View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:55



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Fråga ang. Diy attenuator 
Author Message

Joined: 03 May 2016, 07:30
Posts: 12
Post Fråga ang. Diy attenuator
Jag är i banorna i att bygga en egen attenuator och har lite funderingar kring mitt schema som jag har gjort. Jag tänkte jag skulle göra den med en 8ohm 200watt L-pad och en switch för att byta mellan 8ohm och 16ohm, som ni ser på den bifogade bilden. Jag tänkte bara se om jag kunde få en bekräftelse på om jag tänker rätt eller om jag är helt ute och cyklar?
Och om jag nu använder mig utav en 8ohm dummy load på 200watt och L-pad på 200w, skulle detta då betyda att den klarar av 400watt?
(Detta är dock helt beroende på om jag kan lyckas hitta en L-pad som klarar 200watt)


Attachments:
Attenuator rev1.jpg
Attenuator rev1.jpg [ 117.39 KiB | Viewed 4660 times ]
21 Oct 2017, 13:23
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Fråga ang. Diy attenuator
Teoretiskt sett skulle den klara 400W i 8 ohms-läget. Det finns dock flera faktorer att tänka på, särskilt hur du ska hantera värmen. Ett exempel: jag hade en 100W L-Pad på till en 30W stärkare en gång. L-Paden klarade sig, men efter att jag spelat en stund började isoleringen på kablarna till den att smälta och till sist började även lödningarna smälta. Kylning är det stora problemet.

Om du verkligen behöver hantera 200-400W så skulle jag satsa på flera effektmotstånd för att fördela värmen. De behöver vara monterade på ett rejält chassi som tar en del och k äanske också extra kylflänsar. Själva L-Paden bör nog också ha nån slags extra kylfläns, men det är svårt att montera på nåt vettigt sätt. Viktigt med bra luftflöde genom chassit; fläkt kommer att hjälpa.

Om du ska använda 230V AC för fläkten så måste det vara en säkring! Annars kan det bli livsfarligt! Jag skulle köra en DC-fläkt istället (typ datorfläkt). De är billiga och kan köras med t.ex. en vanlig 9V adapter.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


23 Oct 2017, 08:15
Profile

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Fråga ang. Diy attenuator
Du kan mata fläkten från högtalarutgång se marshalls powerbrake, blanda inte in 230ACV i lådan.
http://www.prowessamplifiers.com/schema ... Brake.html


02 Nov 2017, 15:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.