View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 13:16



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!? - LÖSNING! 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 802
Post Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!? - LÖSNING!
Var och testade en sådan med ett par Olsson förstärkare samt hade faktiskt även med en av mina. Har hört Pelle Holmberg köra med denna med mkt gott resultat och lyssnat på tuben massa etc. Den föll mig mkt i smaken och köpte mig sedermera en.
Har inte haft tid att prova den förrän idag och kopplade in den i en förstärkare och... hann inte ens trycka på den förrän jag tyckte det lät konstigt och annorlunda om förstärkaren. Den tjocka tonen var uttunnad och basen minskad och hårdare diskant? Trodde först det hade att göra med att jag tryckt in en massa prylar i rummet som inte brukar vara där, men kunde ganska snabbt konstatera att det är pedalen i sig som gör detta. Med den urkopplad och bara rakt in i förstärkaren låter den som den ska, men så fort jag sätter denna framför så förändras ljudet rätt drastiskt, dvs klart hörbart. Denna pedalen har ju t.o.m en inbyggd buffer i sig för att den skall kunna hantera längre kablage etc. Men vad fasen kan den buffern förändra ljudet så det blir tunnare och diskantigare i denna mån? Boss pedalerna förändrar ju ljudet lite med sina inbyggda buffrar, de blir liiite luddigare och smetigare, men det går att leva med. Kör man true bypass-pedaler utan buffer så tappar man diskant och det blir lite luddigare, vilket man kan lösa med tex en Boss-pedal och använda den som buffer.

Men hur gör man med Carl-Martin Plexiton-pedalen? Ingen annan som märkt något? Väldigt populär pedal ju och som sagt bla Pelle Holmberg kör ju med denna. Borde ju omöjligen BARA vara jag som hör detta ljudtapp?


Last edited by Donatello on 26 Oct 2017, 11:47, edited 1 time in total.



02 Oct 2017, 18:09
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
Jag får intrycket att Pelle kör "stackat" dvs fler än en overdrive samtidigt.

-"misstänker att du inte byggde dig en custom- OD av nilo" då hade du säkert sluppit ovanstående bekymmer.

På Pelles hemsida läser man.

Maxon SD-9
Carl Martin Plexitone

Jag får intrycket av att han kör SD-9:an först, för att på så sätt utjämna för diskant/volymförlusten som blir.

Jag kör alltid buffer+boost i början, bara buffer utan boost är värdelöst (imo).

Varför inte fråga Pelle?...

_________________
http://www.ergopikk.com


09 Oct 2017, 19:18
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 802
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
FuriousFingers wrote:
Jag får intrycket att Pelle kör "stackat" dvs fler än en overdrive samtidigt.

-"misstänker att du inte byggde dig en custom- OD av nilo" då hade du säkert sluppit ovanstående bekymmer.

På Pelles hemsida läser man.

Maxon SD-9
Carl Martin Plexitone

Jag får intrycket av att han kör SD-9:an först, för att på så sätt utjämna för diskant/volymförlusten som blir.

Jag kör alltid buffer+boost i början, bara buffer utan boost är värdelöst (imo).

Varför inte fråga Pelle?...


Pelle kör med både Plexitone Higain och Lowgain, både för sig och stackat. SD-9 har jag inte sett att han använder live. Båda pedalerna HAR inbyggd buffer båda två. Det är därför jag är förvånad över att den tappar i ljudbild.

Nix inte beställt av Nilo än, jag måste veta vad jag vill ha först.


12 Oct 2017, 16:47
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
Donatello wrote:
FuriousFingers wrote:
Jag får intrycket att Pelle kör "stackat" dvs fler än en overdrive samtidigt.

-"misstänker att du inte byggde dig en custom- OD av nilo" då hade du säkert sluppit ovanstående bekymmer.

På Pelles hemsida läser man.

Maxon SD-9
Carl Martin Plexitone

Jag får intrycket av att han kör SD-9:an först, för att på så sätt utjämna för diskant/volymförlusten som blir.

Jag kör alltid buffer+boost i början, bara buffer utan boost är värdelöst (imo).

Varför inte fråga Pelle?...


Pelle kör med både Plexitone Higain och Lowgain, både för sig och stackat. SD-9 har jag inte sett att han använder live. Båda pedalerna HAR inbyggd buffer båda två. Det är därför jag är förvånad över att den tappar i ljudbild.

Nix inte beställt av Nilo än, jag måste veta vad jag vill ha först.

-Då kommer du få leta!
8)
Nyans? Od/Dist? i mitt fall 808 med fetare bett...
Mättnad? Tight/Eftersläp? tight som en norrländska inlandsälv
Ton? Sykes/Norum/Micke Nord etc..

Vill bara ge lite input i din "buffer"...
ibland är det svårt att veta vad man vill ha, själv
har jag lyssnat på Whitesnake, John Sykes, tidigare Norum,
och Painkiller producerat av Chris Tsangarides,
och mejlade därefter till nilo, med ovanstående setup.
Måste säga att han lyckades till 100%.

-Men visst finns ju Fetto Nord, men jag tyckte den brusade något överjävligt,
annars hade den allt jag hade och har numera.

_________________
http://www.ergopikk.com


12 Oct 2017, 20:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
Hittar inget schema på single channel men den vanliga ger inga indikationer på att bypassen skulle förändra ljudbilden på det sättet.

