View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:58



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Förslag på distpedal önskas 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Förslag på distpedal önskas
Letar efter en distpedal till min Folkesson-moddade Fender Blues Deluxe. Önskar alltså ingen overdrive att toppa befintlig distkanal med utan en fristående att köra på den rena kanalen. Lowgain pedal har jag redan. Skulle nu behöva någon med bra drag i. Både som funkar till komp och gött häng och löd i solon. Gärna någon som går att köra från rock och ända upp till highgain-shred.

Var och testade det dom hade i närmsta 4 sound butik idag men hittade inget vettigt. Gick igenom hela sortimentet bla, Blues driver (den nya japanska modellen), SD-1, Mesa toneburst, Metal-zone, Metal core, DS-1, Shiva drive, prime distortion, Diva drive. T-spark och möjligen någon mer. Inget direkt att hänga i julgranen. T-Rex Diva Drive var rätt bra men inte vad jag letar efter. Tänkte slå till på Friedmans nya pedal när den nu kommer, men behöver en till giget kommande veckas lördag.

Funderar lite kring Nova drive samt Blackstar Dist. och tar gärna input på dessa men bara att ösa på med förslag. Läser hela tiden gott om Suhr Riot, men har inte hittat ett enda klipp där den låter bra? Låter vasst, kallt och hårt. Typ som en bättre Boss DS-1.


16 May 2016, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Sluta leta och köp en Folkesson Raptor.
Har precis fått hem min men har inte hunnit testa!

Titta på Peter Huss (supergitarrist) som "demar" pedalen.
Skitbra (den bästa just nu) i den clean förstärkare.

Annars är det dubbelstacking som gäller (med en clean gain boost framför)
dvs 2 stycken 808:or i serie för kaskadgainsoscillation (dvs dist),
mera harmonisk dist än följande pedaler med stacking.

1.SD-1 (mjae sådär)
2.Mesa Toneburst (mjae inte alls)
3.Metal-Zone (mjae.. kul på 80-talet...inte nu)
4.Shiva..ush...
5.Prime... nop
6.T-spark.. absolut om du hittar den dära sweet spotten, kan vara svår att sparka igång!!!
7.Nova Drive...nop
8.Blackstar...låter transistor fyrkantig...

Så kör stackat. det blir visserligen fler pedal men du får vettigare dist
med flera låggainare +boost än med en renodlad distpedal.
Faktum är att i min Folkesson är just OP-uppbyggnad kaskadgainsformad (fast i miniformat)
fast också massa filter iofs (det ställer man in lågt med diskanten) på tubskrikorna)...

Ifall du inte fattar ett skvatt om vad jag säger så får du vänta
8 månader på en Friedmans BE-100 pedal!....

:mrgreen:


16 May 2016, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Det lär dröja åtminstone 6 månader (enligt Thomann, Musichouse,samt Friedmans svenska återförsäljare)
listpriset lär sättas runt 2400 SEK.

Folkesson Raptorn kostar 2995 SEK.
Det är väl det närmaste man kommer en "extra gain-kanal på förstärkaren".
:lol:


16 May 2016, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Jag gillar Catalinbread DLS som en amp-in-a-box distpedal med marshallkaraktär.
funkar grymt bra att stacka med en OD innan också.
funkar kanon i min fender princeton.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


17 May 2016, 07:52
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Har redan haft en Folkesson Raptor. Bra pedal och var väldigt lik min Folkesson-Marshall mk IV, men funkade tyvärr inget vidare med min Blues Deluxe som är/var riktigt kinkig med pedaler. Men har sedan dess bytt orginalementet samt även moddat den hos Folkesson nu går det lite bättre. Raptorn finns helt klart med i intresset fortfarande, hade varit intressant att testa den igen, men som sagt förra vändan passade dom inte alls ihop. Har provat lite allt möjligt mest i overdriveväg. Bogner Blue som jag inte gillade, alldeles för ihålig ton. BB-preamp (har den), BB-preamp+, Catalin orange eller vad den nu hette, Moer Hustle drive, Mooer green mile, Mooer Blues mood, Mooer Blues Crab (den är kvar och är faktiskt skitbra lowgain, passar bra med Deluxen) och ett gäng till som jag glömt bort. Har provat att stacka en del, men inte hittat något som jag tycker varit vettigt hittills.

