View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:13



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Pedalerna stjäl ordentligt med nivå 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Aug 2005, 08:04
Posts: 636
Location:
Post Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Jag har ett litet Pedaltrain Nano + med 5 pedaler. Upptäckte att ljudnivån i förstärkaren är väsentligt mycket lägre när jag kör genom pedalerna än när jag kör gitarren direkt i förstärkaren.
Pedalerna jag kör just nu är: TC Polytune mini => Olsson The Spell=> Keeley D&M Drive => TC Flashback => TC Ditto looper => stärkare.
Ström till pedalerna från en MXR DC Brick. Korta patchkablar mellan pedalerna och tremeterskabel mellan gitarr och pedaler och pedaler och förstärkare.
Nån som har nån idé om hur man löser detta?


23 Jan 2018, 19:25
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Dels kan du ju kolla kvaliteten på patchkablarna och se om du behöver finare grejer. Men de flesta löser detta med någon form av buffer eller boost att kompensera signalförlusten med.


23 Jan 2018, 23:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Testa att koppla in en pedal i taget för att se om det är nån av dem som stjäl mer ton än nån annan.
Dvs bara sladd->pedal->sladd->stärkare. Märker du ingen skillnad där får du stoppa in en pedal till i kedjan och se vad som händer. Men det kan mkt riktigt vara så att du behöver en buffer om inte nån av pedalerna har en som du kan använda.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


24 Jan 2018, 11:39
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Bra booster som alltid är på både buffrar och höjer signalnivån efter behag.


24 Jan 2018, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Aug 2005, 08:04
Posts: 636
Location:
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Testade att koppla ihop en en pedal i taget och redan efter två pedaler började det märkas, efter 4 är det rejäl nivåskillnad.
Läge att kolla efter buffer alltså, kanske en Polytune 3 istället för minin, 3'an innehåller ju även en buffer.

Tack för tips :D


24 Jan 2018, 19:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
TC Flashback, inte mini, har en buffer! Aktiveras via en dipswitch inuti. Om man aktiverar den får man dessutom trails.

Testa den först. Buffrar är enkla tingestar och den du har där kan räcka gott.

_________________
##################


24 Jan 2018, 20:05
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Återigen, tänk över vad du har för kabel! Jag märkte en markant skillnad när jag bytte från nån random, billig ful-patchkabel till George L. Har jag en lång pedalkedja kan den fortfarande behöva tryckas på lite extra, men för en enklare rigg funkar det numera utan buffer.


24 Jan 2018, 20:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Aug 2005, 08:04
Posts: 636
Location:
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
valvetubes wrote:
TC Flashback, inte mini, har en buffer! Aktiveras via en dipswitch inuti. Om man aktiverar den får man dessutom trails.

Testa den först. Buffrar är enkla tingestar och den du har där kan räcka gott.


Tack, det ska vi testa :D


24 Jan 2018, 22:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Aug 2005, 08:04
Posts: 636
Location:
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Robert wrote:
Återigen, tänk över vad du har för kabel! Jag märkte en markant skillnad när jag bytte från nån random, billig ful-patchkabel till George L. Har jag en lång pedalkedja kan den fortfarande behöva tryckas på lite extra, men för en enklare rigg funkar det numera utan buffer.


Tack, det stämmer att det är lite blandad kvalitet på kablarna. Ska nog ta hem lite Evidence kabel för att snygga upp bordet och förhoppningsvis samtidigt lösa problemet med signalförlust.


24 Jan 2018, 22:47
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Med dde pedaler du har borde det inte vara någon markant skillnad i nivå. Jag skulle testa med bättre patch-kablar. Om det inte hjälper kanske använda lite elektronikspray (sån som inte innehåller smörja) på en teleplugg och köra in och ut ett par ggr i varje jack på pedalerna.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


26 Jan 2018, 11:21
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Grejen brukar vara att sovra ut vilka pedaler som suger och antingen losa dom eller bygga om till thrue bypas som ju är enkelt. För att använda buffar är en nybörjare och slutet optimalt men det duger också med en i signalkedja. En volymhöjare i Början av kedjan är inte heller fel

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


30 Jan 2018, 23:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Aug 2005, 08:04
Posts: 636
Location:
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Idag bytte jag till Evidence patchkablar och det löste problemet. Det blev ju mycket snyggare på kuppen.


31 Jan 2018, 16:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Hade inne en kund en gång som klagade över nivåtapp i sitt pedalbord. Han hade inte rört någonting på 10 år. Jag sa du måste motionera telejacken lite dra ut och in patchkablarna vilket löste det.....Har väldigt svårt att se att dina gamla patchkablar i sig skulle sänka signalnivån, tror mer på oxid. Kablar kan möjligen rulla av lite top och ge en något middigare ton om de har hög kapacitans vilken kan ge skillnad om det blir många kabelmetrar. Signalförlust i en kabel är ju en följd av resistans och kapacitans. Resistansen i sådana här korta sträckor är så låg så hörbart signaltapp kommer inte ske ens med de billigaste kablar du kan hitta. Kapacitansen ger ett tonförändrande tapp som jag nämnt ovan, inte ett generellt tapp om du inte har en jättedålig pedal som inte har en utgångsresistor och därför helt enkelt blir kortsluten av kapacitansen och försöker dra ner på nivån.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 01 Feb 2018, 10:46, edited 2 times in total.



31 Jan 2018, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
lillefar wrote:
Grejen brukar vara att sovra ut vilka pedaler som suger och antingen losa dom eller bygga om till thrue bypas som ju är enkelt. För att använda buffar är en nybörjare och slutet optimalt men det duger också med en i signalkedja. En volymhöjare i Början av kedjan är inte heller fel

I de flesta fall är det enkelt, men med en Boss-pedal är det verkligen inte enkelt, kräver en hel del metallarbete och snyggt blir det inte.


01 Feb 2018, 10:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Goran wrote:
lillefar wrote:
Grejen brukar vara att sovra ut vilka pedaler som suger och antingen losa dom eller bygga om till thrue bypas som ju är enkelt. För att använda buffar är en nybörjare och slutet optimalt men det duger också med en i signalkedja. En volymhöjare i Början av kedjan är inte heller fel

I de flesta fall är det enkelt, men med en Boss-pedal är det verkligen inte enkelt, kräver en hel del metallarbete och snyggt blir det inte.

Man kan låta den existerande vippan trigga relän eller optokopplare i stället för att försöka göra utrymme för en stor mekanisk tryckswitch.

_________________
Johan Hansson


01 Feb 2018, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Pedalerna stjäl ordentligt med nivå
Tubis wrote:
Man kan låta den existerande vippan trigga relän eller optokopplare i stället för att försöka göra utrymme för en stor mekanisk tryckswitch.

Ingen dum idé, men helt enkelt är det inte.


01 Feb 2018, 17:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.