_________________
Johan Hansson


13 Oct 2017, 12:24
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
Försök låna en annan likadan och testa om det blir samma resultat. Kanske helt enkelt är fel på din?
Har tyvärr sålt min till förmån för den större plexitonen men kör en efterlysning så kanske du hittar nån att låna.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


17 Oct 2017, 16:37
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
Har haft några Carl Martin och alla har sugit ton precis som boss.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


18 Oct 2017, 22:30
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 802
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
benny hill wrote:
Försök låna en annan likadan och testa om det blir samma resultat. Kanske helt enkelt är fel på din?
Har tyvärr sålt min till förmån för den större plexitonen men kör en efterlysning så kanske du hittar nån att låna.


Hade gärna hittat något att testa, men tror det blir svårt. Kom på att den beskrivs som den gamla plexitonpedalen men lite justerad med lite mindre bas och topp för att passa fler förstärkare. Har provat den med min Bluesbreaker som jag hade med mig när jag testat den innan, och där var skillnaden inte lika påtaglig som med Blues Deluxen där det var väldigt stor skillnad med pedalen kopplad eller ej. Det kanske är jag som är överkänslig helt enkelt.


19 Oct 2017, 19:51
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
Donatello wrote:
benny hill wrote:
Försök låna en annan likadan och testa om det blir samma resultat. Kanske helt enkelt är fel på din?
Har tyvärr sålt min till förmån för den större plexitonen men kör en efterlysning så kanske du hittar nån att låna.


Hade gärna hittat något att testa, men tror det blir svårt. Kom på att den beskrivs som den gamla plexitonpedalen men lite justerad med lite mindre bas och topp för att passa fler förstärkare. Har provat den med min Bluesbreaker som jag hade med mig när jag testat den innan, och där var skillnaden inte lika påtaglig som med Blues Deluxen där det var väldigt stor skillnad med pedalen kopplad eller ej. Det kanske är jag som är överkänslig helt enkelt.

Jag testade Low Gain versionen som jag lovade, in i en Olsson CR36. Visserligen inte med bara gitarr-kabel-gitarr som referens, men jag uppfattade inte att det var någon större påverkan. Nu är ju Low Gain versionen något helt annat, tycker att dom inte överlappar varandra. På PTLG vrider jag upp gain till åtminstone kl 13 för att få LITE spräck, och det är fortfarande subtilt om man är lite lätt på handen. Vanliga PT var kl 10 för mycket för mig (alltså ingen metal :oops: ).

_________________
Image


20 Oct 2017, 15:06
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 802
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
Statusuppdatering:
Har varit i kontakt med Carl Martin och framfört mina synpunkter, och fick bra och snabb support. Fick som svar att i första batchen så var det en designmiss som skall ha orsakat detta. Och att de skall skicka mig instruktioner hur jag löser detta med en lödkolv.

Så i och med att denna köptes beg, så kan den teoretiskt sett vara av första batchen och hoppas att detta skall lösa biffen.

Tyckte det var konstigt att pedalen som är så omtyckt och många som använder den, att det bara skulle vara jag som hörde ljudtappet.
Kan återkomma i tråden när/om jag får instruktioner och lycktas lösa lödningen.


26 Oct 2017, 08:18
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 802
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
Har nu fått en bild och vad som skall plockas bort och ersättas med en "jumper".
Är en jumper något annat en än vanlig liten kabel som man löder från ena änden till den andra?


26 Oct 2017, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
Donatello wrote:
Har nu fått en bild och vad som skall plockas bort och ersättas med en "jumper".
Är en jumper något annat en än vanlig liten kabel som man löder från ena änden till den andra?


En jumper är en vanlig kabel.
Lycka till! :)

_________________
http://www.pigsinspace.se


26 Oct 2017, 11:53
Profile WWW

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 802
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!?
1331 wrote:
Donatello wrote:
Har nu fått en bild och vad som skall plockas bort och ersättas med en "jumper".
Är en jumper något annat en än vanlig liten kabel som man löder från ena änden till den andra?


En jumper är en vanlig kabel.
Lycka till! :)


Tack.


26 Oct 2017, 11:54
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 802
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!? - LÖSNI
Det funkade!!!

Sjuuukt liten metallbit löddes bort och ersattes av kabel och vips, fyllnaden i ljudet är tillbaka!
Min teori är att dom designade den fel med några millimeter och satte i en metallbit som "bro/vägg" för att leda vidare, och den biten ledde väl inte lika bra som koppar helt enkelt. Gissar att dom nya inte ser likadana ut som denna gör på den punkten.

Sjukt skönt... Bra som attan är pedalen, nu är det bara att öppna plånkan igen och köpa low-gain versionen med.

Tillägg: Vill gärna tillägga att jag fick superbra support av Carl Martin. Först via Facebook, sen via mail.


26 Oct 2017, 19:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!? - LÖSNI
"Metallbiten" är nog en kondensator...........

_________________
Johan Hansson


26 Oct 2017, 22:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!? - LÖSNI
Bilder?!
Kan ju vara intressant att jämföra för de som också har en dylik. :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


27 Oct 2017, 12:56
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 802
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!? - LÖSNI
Enligt lite googlande efter utseende på kondensator så skulle det kunna vara en keramisk. Typ 1x1 millimeter stor.

Bild kommer här:


Attachments:
low pass mod sc plexi.jpg
low pass mod sc plexi.jpg [ 105.28 KiB | Viewed 12824 times ]
27 Oct 2017, 17:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Carl Martin Plexitone single channel - tontjuv!? - LÖSNI
Det är en ytmonterad konding. De har satt dit en med för lågt värde varav du fått ett för snävt högpassfilter

_________________
Johan Hansson


27 Oct 2017, 17:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.