Har nu då det är lite bråttom precis köpt av en här på Bojen, Blackstar HT-dist. Så får vi se hur den smakar. Aldrig provat något med Blackstar överhuvud taget, men verkar rätt intressant av det jag hört hittills. Så får vi se om det blir något annat eller om den går att lira på nästa vecka. Får bli en Friedman till hösten.


17 May 2016, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Donatello wrote:
Har redan haft en Folkesson Raptor. Bra pedal och var väldigt lik min Folkesson-Marshall mk IV, men funkade tyvärr inget vidare med min Blues Deluxe som är/var riktigt kinkig med pedaler. Men har sedan dess bytt orginalementet samt även moddat den hos Folkesson nu går det lite bättre. Raptorn finns helt klart med i intresset fortfarande, hade varit intressant att testa den igen, men som sagt förra vändan passade dom inte alls ihop. Har provat lite allt möjligt mest i overdriveväg. Bogner Blue som jag inte gillade, alldeles för ihålig ton. BB-preamp (har den), BB-preamp+, Catalin orange eller vad den nu hette, Moer Hustle drive, Mooer green mile, Mooer Blues mood, Mooer Blues Crab (den är kvar och är faktiskt skitbra lowgain, passar bra med Deluxen) och ett gäng till som jag glömt bort. Har provat att stacka en del, men inte hittat något som jag tycker varit vettigt hittills.

Har nu då det är lite bråttom precis köpt av en här på Bojen, Blackstar HT-dist. Så får vi se hur den smakar. Aldrig provat något med Blackstar överhuvud taget, men verkar rätt intressant av det jag hört hittills. Så får vi se om det blir något annat eller om den går att lira på nästa vecka. Får bli en Friedman till hösten.

-Nej nej, det resonemanget håller inte!

Först moddar du den, så säljer du pedalen innan du har moddat den.

Köp en Raptor och njut och dutta switchen på "fat" och ta bort brighten så ska
du se att det händer underverk.

Ytterst osedvanligt resonemang att först köpa en modd av Folkesson och sen
skita i hans pedal (som är en modd fast i pedalform) "hämtat från hans hemsida!
:mrgreen:


17 May 2016, 17:53
Profile

Joined: 24 Jun 2008, 23:53
Posts: 375
Location: Växjö
Post Re: Förslag på distpedal önskas
JHS @ pedalen kanske? andy timmons dvs

_________________
/Rickard


17 May 2016, 19:54
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Förslag på distpedal önskas
CataClysm wrote:
Donatello wrote:
Har redan haft en Folkesson Raptor. Bra pedal och var väldigt lik min Folkesson-Marshall mk IV, men funkade tyvärr inget vidare med min Blues Deluxe som är/var riktigt kinkig med pedaler. Men har sedan dess bytt orginalementet samt även moddat den hos Folkesson nu går det lite bättre. Raptorn finns helt klart med i intresset fortfarande, hade varit intressant att testa den igen, men som sagt förra vändan passade dom inte alls ihop. Har provat lite allt möjligt mest i overdriveväg. Bogner Blue som jag inte gillade, alldeles för ihålig ton. BB-preamp (har den), BB-preamp+, Catalin orange eller vad den nu hette, Moer Hustle drive, Mooer green mile, Mooer Blues mood, Mooer Blues Crab (den är kvar och är faktiskt skitbra lowgain, passar bra med Deluxen) och ett gäng till som jag glömt bort. Har provat att stacka en del, men inte hittat något som jag tycker varit vettigt hittills.

Har nu då det är lite bråttom precis köpt av en här på Bojen, Blackstar HT-dist. Så får vi se hur den smakar. Aldrig provat något med Blackstar överhuvud taget, men verkar rätt intressant av det jag hört hittills. Så får vi se om det blir något annat eller om den går att lira på nästa vecka. Får bli en Friedman till hösten.

-Nej nej, det resonemanget håller inte!

Först moddar du den, så säljer du pedalen innan du har moddat den.

Köp en Raptor och njut och dutta switchen på "fat" och ta bort brighten så ska
du se att det händer underverk.

