View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:54



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Björn Juhl pedaler som byggsats 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Björn Juhl pedaler som byggsats
Björn Juhl är en av världens mest renommerade pedalkonstruktörer, främst känd för sina ytterst välljudande och brusfattiga pedaler.
Nu har Björn inlett ett samarbete med Moody Sounds där det, som jag uppfattat det, främst är byggsatser av Björn som "förfinar" gamla klassiker.
I nuläget finns bara en byggsats; Bone Bender, en väl genomtänkt "överhalning" av den klassiska Tone Bendern.
Enkelt uttryckt är Tone Bender som en Fuzz Face med en buffer framför. Vilket innebär bl a att den är avsevärt mer diskantrik än Fuzz Face, och det är bra i en bandsituation.

Vad som är uppenbara förbättringar/förändringar är följande, det finns fler:
-Björn använder npn germaniumtransistorer, AC127, vilket innebär att man kan köra den med "vanlig" strömkälla (typ Boss) och daisy-chaina.
-De två transistorer som har betydelse för ljudet har varsin trimpot för att ställa bias. Innebär att man kan få fet krämig dist eller rivig sk Velcro-fuzz, samt allt däremellan. En mycket, mycket användbar möjlighet som gör att man kan fintrimma ljudet i detalj.
-Den första transistorn, som agerar som buffer, är i originalet även den en germaniumtransistor, men har ersatts av en JFET som bl a innebär en lägre brusnivå. Denna transistor har ingen inverkan på ljudet, mer än brusnivån, den buffrar ju bara.
Läs mer här om teorin bakom det hela:
https://moodysounds.com/wp-content/uplo ... -text-.pdf

Jag skaffade mig byggsatsen och byggde den. Manualen föredömligt enkel att följa, kretskortet av absolut toppklass vilket är viktigt för den som har mindre lödvana. Alla komponenter i övrigt är av högsta kvalitet.
Då germaniumtransistorerna monteras i socklar kan man byta plats och testa i vilken position man får bäst ljud.

När bygget var klart testades fuzzen, och den låter utomordentligt bra. Så här vill man att en klassisk fuzz ska låta, skär fint genom mixen. Massor av volym finns att tillgå, vilket inte alltid är fallet med en Fuzz Face. Detta är en fuzz som lika gärna kunde gå under namnet dist och har inga likheter med "utflippade" fuzzar, vilka i o f s kan var mycket trevliga att föra oväsen med, den ger en så bra ton att den nästan spelar av sig själv.
Med olika biasinställningar kan man få Bendern att låta väldigt olika, nästan som en Fuzz Factory även om jag personligen föredrar"korrekt" bias.
Jämförde bygget mot en MJM Britbender, som ju är ytterst trogen originalet med pnp transitorer och kolkompositmotstånd. Brusnivån var klart mindre i Juhls konstruktion och ljudmässigt tycker jag att Britbendern inte är lika mjuk i soundet, den är mer spretig.

Läs mer här:
https://moodysounds.com/produkt/bone-bender-1-kit/


26 Nov 2017, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Björn Juhl pedaler som byggsats
Tack, kul läsning :)

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


30 Nov 2017, 00:19
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Björn Juhl pedaler som byggsats
Det där var ju riktigt intressant! Får nog bli ett sånt bygge framöver.
Tack för info. :)

_________________
http://www.pigsinspace.se


30 Nov 2017, 08:28
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Björn Juhl pedaler som byggsats
Jädra Goran som får igång GAS :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


07 Dec 2017, 00:33
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.