View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 08:20



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Putta på jcm800 
Author Message

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Putta på jcm800
Pedalrekomendationer för att putta på en jcm800? Jag använder nu en ts mini 808 och det funkar hur bra som helst. Men... Det är ju kul att testa. Sd-1? Nån variant på sd-1? Något annat trevlig?

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


18 Jan 2018, 00:53
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Putta på jcm800
Du har ju en väldigt bra pedal redan.

Skulle inte rekommondera något särskilt.
kanske en clean gain boost (plus buffer) för att "tighta till 800:an).

Finns en uppsjö att sätta efter (pre) eller (post) i kombination med ts-808:an.

Kika in på TGT11, Sebbe och de andra gubbarna kan säkert hjälpa dig.

Du skriver inget om vilken musikstil du spelar men spelar du rock/metal skulle jag
absolut sätta den först, följt av tubescreamern...

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Jan 2018, 11:50
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Putta på jcm800
Det är detta: http://digressionassassins.bandcamp.com

Så ja, metal/rockish.

Vette fan om jag vill tighta till ytterligare eller ha fler pedaler. Mer bara kolla någon annan för att jämföra (sökandet efter det perfekta ljudet....).

Förövrigt, JCM800 med påputtning konkurrerade i mitt fall bort min Dual rectifier. Mer liv i ljudet tycker jag!

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


18 Jan 2018, 13:23
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Putta på jcm800
Ulfern wrote:
Det är detta: http://digressionassassins.bandcamp.com

Så ja, metal/rockish.

Vette fan om jag vill tighta till ytterligare eller ha fler pedaler. Mer bara kolla någon annan för att jämföra (sökandet efter det perfekta ljudet....).

Förövrigt, JCM800 med påputtning konkurrerade i mitt fall bort min Dual rectifier. Mer liv i ljudet tycker jag!

Fullt korrekt bedömning av ljudet ja.

Alexi Laiho använder (boost+"buffer") + Marshall...

Han använder ingen TS utan kör på +20dB direkt...det kan ju vara ett alternativt
Själv tycker jag att +11dB och en TS med lågt ställd gain och volymen ganska högt
brukar tillfredsställa alla metalkrav, blir kraven högre ...-tja jag tycker faktiskt
att en buffer brukar göra det "där sista för ljudet" det tightar till de lägre frekvenserintervallet...

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Jan 2018, 13:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Putta på jcm800
Måste besserwissa lite. JCM800 är en produktserie och inte en specifik förstärkare. Kravet för att putta på en kan skilja sig dramatisk mellan vilken förstärkare i serien man har. Och sen dessutom vilket ljud man vill uppnå. De främsta stärkarna i serien är 1959, 2203 och 2210 eller deras 50W motsvarande 1987 2204 och 2205. Finns även lite combos i serien.

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 11:09
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Putta på jcm800
Det är en 2203 100 Watts topp. Är ju ute efter higain med krisp och genomträngning. Det är det jag föredrar mot exempelvis dual rectifiern, krispet och genomträngningen i bandsituation. Jag kör den i en fyrtolva med v30 x 2, ev12l * 1 samt en celestion 75, ingen utprövad kombination utan lite vad jag hade hemma. Låter bra i mina öron.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


19 Jan 2018, 16:18
Profile WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1192
Location:
Post Re: Putta på jcm800
Här kommer ett verkligt opopulärt svar.
Men jag har nu snart gått igenom de flesta dyra (riktigt dyra pedaler).

Tonebender Mk1 Mk2 Mk 3 (Enbart Originala Sola Sound)
Burns Buzzaround
Super FUzz
Ampeg Scrambler

Alla möjliga Catalinbreads Earth Quaker Devices Fulltone osv osv osv.

Prova en hederlig Boss DS1.

Med alla dessa dyyra pedaler så låter DS1:an bäst om resten av dina andra prylar är fina.