Ytterst osedvanligt resonemang att först köpa en modd av Folkesson och sen
skita i hans pedal (som är en modd fast i pedalform) "hämtat från hans hemsida!
:mrgreen:


Hmmm... jag hänger inte med i DITT resonemang: -"Först moddar du den, så säljer du pedalen innan du har moddat den."

Ytterst osedvanligt resonemang? Raptorn passade inte ihop med den förstärkaren därför sålde jag den. Förstår inte vad det är för konstigt med det resonemanget? Folkesson-förstärkare har jag haft 7 st. Har 3 st kvar, så jag sitter inte direkt utan "Folkessonljudet".

Edit: Aha... Efter lite fundering så tror jag att du menar att: jag inte gillade Raptorn och så lät jag ändå modda förstärkaren? Men det är inte samma mod. Låter inte alls likadant på den modden den förstärkaren jag talar om, som hans stora fullmods som jag har på andra förstärkare. Raptorn låter liknande en av kanalerna på hans fullmod. Körde jag Raptorn på Deluxen så låg den utanpå ljudet. Själva "Raptor-ljudet" gillade jag. Men den gifte sig inte alls med Deluxen tekniskt om man säger så.


17 May 2016, 20:08
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Hej,

Jag hade samma erfarenhet av den Blues deluxe jag lånade till ett gig förut. Otroligt svårt att få till ett bra distljud med de pedaler jag hade då ( ac booster, Hardwire Sc -2 ). Nånting i ingången som gjorde att basen fjärtade ur, blev bara bumligt och kantigt, i brist på ljudbeskrivande ord. Nu vet jag inget om folkesson moden men har du funderat på att stacka en ts? Jag skulle rekommendera t ex Möller efter din Blues Crab. Då får tube Screamer komma till sin rätt, kapa lite av den bumliga basen och istället lyfta de frekvenser som gör att man hörs. Den boost delen som finns i Möller är också helt underbar.

Annars har jag en CMAT Mods Brownie till salu. Den ger VH soundet från ren kanal och lyfter sig ett par hack om man matar med 12 el 18v. Säg till om du vill låna och testa.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


17 May 2016, 21:13
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Gain på zero!
Volyme på max
sätt treblen på smak and taste voilá!

Ska väl tämja den mest bumliga best (som Fender förstärkare ofta är)... :D

2 Ts808:or är ännu bättre (med en boost framför)...


17 May 2016, 21:27
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Förslag på distpedal önskas
clapton71 wrote:
Hej,

Jag hade samma erfarenhet av den Blues deluxe jag lånade till ett gig förut. Otroligt svårt att få till ett bra distljud med de pedaler jag hade då ( ac booster, Hardwire Sc -2 ). Nånting i ingången som gjorde att basen fjärtade ur, blev bara bumligt och kantigt, i brist på ljudbeskrivande ord. Nu vet jag inget om folkesson moden men har du funderat på att stacka en ts? Jag skulle rekommendera t ex Möller efter din Blues Crab. Då får tube Screamer komma till sin rätt, kapa lite av den bumliga basen och istället lyfta de frekvenser som gör att man hörs. Den boost delen som finns i Möller är också helt underbar.

Annars har jag en CMAT Mods Brownie till salu. Den ger VH soundet från ren kanal och lyfter sig ett par hack om man matar med 12 el 18v. Säg till om du vill låna och testa.

Matte


Hallå Matte, vi brukar ju ha lite liknande åsikter så jag skall googla lite på de du nämner.
Ang. Deluxen så ligger en del av problemen med orginalhögtalaren har jag kommit på. Det går mkt bättre med andra högtalare. Har provat bla, greenbacks, v30, creambacks både M och H varianten, Classic lead 80, seventy 80. Landade till slut på V30. Greenbacks låter lite bättre på clean, men V30 sitter bättre i en bandsituation.
Att jag lät modda den hos Folkesson var att jag ville ha en combo som man kan plocka med sig utan några pedaler alls och ändå "funka". Vilket den numera gör. Störst skillnad är dirt-kanalen självklart. Men även lite andra justeringar överlag. Jämförde den häromdagen mot en Hotrod Deluxe III och den spöade den på alla plan inkl dirt. Org. är ju BD katastrof på dirtkanalen. Hur som helst har gjort något simplare gig med enbart kombon och det som sagt "funkar". Men inte exakt så bra som jag önskar.
Ang. Stackning av pedaler så har jag kört en BB-preamp stackad med Blues Craben med rätt bra resultat som sololjud. Dock inte komp. Har även två Bluescrab (köpte väl båda av dig?) då de funkar så bra tillsammans med BD men tycker inte det gav så mkt att stacka just dem tillsammans.
Overdrives har jag testat hur många som helst, men på denna Folkesson precis som alla andra Folkesson så låter dom bäst utan overdrivepedaler. Det vill inte riktigt gifta sig utan låter bättre utan.

