View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 11:43



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Äldre Lovepedal COT50 med röd diod 
Author Message

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
Jag har en gammal COT50 med "folded chassi" med bara en Biasratt som legat oanvänd i säker 8 år. När jag av en händelse hittade den i en gammal kasse och provade den, slogs jag av hur bra den lät. Jag har provad andra varianter och även en snarlik med blå diod, men denna låter klar bäst. Är det någon annan som jämför äldre COT50 med nyare varianter, olika diodfärger etc...?


18 Dec 2017, 23:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7627
Location: Malmö
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
tokyo tapes wrote:
Jag har en gammal COT50 med "folded chassi" med bara en Biasratt som legat oanvänd i säker 8 år. När jag av en händelse hittade den i en gammal kasse och provade den, slogs jag av hur bra den lät. Jag har provad andra varianter och även en snarlik med blå diod, men denna låter klar bäst. Är det någon annan som jämför äldre COT50 med nyare varianter, olika diodfärger etc...?

Har svårt tänka mig att LEDen skulle påverka ljudet, däremot kan den äldre ha lite andra komponentvärden och därmed annat ljud. Eller annan transistor, det brukar vara 2N5088 i dessa, om jag minns rätt. Finns massor av alternativ till den.


19 Dec 2017, 09:20
Profile

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
Du har nog rätt när du säger att själva LED:en inte påverkar, men Sean verkar har voicat dem lite olika och särskilt dem med olika LED-färger. Överhuvudtaget verkar det vara en djungel av olika varianter. Det tråkiga är att man aldrig vet hur det kommer låta även om det yttre är exakt likadant som den man jämför med...


19 Dec 2017, 09:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
Konstigt. Jag hade en väldigt tidig Cot50, sån där med vikt metallåda, som lät mycket bra. Sålde den i ett anfall av idioti. Har köpt flera efter det men ingen har låtit lika bra.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


19 Dec 2017, 20:51
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
Goran wrote:
tokyo tapes wrote:
Jag har en gammal COT50 med "folded chassi" med bara en Biasratt som legat oanvänd i säker 8 år. När jag av en händelse hittade den i en gammal kasse och provade den, slogs jag av hur bra den lät. Jag har provad andra varianter och även en snarlik med blå diod, men denna låter klar bäst. Är det någon annan som jämför äldre COT50 med nyare varianter, olika diodfärger etc...?

Har svårt tänka mig att LEDen skulle påverka ljudet, däremot kan den äldre ha lite andra komponentvärden och därmed annat ljud. Eller annan transistor, det brukar vara 2N5088 i dessa, om jag minns rätt. Finns massor av alternativ till den.


Fast olika färger på LED har olika värden o motstånd , så det händer nog mer där än olika transistors som har många gånger mer lika värden.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


19 Dec 2017, 21:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
Led i detta fallet är enbart till för att lysa. Inte att förväxla med distortionsskapande leds.

_________________
Johan Hansson


19 Dec 2017, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7627
Location: Malmö
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
Tubis wrote:
Led i detta fallet är enbart till för att lysa. Inte att förväxla med distortionsskapande leds.

Exakt!
LEDs som drar mycket ström sägs påverka fuzzar, av FF-typ, negativt. Inget jag märkt dock.


20 Dec 2017, 10:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
Goran wrote:
Tubis wrote:
Led i detta fallet är enbart till för att lysa. Inte att förväxla med distortionsskapande leds.

Exakt!
LEDs som drar mycket ström sägs påverka fuzzar, av FF-typ, negativt. Inget jag märkt dock.

Du har olika spänningsfall över leds vilket är det viktiga att tänka på. Det ändrar givetvis strömuttaget med enligt det vanliga uträkningen för detta. Man ska ju då ha i åtanke vad föregående steg klarar att driva.

_________________
Johan Hansson


20 Dec 2017, 13:56
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
Sean är ett geni på att sälja samma krets under många skepnader men mycket sm variationer.

COT50 fanns med både röd o blå LED. Dessa var voicade lite olika. Blå lite softare o röd lite hetare.
Själv har jag en Lil China som sagt o det är också en COT50 variant.
Borde finnas många begagnade därute men det verkar som de inte säljs vidare så ofta.
Räcker det inte med den du har?


20 Dec 2017, 13:58
Profile

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
johan wrote:
Sean är ett geni på att sälja samma krets under många skepnader men mycket sm variationer.

COT50 fanns med både röd o blå LED. Dessa var voicade lite olika. Blå lite softare o röd lite hetare.
Själv har jag en Lil China som sagt o det är också en COT50 variant.
Borde finnas många begagnade därute men det verkar som de inte säljs vidare så ofta.
Räcker det inte med den du har?


Har två pedalbord där jag behöver en COT50 på varje :-)


20 Dec 2017, 14:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7627
Location: Malmö
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
Vill man bygga själv är COT50 ett extremt lätt bygge. Då kan man testa lite olika värden på de få komponenterna, om så önskas.


22 Dec 2017, 10:57
Profile

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Äldre Lovepedal COT50 med röd diod
Jag har ingen COT 50, men det är intressant att du tycker att de äldre är bättre för att jag har en Amp 11 med COT 50, det är den första de släppte ( Blå/grön), och jag tycker också den låter bättre jämfört med vad jag hört av de nyare Amp 11 med ”independant” boost. Kan det vara på grund av att de har tweakat COT50 delen? Det är i alla fall intressant. Dioden är ändå blå på mitt.


03 Jan 2018, 19:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.