19 Jan 2018, 17:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 16 Jun 2017, 12:21
Posts: 4
Post Re: Putta på jcm800
:shock: 8)


19 Jan 2018, 17:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Putta på jcm800
Cleanboosta skiten med en 18v boost som det går rulla av basen på. 2203 har tre rörsteg men det första är bara ingångssteg men väldigt lättdistat sådant så trycker man på innan har du helt plötstligt en tre stegs dist jämförbart med tex en Laney vh100r Kerry King använder(de?) ju en mxr 18volts 10bandig eq till just 2203. Hans egen marshall sign är just en inbyggd sådan i förstärkaren. https://www.youtube.com/watch?v=ExGLpWf14TY Hemligheten för att få disten att verkligen poppa fram är att rulla av bas innan disten. Lite mer diskantvarullning och man får lite mindre fräs på toppen än vad KK har. Man måste dock ha en 18V bbost 9V förslår icke. Det blir dock inte pojkrums/fritidsgårs nivå på disten. Då får du ha en extra distpedal innan som tex en TS plus en boost.

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 17:36
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Putta på jcm800
Tubis wrote:
Cleanboosta skiten med en 18v boost som det går rulla av basen på. 2203 har tre rörsteg men det första är bara ingångssteg men väldigt lättdistat sådant så trycker man på innan har du helt plötstligt en tre stegs dist jämförbart med tex en Laney vh100r Kerry King använder(de?) ju en mxr 18volts 10bandig eq till just 2203. Hans egen marshall sign är just en inbyggd sådan i förstärkaren. https://www.youtube.com/watch?v=ExGLpWf14TY Hemligheten för att få disten att verkligen poppa fram är att rulla av bas innan disten. Lite mer diskantvarullning och man får lite mindre fräs på toppen än vad KK har. Man måste dock ha en 18V bbost 9V förslår icke. Det blir dock inte pojkrums/fritidsgårs nivå på disten. Då får du ha en extra distpedal innan som tex en TS plus en boost.

Vet inte om Kerry King använder en VH100R. Vet dock att han använder +20dB (EMG:s egna boost) som är speccad lite speciellt.
Gillar det rena han får med sin moddade JCM-800.
Jag har en själv en VH100R plus en GH50L och de gamla modellerna låter superbra. Gh50L låter mycket mycket likt en JCM800
fast med oändligt mycket bättre renare ljud.

Till dom använder jag inte 18V utan 9V med boost framför +11dB (inte 20db) som Kerry.
Jag "emulerar" 18V headroomet med en buffer istället, så jag har valt den enklare vägen.

inte alla som har adaptrar eller vill eller heller har möjlighet att köpa 18V teknisk apparatur.
En extra distpedal är alltid bra 3 är dock bäst, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
då kan man variera headroomet efter behag, och det absolut bästa
är att du får "fram det dära sista" gottiga preamp ljudet på viskvolym.

-Kanske man skulle skriva i den där miniförstärkaretråden, men dom är mera inne på skitförstärkare
som Yamaha TR10, Pod och annat skit som bara låter geting...
Med boost+ts+buffer låter det pre och i viss mån power även på viskvolym, (appropå) Vh100R).
Variabelt med 3. Vh100R är dock en helt annan best.
Finns dock ett inbyggt trick på Laneyförstärkaren som gör att du kan spela visk även utan ts.
Finns något som heter loop-insert, där sätter du hur mycket du vill "stressa" preamprören,
det i kombination med mastervolymen gör att du får en mycket billig och välljudande attenuator.

inte många som vet om det tricket heller.

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jan 2018, 17:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Putta på jcm800
FuriousFingers wrote:
Vet inte om Kerry King använder en VH100R.

Det sa jag aldrig läs om läs rätt. Jag sa att en clean boostad 2203 blir som en Laney. Det kräver dock 18 för att få tillräcklig signal.
FuriousFingers wrote:
Till dom använder jag inte 18V utan 9V med boost framför +11dB (inte 20db) som Kerry.
fast nu var det 2203 som skulle boostas. Laneyn har ett diststeg till så självklart fungerar det men en fjuttig 9V pjäs.
FuriousFingers wrote:
Jag "emulerar" 18V headroomet med en buffer istället, så jag har valt den enklare vägen.

Trevligt, dock fungerar det inte så. Dessutom har alla dina andra pedaler du har framför redan buffrar så en till buffer är liksom blahaj

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 18:11
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Putta på jcm800
Tubis wrote:
FuriousFingers wrote:
Vet inte om Kerry King använder en VH100R.