Hade nästan gett upp hoppet innan men har letat vidare och bla Metal Core (provade ALLA pedaler dom hade inom OD och dist) eller vad den nu heter. Pedalen hade inga som helst problem att passa ihop med Deluxens rena utan lät inom den genren riktigt "bra". Ja det vill säga folk kom fram nyfiket i butiken för att kolla vad jag lirade på för dom tyckte det lät så bra. Själv gillar jag inte Corepedalen i sig, ljudmässigt, men insåg att det måste gå att hitta fler som lirar bra med Deluxen. Dvs lämnar OD och går in på rena distar istället.


18 May 2016, 09:14
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Förslag på distpedal önskas
En Wampler Pinnacle den klarar både fläskiga ackord och riktigt snyggt leadsound utan att bli spinkig i tonen som många distar som tröttar ut öronen.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 May 2016, 12:07
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Mesa Boogie Throttle Box kan absolut vara värd ett försök men passar säkert inte alla, den har bra drag/kapacitet och klarar sig ensam. Går att finna för ca 700-1100 på beg marknaden med lite tur.

I övrigt gillar jag att boosta det mesta via en ts.

2 stycken 808:or i serie CataClysm skriver om verkar ju kul, aldrig provat. ;-)


18 May 2016, 13:39
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Har nu provat Blackstar HT-dist. Och den var faktiskt inte alls dum. Tror den piggnar till lite efter ett rörbyte. Men den får dock stryk av den inbyggda Folkessondisten som är både musikalisk och sitter bra i bandsammanhang. Jag tycker alltid att det är svårt att slå inbyggd rördist varpå jag heller inte kört med någon dist eller od på dom senaste 15 åren.

Ska kika in på Wampler-pedalen, har haft Wampler Dual-fusion men det var samma där, inget fall framåt.

Har velat testa Throttle-box även om jag inte tror jättemkt på den, men vem vet kanske passar övrig utrustning?
Pushar just nu distkanalen på förstärkaren med BB-preamp och det blir ju mer av det mesta, men tycker fortfarande att den står riktigt bra för sig själv utan någon pedal framför. Dynamik och musikalitet försvinner så fort man stoppar dit något innan.


18 May 2016, 15:53
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Vill man försöka tvinga sin förstärkare till ett lite mera "American/California" distat sound kan Throttle Box vara en väg men jag skulle inte betala över tusen, dist får du varje fall i mängder. Men den är mångsidig med dess Lo och Hi läge samt även en intern switch som kan ändra mängden boost. Den här tvingar också en singlecoil Tele till underkastelse utan större problem. :-)

Den ställs väl ibland mot whampler triple wreck vilket är ett annat "monster" som kan vara värd en titt. ;-)

Två bra demos av Throttle Box:

Sweetwater
https://www.youtube.com/watch?v=MZO4aM8DuUg

Den här måste med pga Harry Maes underbara minspel, han är en grym demare.
https://www.youtube.com/watch?v=7NH1RK9in7Q

och en av Whampler triple wreck :

https://www.youtube.com/watch?v=HMQr89MGr1Y

Å andra sidan tror jag det är mycket svårt att hitta whampler triple wreck för under tusingen vilket garanterat går med Throttle Box. Folk verkar inte fatta vad de köper ibland och då slänger de iväg dessa godbitar. ;-)

Donatello wrote:
Har nu provat Blackstar HT-dist. Och den var faktiskt inte alls dum. Tror den piggnar till lite efter ett rörbyte. Men den får dock stryk av den inbyggda Folkessondisten som är både musikalisk och sitter bra i bandsammanhang. Jag tycker alltid att det är svårt att slå inbyggd rördist varpå jag heller inte kört med någon dist eller od på dom senaste 15 åren.

