View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:47



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Recension: Fulltone Octafuzz 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Recension: Fulltone Octafuzz
För ett tag sen fick jag nån slags fnurra och blev sugen på en oktavfuzz; en egendomlig effekt som nästan ingen använder. Vilket jag nu när jag äger en, inte kan begripa. Det är nämligen en hysteriskt användbar, konstig och härlig effekt!
Ganska snart fick jag tag på en för en rimlig summa och kopplade in den, och sen dess har ingenting längre varit sig likt.

Det här med fuzz brukar dela in gitarrister i två läger. De som hatar den och de som älskar den. Jag tror att den förstnämnda gruppen ofta inte har provat en fuzz under rätt förutsättningar. Rätt förutsättningar är i min mening en förstärkare som spricker upp ganska ordentligt men som inte distar hårt, eller en pedal bakefter som gör ungefär samma sak. Ren fuzz i en ren förstärkare låter mestadels helt vidrigt eftersom det blir nära nog fyrkantsvåg, med påföljande transienter vars frekvenser skär i öronen nåt fruktansvärt. Fuzzen i sig (om vi snackar traditionella sådana) är också rätt så linjära vilket vid klippning gör att de låter "urholkade".
Men med en mjuk dist bakom blir det något helt annat. Det gäller även oktavfuzz.

Nå! Har man väl förstått hur en klassisk fuzz funkar och hur man ska få den att låta bra (till exempel genom att rulla av en skvätt på gitarrens volym), så kommer en oktavfuzz att kännas bekant. Det gjorde den också för mig, men den gav mig också massor av annat som jag omedvetet saknat.
Octafuzzen kan gå från helt ren till ljud som för tankarna till jordens undergång, och allt däremellan. Men den låter aldrig nånsin snäll. Den fräser, spottar, kvillrar, brötar och har sig, om man vill. Och med ovan nämnda mjuka dist efter, så skär ljudet genom ALLT vid melodispel. Man har den trevliga grundtonen från en bra kiselbaserad fuzz, plus övertoner som liksom lagts dit i efterhand, men som låter precis lika trasigt och härligt organiska.
Mitt absoluta favoritljud har blivit Octafuzzen lågt ställd med boost (gain) på ca klockan 10:30, in i en TS med dito gain klockan 9. Detta sen i vad fan som helst till förstärkare, men helst en som spricker upp lite lätt. Gitarrens volym rullar jag av till ungefär 8-9 av 10.
Det som då ljuder ur högtalaren är en synnerligen kärnfull, genomträngande ton som liksom leker lite av sig självt. Ackord kan gröta men fungerar och kan stundom bli helt magiskt feta. Man får liksom försöka lära sig hur många strängar åt gången som funkar. Även anslaget påverkar ljudet enormt mycket.
För melodispel funkar det som bäst. Det låter så magiskt att jag ofta sitter uppe i flera timmar på kvällskvisten och inte kan slita mig! Gitarren blir som ett annat instrument, trots att det låter gitarr.

Octafuzzen har också ett normalt läge, utan oktav. Detta låter som en mycket bra kiselfuzz baserat på de gamla klassikerna. Man får alltså två effekter i en, och nu när jag vet hur den låter så skulle jag gladeligen betala nypriset på ca två lax. De många youtube-tester som ligger uppe, gör samma eländiga fel som vanligt. Man spelar fuzz rakt in i ren förstärkare och det låter mestadels förskräckligt, vilket kan vara en av många anledningar till att såna här doningar inte är populärare.

------

Är du fuzzkonnässör som gillar lite aviga ljud som gör som de själva vill? Då kan jag nästan lova att du kommer älska den här pedalen. Den ormar sig, kräks, vrålar och sjunger, men inte helt oförutsägbart. Anslaget och övriga inställningar påverkar enormt och ger därför också enorma möjligheter.

Jag ger den utan tvekan 5 av 5 i betyg. Detta är den roligaste, bästa och mest inspirerande pedal jag nånsin ägt! :D :D :D :D :D


09 May 2018, 23:30
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Recension: Fulltone Octafuzz
Tack för uttömmande och bra recension!
Jag gillar också Fulltones oktavfuzz, det finns massor därute, just för att man kan få "normal" (och väldigt bra) fuzz genom att ändra läge med miniswitchen.


10 May 2018, 17:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Recension: Fulltone Octafuzz
Hade en sån där, som jag sålde. Fattar inte varför. Fuzz-ljudet har det där skönt desperata över sig, som om den verkligen får kämpa. Får kanske skaffa en ny...

_________________
Mats


11 May 2018, 13:14
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Recension: Fulltone Octafuzz
Ursäkta en dåre, men får man samma effekt med en Fuzz och en oktavpedal? Eller är det nåt speciellt med en octafuzz?

Trout


11 May 2018, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Recension: Fulltone Octafuzz
Trout wrote:
Ursäkta en dåre, men får man samma effekt med en Fuzz och en oktavpedal? Eller är det nåt speciellt med en octafuzz?

Trout

En oktavfuzz, av den typ vi diskuterar här, ger oktav-upp och påminner en hel del om en ringmodulator eller en s k "gated fuzz".
Visst låter det fuzz men med en helt annan karaktär, avsevärt mer förvrängt.
Det fina med Octafuzzen är att man också kan köra den som en normal fuzz.
En "normal" fuzz, som har bias kontroll (som styr spänningen till en eller flera transistorer) kan fås att låta som en oktav-fuzz.
Zvex Fuzz Factory har två bias kontroller plus en som styr mängden spänning in i pedalen, det är därför denna eminenta fuzz kan fås att låta på de mest märkliga sätt.


12 May 2018, 06:59
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Recension: Fulltone Octafuzz
Ahh tackar!


12 May 2018, 07:10
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Recension: Fulltone Octafuzz
Precis som Goran skriver så är det olika effekter. Själva oktaven som läggs på med Octafuzzen är inte helt konsekvent utan kan balla ur fullständigt om man till exempel slår an löst, eller råkar hitta någon kombination av två eller fler toner där det blir totalt bröl eller bara underbart (bröl kan visserligen vara underbart).
Jag har ingen aning om hur den faktiskt funkar rent elektroniskt, men det låter väldigt organiskt. Och även om beskrivningen kanske låter som om det vore svåranvänt, så låter det nästan alltid kanon så länge man bara spelar en eller två toner samtidigt. Fler kan bli mer slumpmässigt men funkar ofta.

Jag tycker också att den fungerar skitbra både med humbuckers och single coils, vilket inte är fallet med många gamla germanium-fuzzar, som bara brölar med HB:s för att det blir för mycket bas in i pedalen.
Octafuzzen är ganska klar och öppen i ljudet, men därför också vass. Så nåt som mjukar upp bakefter är klart att rekommendera.

Med lite rattande kan jag få den (i icke oktav-läge) att låta nästan exakt likadant som min germanium-fuzz, men med lite klarare diskant. Så det är en riktigt, riktigt bra vanlig kisel-fuzz i samma pedal. Jag tror faktiskt jag föredrar kiseltransistorer eftersom de verkar mindre känsliga för vilka mickar som sitter i gitarren. Det grötar mindre överlag men ger i övrigt samma karaktär fast med inte fullt lika mjuk diskant.


12 May 2018, 21:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.