Det sa jag aldrig läs om läs rätt. Jag sa att en clean boostad 2203 blir som en Laney. Det kräver dock 18 för att få tillräcklig signal.
FuriousFingers wrote:
Till dom använder jag inte 18V utan 9V med boost framför +11dB (inte 20db) som Kerry.
fast nu var det 2203 som skulle boostas. Laneyn har ett diststeg till så självklart fungerar det men en fjuttig 9V pjäs.
FuriousFingers wrote:
Jag "emulerar" 18V headroomet med en buffer istället, så jag har valt den enklare vägen.

Trevligt, dock fungerar det inte så. Dessutom har alla dina andra pedaler du har framför redan buffrar så en till buffer är liksom blahaj

Så kan det vara!

Men använder inte Kerry King aktiva mickar?
Din ide om 18V blir väl irrelevant om artikelförfattaren använder passiva mickar?
Dom har ju en helt annan linjär uppbyggnad.

Appropå blahaj, men du verkar ju kunna mer om den tekniska biten.
-Har själv kört EMG mickar och 18V modden, ger i ärligt talat namn, inte så mycket alls.
-Bara därför jag undrar!... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jan 2018, 19:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Putta på jcm800
FuriousFingers wrote:
Men använder inte Kerry King aktiva mickar?
Din ide om 18V blir väl irrelevant om artikelförfattaren använder passiva mickar?
Dom har ju en helt annan linjär uppbyggnad.
Har inget med aktiva och passiva mickar att göra. Jag körde en sådan setup med en SD invader(passiv) och fick mer dist att KK kan drömma om.
FuriousFingers wrote:
Appropå blahaj, men du verkar ju kunna mer om den tekniska biten.
-Har själv kört EMG mickar och 18V modden, ger i ärligt talat namn, inte så mycket alls.
-Bara därför jag undrar!... :mrgreen:

Att höja matningsspänning ger inga magiska egenskaper i sig. Din EMG micks inbyggda förstärkare förstärker upp till samma nivå som innan. Grejen med 18V Boost är att förstärkarsteget kan göras så det förstärker mer för 18V ger mer headroom. Man har designat kretsen utifrån att man har 18Volt. Att bara byta till 18V i en befintlig förstärkare ger inte mycket att hänga i granen. Det jag pratar om är inte en modd utan en färdig clean boost byggd för just 18V som tex MXR 10bands EQ vilket puttar ut massivt med signal eftersom det även finns en gain förutom eqbandens boost. Med 9v skulle detta fuldista. En ibanez 7band som går på 9V har tex ingen gainratt utan bara volym just för att pedalen skulle fuldista som fan pga endast 9V. Skulle du sticka in 18V i Bossen skulle du fortfarande inte ha någon gainratt att höja upp högre med........

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 19:18
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Putta på jcm800
Tubis wrote:
FuriousFingers wrote:
Men använder inte Kerry King aktiva mickar?
Din ide om 18V blir väl irrelevant om artikelförfattaren använder passiva mickar?
Dom har ju en helt annan linjär uppbyggnad.
Har inget med aktiva och passiva mickar att göra. Jag körde en sådan setup med en SD invader(passiv) och fick mer dist att KK kan drömma om.
FuriousFingers wrote:
Appropå blahaj, men du verkar ju kunna mer om den tekniska biten.
-Har själv kört EMG mickar och 18V modden, ger i ärligt talat namn, inte så mycket alls.
-Bara därför jag undrar!... :mrgreen:

Att höja matningsspänning ger inga magiska egenskaper i sig. Din EMG micks inbyggda förstärkare förstärker upp till samma nivå som innan. Grejen med 18V Boost är att förstärkarsteget kan göras så det förstärker mer för 18V ger mer headroom. Man har designat kretsen utifrån att man har 18Volt. Att bara byta till 18V i en befintlig förstärkare ger inte mycket att hänga i granen. Det jag pratar om är inte en modd utan en färdig clean boost byggd för just 18V som tex MXR 10bands EQ vilket puttar ut massivt med signal eftersom det även finns en gain förutom eqbandens boost. Med 9v skulle detta fuldista. En ibanez 7band som går på 9V har tex ingen gainratt utan bara volym just för att pedalen skulle fuldista som fan pga endast 9V. Skulle du sticka in 18V i Bossen skulle du fortfarande inte ha någon gainratt att höja upp högre med........