Ska kika in på Wampler-pedalen, har haft Wampler Dual-fusion men det var samma där, inget fall framåt.

Har velat testa Throttle-box även om jag inte tror jättemkt på den, men vem vet kanske passar övrig utrustning?
Pushar just nu distkanalen på förstärkaren med BB-preamp och det blir ju mer av det mesta, men tycker fortfarande att den står riktigt bra för sig själv utan någon pedal framför. Dynamik och musikalitet försvinner så fort man stoppar dit något innan.


18 May 2016, 17:10
Profile

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Tonebone Classic Distortion och Trimode har extrem kontroll över diskanten (olika band och flera ställen i ljudkedjan) vilket gör att de t o m klarar av att låta bra genom en Twin med JBL-högtalare vilket fömodligen är det mest hifi-mässiga man kommer i gitarrförstärkar-väg.


19 May 2016, 10:32
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Förslag på distpedal önskas
zoom ms50 eller ms100!!!!!!!!


19 May 2016, 10:50
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Har just börjat med en Fulltone GT500 där OD/boosten funkar för lätt dist och distdelen krämar på bra med tight bas och bra mids. Boosten ger också tryck vid solon utan att ändra ljudinställningarna för mycket från distdelen. Separat EQ för respektive, samt valbar inbördes ordning.

_________________
##################


19 May 2016, 11:26
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Här finns ett gäng: http://mylittlepedal.se/produkt-kategor ... ionspedal/


19 May 2016, 18:05
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Någon som provat TC Electronic Dark Matter?

421kr hos Thomann:
http://www.thomann.de/se/tc_electronic_dark_matter.htm

En helt lyrisk review/demo här:
https://www.youtube.com/watch?v=uN-EfvXx4qs


20 May 2016, 12:28
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Rent generellt; varför envisas nästan alla pedaltillverkare med att INTE ha någon mid-ratt på sina od/dist-pedaler? En väldigt användbar ratt enligt mig i alla fall.


20 May 2016, 15:52
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Har inte Friedman-pedalen en midd-ratt?

:mrgreen:


20 May 2016, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Förslag på distpedal önskas
makatech wrote:
Någon som provat TC Electronic Dark Matter?

421kr hos Thomann:
http://www.thomann.de/se/tc_electronic_dark_matter.htm

En helt lyrisk review/demo här:
https://www.youtube.com/watch?v=uN-EfvXx4qs


Har testat den hemma. Helt ok för 400 kr, tonkontrollerna är inte så breda i svep jämfört med t ex Mad Professor Royal Blue OD. Den lilla switchen gjorde ingen större skillnad. I övrigt så gillade jag den med gain på ca kl 14, högre gain nivå grötade till allt men det kanske tilltalar någon annan.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


21 May 2016, 08:02
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Ok :-)

TC Electronics har även MojoMojo för under 500kr gällande prisvärda pedaler. Är det så att MojoMojo är mer åt American dist hållet (scooped) medan Dark Matter är mera Marshall/brittiskt dist?

https://www.thomann.de/se/tc_electronic_mojomojo.htm

clapton71 wrote:
Har testat den hemma. Helt ok för 400 kr, tonkontrollerna är inte så breda i svep jämfört med t ex Mad Professor Royal Blue OD. Den lilla switchen gjorde ingen större skillnad. I övrigt så gillade jag den med gain på ca kl 14, högre gain nivå grötade till allt men det kanske tilltalar någon annan.

Matte


21 May 2016, 09:46
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Var för sig låter dom surt och transistoraktigt (och de till skillnad från dyrare distpedaler (jmfrt, Folkesson)
så blir dom inte tightare utan snarare otightare och mera fuzzigt i diskanten=dvs inte snyggt!

Däremot så låter dom underbart stackade (ihop) Dark Matter och Mojo-Mojo, bara att söka
på tuben, verkar som att deras OP-uppbyggnad tar udden av varandra på
ett snyggt sätt.

:mrgreen:


21 May 2016, 10:14
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Fråga till er som kan det här och har erfarenhet av båda pedalerna:

Skillnader och likheter mellan Tube Screamer och Fulltone OCD?

Tidigare läst någon skriva att OCD leverar en "fetare dist"? Sedan vet jag inte om samma förhållande gäller om man enbart använder pedalerna som boost?


