få rätt många olika sound med en sån enkel setup. Rattar man på vol-/tonkontroller blir det olika, har man flera mickar låter varje olika, spelar man intill stallet eller vid början på halsen blir det olika ljud, på/av med reverb, osv. Kan man sen spela och grejorna är bra, så blir det många bra sound... :mrgreen:

Sen får jag väl erkänna att jag saknar en Strymon BigSky, så om nån vill sälja är det bara att hojta till.

Så sant, men att frambringa braket av en elak fuzz låter sig icke göras :D


19 Sep 2018, 19:57
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
Eller stacka en fuzz för härliga upplevelser :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Sep 2018, 20:02
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
Goran wrote:
zoork_1 wrote:
Jag har en hel del pedaler, men använder oftast bara gitarr, sladd och stärkare med reverb/vibrato. Faktum är att det går att få rätt många olika sound med en sån enkel setup. Rattar man på vol-/tonkontroller blir det olika, har man flera mickar låter varje olika, spelar man intill stallet eller vid början på halsen blir det olika ljud, på/av med reverb, osv. Kan man sen spela och grejorna är bra, så blir det många bra sound... :mrgreen:

Sen får jag väl erkänna att jag saknar en Strymon BigSky, så om nån vill sälja är det bara att hojta till.

Så sant, men att frambringa braket av en elak fuzz låter sig icke göras :D
Ok, där fick du mig... :mrgreen:


19 Sep 2018, 20:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
Pedaler är ju kul! Så det är klart att man har ett gäng.
Har ett större pedalbord som klarar av alla tänkbara sound som jag kan behöva.
Ett mindre bord med bara fuzz, OD, boost och delay. Utöver det så har jag en låda med massa olika pedaler som åker fram och tillbaka på borden.

Men ibland är det jäkligt skönt att bara köra sladd rakt in i förstärkaren och reglera ljudet med volym och tonkontrollerna.
Om vi har “rätt” setlist när vi spelar med hårdrocksbandet så använder jag bara stämapparat och ett delay med volymboost i effektloopen.

_________________
http://www.pigsinspace.se


19 Sep 2018, 22:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Det där med jag har ett bra sound.
1331 wrote:

Men ibland är det jäkligt skönt att bara köra sladd rakt in i förstärkaren och reglera ljudet med volym och tonkontrollerna.
Om vi har “rätt” setlist när vi spelar med hårdrocksbandet så använder jag bara stämapparat och ett delay med volymboost i effektloopen.

Det är väl DET som menas med ett bra sound, kanonljud direkt utan pedaler, och samtidigt är detta en bra grund att stå på för att få det mer varierat med pedaler. Ju bättre grundljud desto bättre kommer resultatet att bli med pedaler, ja kanske inte om "soundet" redan är rätt distat i förstärkaren.
Jag köper båda "skolorna" utan problem, kabel respektive pedaler. Men det är ju så j-vla kul med pedaler, så vem kan låta bli :D


20 Sep 2018, 08:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.