Nåja!

Jag tror fortfarande att han skulle få bättre metaljud med en boost+buffer framför sin tubskrika.
Väl beprövat!
18V modden (med eller utan Kerrys specialla sås) är för mig lite för 90-tal.

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jan 2018, 20:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Putta på jcm800
FuriousFingers wrote:
18V modden (med eller utan Kerrys specialla sås) är för mig lite för 90-tal.
Men alltså...jag har inte pratat om någon jävla mod. Jag pratar om färdiga kretsar som kan putta ur sig mer kräm pga att de drivs av högre spänning. Sätter du en buffer sen ska även den vara matad med högre spänning annars klipper den och det fuldistar. Du får inte ha något 9V mellan din 18V boost och förstärkaren

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 21:31
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Putta på jcm800
Tubis wrote:
FuriousFingers wrote:
18V modden (med eller utan Kerrys specialla sås) är för mig lite för 90-tal.
Men alltså...jag har inte pratat om någon jävla mod. Jag pratar om färdiga kretsar som kan putta ur sig mer kräm pga att de drivs av högre spänning. Sätter du en buffer sen ska även den vara matad med högre spänning annars klipper den och det fuldistar. Du får inte ha något 9V mellan din 18V boost och förstärkaren

Jag kan uttrycka mig annorlunda om du vill det.

För mig är 18V lite för mycket 90-tal!

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Jan 2018, 21:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Putta på jcm800
FuriousFingers wrote:

För mig är 18V lite för mycket 90-tal!

För mig är dumt att pedaltillverkarna inte går över iom att det går att skapa extremt mycket bättre produkter på 18V än 9V. Speciellt när det kommer till EQ. En pedal EQ har speciellt i en förstärkarloop EXTREMT dålig performance när det kommer till låg distortion. Kruxet är väl att det tar mer plats med två 9V batterier för att de även envisas med att pedalerna ska kunna köras med batterikraft. På tal om 18 V så går nubueTS som vi pratar om i en annan tråd att köras på 18V optional. Så tydligen är Ibanez nostalgiska och drömmer tillbaks till 90talet

_________________
Johan Hansson


19 Jan 2018, 22:02
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Putta på jcm800
Nån som testat en klon klon i detta syfte? Tex ehx soul food?

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


22 Jan 2018, 22:50
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Putta på jcm800
Ulfern wrote:
Nån som testat en klon klon i detta syfte? Tex ehx soul food?

Skulle inte snåla på ljudet!

Speciellt inte boosten (som i mitt tycke är den viktigaste komponenten)
En billig boost kan stjälpa ett stort lass (dvs många pedaler).

För övrigt (med reservation) kan iofs just den pedalen passa utmärkt.
Lyssnat på eran musik som är en slags märklig blandning av sleaze/rock/doom/sludge/metal
där (bör) kraven inte vara så höga som emo/metal/progressive.

Prova och prova och prova igen, före efter, lyssna och prova igen.
för mig som har lyssnat på EHX-pedaler tycker jag att dom låter uselt.
Dvs bara min refletktion, skulle aldrig köpa en EHX pedal då jag tycker dom
"stjäl" ljud , billiga komponenter?...-Ingen aning...
Men då är jag absolutist kanske rentav elitist när det gäller pedaler.
Beställt bland annat figursydda boost+ts av nilo.
Samt Japanska special ts från USA.

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Jan 2018, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Putta på jcm800
Ulfern wrote:
Nån som testat en klon klon i detta syfte? Tex ehx soul food?


Det tycker jag absolut att du ska testa.
Klon-pedaler gör lite samma sak med mellanregistret som en tubescreamer, men kanske inte lika tydligt. Och har en betydligt rappare känsla. Det blir mer studs i ljudet på något sätt.

Jag har en Archer som jag ibland använder för att putta på mina stärkare.
Funkar grymt bra i min Cornford Roadhouse, som ju är en stärk som låter Marshall.