21 May 2016, 15:32
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Mojo är en od och darkmatter dist. Har en mojo och den har ett eget ljud (ganska varm med mycket bas) och även om jag inte har några planer på att sälja den så får den inte speciell mycket speltid. Jag tror det finns en anledning till att de sänkte priset, den är väl inte speciellt populär..

makatech wrote:
Ok :-)

TC Electronics har även MojoMojo för under 500kr gällande prisvärda pedaler. Är det så att MojoMojo är mer åt American dist hållet (scooped) medan Dark Matter är mera Marshall/brittiskt dist?

https://www.thomann.de/se/tc_electronic_mojomojo.htm

clapton71 wrote:
Har testat den hemma. Helt ok för 400 kr, tonkontrollerna är inte så breda i svep jämfört med t ex Mad Professor Royal Blue OD. Den lilla switchen gjorde ingen större skillnad. I övrigt så gillade jag den med gain på ca kl 14, högre gain nivå grötade till allt men det kanske tilltalar någon annan.

Matte


21 May 2016, 18:36
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Förslag på distpedal önskas
makatech wrote:
Fråga till er som kan det här och har erfarenhet av båda pedalerna:

Skillnader och likheter mellan Tube Screamer och Fulltone OCD?

Tidigare läst någon skriva att OCD leverar en "fetare dist"? Sedan vet jag inte om samma förhållande gäller om man enbart använder pedalerna som boost?


Jag har en OCD och en TS mini och de är helt olika. TS mer mids och mindre dist. OCD är kanske fetare så sett, men mer allround och mer marshall om man vill. Mer dist om man vill.

_________________
##################


21 May 2016, 19:15
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Förslag på distpedal önskas
makatech wrote:
Fråga till er som kan det här och har erfarenhet av båda pedalerna:

Skillnader och likheter mellan Tube Screamer och Fulltone OCD?

Tidigare läst någon skriva att OCD leverar en "fetare dist"? Sedan vet jag inte om samma förhållande gäller om man enbart använder pedalerna som boost?

Jag har både en analog man ts808 True vintage och en ocd v1.7 här. Använder endast pedaler som boosters och jag ska förklara hur jag upplever dem.

Ts808 är middigt och tight som en katolsk skolpojke. Den är också mer smooth än OCD. OCD däremot är mer transparent men skär fortfarande lite botten, men inte mer än bara precis för att hålla det tight. OCD är väldigt rå i kanterna och kan därför upplevas som svårtyglad då det gärna vill spreta iväg, lite som en vintage marshallstärkare på fullt ställ och därför blir det inte så kul när man kombinerar med en stärkare av den typen.

Jag tycker att ts808 är helt och hållet oslagbar som boost till gammal marshall, Suhr koko och iso är lika bra, men en aning annorlunda. Midboosten i kokon kan låta ganska likt ts808 men kokon är mer öppen och upplevs inte som att den skär så mycket i basen. Den blir dock inte lika smooth som ts808. Snackar vi clean boostar så är ISO helt oslagbar. Konstigt nog så upplever jag den som aningen tightare än clean boosten i kokon fast det ska vara samma krets. Dessa är pedalerna jag har hemma just nu.

OCD'n hade jag valt till något modernare stärkare eller hittade Marshalls som tenderar att vara lite mjukare i tonen och inte lika vilda och oregerliga som vintage Marshalls. Det blir som sagt lite för mycket kaka på kaka annars.

Till Vintage Marshalls blir det ts808, Suhr koko eller om man vill köra lätt bara ISO'n för lite extra push.

_________________
http://www.voodooaudio.se


21 May 2016, 21:27
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Förslag på distpedal önskas
Donatello wrote:
Rent generellt; varför envisas nästan alla pedaltillverkare med att INTE ha någon mid-ratt på sina od/dist-pedaler? En väldigt användbar ratt enligt mig i alla fall.

Jag gissar på att det helt enkelt beror på att tonstacken i de flesta pedaler med mer än bara tonkontroll är av Baxandall-typ. D.v.s tvåbands aktiv eq. Eftersom den är aktiv kan du både boosta och skära vilket innebär att du kan lyfta fram midden genom att dra ner både bas och diskant och kompensera med volymen.

_________________
http://www.voodooaudio.se


21 May 2016, 21:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.