View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:00



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Var i kedjan skall jag placera effekterna? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Har ett gäng som ska gå i FX-loopen på stärken. De effekter som det gäller är följande: Dunlop Echoplex (delay), Digitech Polara (reverb), Xotic EP Booster, Samt en Boss GE-7 (EQ). Så i vilken ordning är det bästa?


19 Jun 2018, 19:49
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Jag hade kört reverb och delayet först i loppen
EQ och boost på ingången till förstärkare med boosten sist i den kedjan.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Jun 2018, 22:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Har liten erfarenhet av effekter i FX-loop, men att ha booster där, efter pre-ampen, verkar inte så klokt. Blir det inte för hög signalnivå?
Bara en undran....


20 Jun 2018, 08:07
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Precis så aldrig boost i loopen i undantagsfall Kan det behövas en clean volymhöjare i loopen om den är klen volymäsig men är väledigt ovanligt. Reverb delay låter alltid bättre i loopen och skulle idag aldrig köpa stärkare utan loop. Chorus och liknande låter ibland bättre i loopen men inte alltid. Ibland kan en eq användas i loop om man bar problem med att loopen färgar men också ovanligt. Boost alltid i ingången på stärkaren då det oftast är Preampen man vill påverka antingen som cleanboost eller för att överstyra

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


20 Jun 2018, 09:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Vad är det för fel på booster i loopen? Det använder jag för tillfällig volymhöjning och det fungerar utmärkt.


20 Jun 2018, 22:11
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Booster i loopen funkar utmärkt för solohöjning.
Jag brukar ha en clean boost sist av effekterna i loopen för att höja nivån på allt.

(EP boostern färgar visserligen en del, och de flesta använder den innan stärk för att pusha försteg och färga ljudet. Men låter den bra som solo-boost i loopen så funkar det ju bra också)

Ordningen på de andra tycker jag att du ska testa vad du tycker låter bäst, en del gillar att ha reverb efter delay och en del vill ha det innan.
Har aldrig använt någon eq, men jag skulle nog sätta den före delay och reverb.

_________________
http://www.pigsinspace.se


21 Jun 2018, 08:46
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Man får skilja på volym och cleanboost för att lyfta volymmässigt och mot boost för att överstyra ljudet det är på olika ställen i universum. Sen beror det på om loppen är parallell eller seriell. Behöver man en boost i loppen för att signalnivån är dålig då är antingen loppen och eller pedalerna undermåliga. Personligen har jag aldrig sett en boost i loopen som en bra lösning utan löst volym och överstyrning med boosters på annat sätt men alltid kört reverb delay och chorus i loopen. Sist men inte minst det man trivs med ska man såklart köra på med även om andra tycker det låter förjävligt.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


21 Jun 2018, 09:49
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Boost i loopen för "clean boost" är väl inget problem om man vet vad man gör. Man får använda den som en volymsänkare och inte en volymhöjare helt enkelt, antingen om det går att sänka volymen med just den eller sänka med en anna pedal innan den och sen boosta med den. Sen kan man ju om man har en mastervolym efter ingångssteget använda den för att lägga till lite mer dist utan att för den delen ha högre volym. Men det är ju inte så applicerbart om man tänkt att stänga av och på den kanske....eller så är det..

_________________
Johan Hansson


28 Jun 2018, 11:14
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Tubis wrote:
Boost i loopen för "clean boost" är väl inget problem om man vet vad man gör. Man får använda den som en volymsänkare och inte en volymhöjare helt enkelt, antingen om det går att sänka volymen med just den eller sänka med en anna pedal innan den och sen boosta med den. Sen kan man ju om man har en mastervolym efter ingångssteget använda den för att lägga till lite mer dist utan att för den delen ha högre volym. Men det är ju inte så applicerbart om man tänkt att stänga av och på den kanske....eller så är det..

Fungerar för mig som volymhöjare, inte som volymsänkare. Jo, kanske om jag vrider ner ratten på boostern. Som sagt det fungerar bra, även om jag inte trampar på den så ofta. För det mesta hör jag mig själv utan att höja volymen.


28 Jun 2018, 12:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Grejen med boost i loopen är att med de flesta rörförtärkare så är returnsteget ganska känslig för högre signal varav det blir mer distortion. Så det färgar tonen en del. Vilket inte behöver vara av ondo.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 30 Jun 2018, 19:48, edited 1 time in total.



29 Jun 2018, 17:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Tubis wrote:
Grejen med boost i loopen är att med de flesta rörförtärkare så är returnsteget ganska känslig för högre signal vara det blir mer distortion. Så det färgar tonen en del. Vilket inte behöver vara av ondo.

I see. Spelar ändå aldrig med helt rent ljud, men vill ibland höja signalen på ett redan distat ljud.


30 Jun 2018, 12:37
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Var i kedjan skall jag placera effekterna?
Det beror ju väldigt mycket på vilken stärkare vi snackar om. Har du en förstärkare med få gainsteg, utan distkanal, så behövs det sällan en loop egentligen. Loop kom ju delvis till för att få ner brusnivån på effekter, de nyare pedalerna är ju så tysta så det har mindre betydelse idag. Och dagens pedaler har såpass hög dynamik, så att en booster/overdrive knappast riskerar att överstyra ditt chorus/delay etc.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


17 Nov 2018, 21:00
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.