_________________
http://www.pigsinspace.se


25 Jan 2018, 07:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Putta på jcm800
Är det en klon ska det rimligtvis göra så nära originalet som möjligt annars är det en tvåäggstvilling. Små mutationer i arvsmassan kan ju dock alltid förekomma förstås.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 27 Jan 2018, 00:17, edited 1 time in total.



25 Jan 2018, 15:52
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Putta på jcm800
Boss sd-1 an är så billig att du inte har nån ursäkt att inte testa den.
Men pröva lite olika, nån klon variant, mxr GT-od, t-tex Alberta, boss od-3..
Funkar lite olika bra beroende på om du spelar tyst hemma eller med andra.
Sd-1:an ersatte till slut 808:an för mig och är den pedal jag alltid hamnar på till slut.
Har den framför min 2203:a


27 Jan 2018, 00:15
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Putta på jcm800
Jag körde för länge sedan på en T.C. Electronic Booster + Line Driver & Distorsion ihop med en EMG-booster som jag byggde in i stratan (+20db)
Då blev det tryck :D


30 Jan 2018, 08:22
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Putta på jcm800
har inte testat själv men tänker mig att xotics boosters borde funka fint också


30 Jan 2018, 08:29
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Putta på jcm800
SLA wrote:
har inte testat själv men tänker mig att xotics boosters borde funka fint också

De fungerar fin fint, finns i 2 versioner (eller 3) AC och RC Booster.
Mera gain boost än clean boost så det är en rejält skillnad.

Pedalerna låter svinbra...lite dyra bara...

_________________
http://www.ergopikk.com


30 Jan 2018, 12:21
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Putta på jcm800
Testade lite olika: sd-1,bd-2,ts 808 och en zvex shod. Det blev sd-1 valet föll på. Snarlik 808 men lite köttigare.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


17 Feb 2018, 00:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Putta på jcm800
Ulfern wrote:
Testade lite olika: sd-1,bd-2,ts 808 och en zvex shod. Det blev sd-1 valet föll på. Snarlik 808 men lite köttigare.

Hamnat där efter massa år o pedaler.. sd-1:an är grym


17 Feb 2018, 12:15
Profile

Joined: 26 Oct 2009, 22:18
Posts: 252
Location:
Post Re: Putta på jcm800
Ulfern wrote:
Pedalrekomendationer för att putta på en jcm800? Jag använder nu en ts mini 808 och det funkar hur bra som helst. Men... Det är ju kul att testa. Sd-1? Nån variant på sd-1? Något annat trevlig?


Det framgår inte riktigt vilken typ av jcm800 du har. Själv har jag en 4104, enkanalig.
Och jag använder en multipedal gjord av Jam Pedals.
Nedre rad v-h, Tubedreamer+,en variant av ts med en highgain switch.
Rattler, en version av RAT.
Dyna-ssor, en version av compressor inspirerad av Dynacomp och Rosspedalerna.
Summasummarum..en flerväxlad jcm800.

Så till din fråga, så skulle jag lägga till en compressor.
Den gör stor skillnad och är alltid på.

Hälsningar Petter.


Attachments:
multi_petter.jpg
multi_petter.jpg [ 222.53 KiB | Viewed 21358 times ]
09 Mar 2018, 17:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Sep 2010, 19:50
Posts: 125
Location:
Post Re: Putta på jcm800
Jag sparkar på mina marshalls med en sån här när det behövs:
https://www.musikding.de/The-HardOne-Booster-kit

Blev så bra att jag köpte&byggde ett till ...har inte provat att stacka än men det kommer.
Mycket trevlig spark i häcken tycker jag, nackdelen är att den brusar lite men det hörs inte på fullt ställ och acceptabelt även vid cleant/semicleant spel.
//R-man


09 Apr 2018, 21:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post Re: Putta på jcm800
Min mainstärkare är en JCM800 mod 4010. 50W combo.
Körde länge med TC Electronics Booster/linedriver/distorsion som funkar alldeles utmärkt till att "trycka på".
Köpte sedan en Blackstar HT-dual som enl min mening fungerar bättre och den är ju tvåkanalig (eller eg tre)
Kan ju vara bra att kunna trampa in lite extra volym under solo.

Så kör uteslutande numera med HT-dual. Så testa den tycker jag.


10 Apr 2018, 08:34
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.