View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:27



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Snygga till piezoljud 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Snygga till piezoljud
Har byggt in ett par piezomikar i min vanliga elgitarr, hemmabygge med humbuckers. Har satt mikarna rakt under de vanliga mikarna, och det verkar lovande. Håller på och bygger en enkel preamp för at fixa till impedanser m.m.

Det låter ju ofta lite sterilt om sådana här mikar, så jag misstänker att det kommer att låta detsamma om min variant. Som en kompis sa, det låter inte riktigt akustisk gitarr om det, något mitt emellan.

Det finns diverse pedaler att fräscha till ljudet med, någon som kan rekommendera något?

_________________
/Lennart


05 Sep 2017, 14:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Snygga till piezoljud
OT, men nyfiken som jag är så undrar jag: Varför montera piezomikarna under dom vanliga mikarna? Där ska det ju på en planka inte vibrera något nämnvärt?

Inget svar på din direkta fråga, men i stort sett alla pedaltillverkare har väl boxar som ska fixa till ljudet i Piezo-ackar.
Annars kan du ju vara lite "retro" och koppla en Boss Chorus för det genuina "krog-trubadur"-soundet!

En OT till: Frank Zappa körde med en Bercus-Berry kontaktmik monterad på halsen, den in i en wha-wha pedal som mixades ihop med den vanliga signalen. Gav ett fräckt "vattnigt" sound, kan bland annat höras på plattan "The Grand Wazoo".

_________________
pudas


06 Sep 2017, 09:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Snygga till piezoljud
Det är en hel del vibrationer i träet, och sätter man mikarna i halsen kommer man att få med väldigt mycket spelljud från fingrarna. Om det är mest för att få en konstig gimmick så är det förstås bra, men vill man ha ett hyfsat vettigt akustiskt ljud så är det inte bra. Hammer -ons etc hörs väldigt tydligt.

Under mikarna är det enkelt att få plats med dem helt enkelt utan att göra åverkan på gitarren. En av volympottarna är utbytt til lvolympott för piezo, och så är det bara en volym till elgitarren. de andra två pottarna är basavrullning och diskantavrullning.

Med push-pushpottar på tre av dem har jag elgitarr av/på., piezo av/på, och fasvändning på en av elgitarrmikarna. Colisplitt på ett par mikroswitchar bredvid.

För att kunna mixa signal med vanlig gitarr behövs en preamp, dels för att få upp nivån, dels för att fixa till impedansfelet som gör att det låter extra skramligt och tunt. Det finns folk som byggt in dem i gittarren, men den får inte plats i min gitarr utan fräsning, och det vill jag inte...

Jag har byggt en preamp som ska sitta i en liten pedallåda, med en stereokabel mellan gitarr och låda. i lådan splittas signalen, en kabel till gitarrriggen, en kabel til PA för piezo.

Att det finns ett gäng boxar som kan göra jobbet vet jag, men tänkte om någon hade använt och kunde rekommendera någon. ;-)

_________________
/Lennart


06 Sep 2017, 12:06
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Snygga till piezoljud
Det som alltid är av godo är ju en EQ och sedan är det ju aldrig fel med en bra preamp som gärna har en compressor som jobbar fjäderlätt.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


08 Sep 2017, 00:01
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Snygga till piezoljud
Boss AD 2 Acoustic Preamp Pedal
Boss AD-10 - Sound Demo

Sen finns ju AER pedalerna som Tommy Emanuel använder.

Själv kör jag digitalt med vst-gitarr buss i Reaper
använder där en Behringer DI-400 box med jordlift som har balanserad signal..


Well, thats it!...TC Body Rez Pedal

_________________
http://www.ergopikk.com


11 Sep 2017, 09:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Snygga till piezoljud
Tack för tipsen!

Får kolla upp de där sakerna! Det är en del modelleringsljud har jag förstått, kanske bra/inte?

Vad gäller preamp håller jag på och bygger en, extremt enkel men ändå stökar det för mig, hur det nu är möjligt med tio komponenter ungefär. Förstärkning, det brusar, men signalen går igenom oförstärkt???

Jag har troligen gjort en groda ngnstans...

_________________
/Lennart


11 Sep 2017, 16:46
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Snygga till piezoljud
skicka ett mejl till nilo han fixar det på 5 minuter brevledes..garanterat!...

Kan han bygga en trippel 808 med boost +buffer (som snudd på är genialiskt byggd)
kan han säkert felsöka en sketen preamp... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


11 Sep 2017, 17:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Snygga till piezoljud
Tack för tipset!

Tror det är lite knixigt att felsöka på distans, men ja, det är en patetiskt enkel lösning. Nilo kan garanterat hantera detta, betvivlar jag inte. :shock:

Kan ju ställa frågan på Rörbojen, det är där jag brukar hänga, så får folk svara om de vill. Hade varit enklare med rör, det kan jag i alla fall lite bättre... :D

_________________
/Lennart


12 Sep 2017, 16:40
Profile

Joined: 20 Mar 2012, 00:05
Posts: 191
Location: Västerås
Post Re: Snygga till piezoljud
Custom Sam wrote:
Har byggt in ett par piezomikar i min vanliga elgitarr, hemmabygge med humbuckers. Har satt mikarna rakt under de vanliga mikarna, och det verkar lovande. Håller på och bygger en enkel preamp för at fixa till impedanser m.m.

Det låter ju ofta lite sterilt om sådana här mikar, så jag misstänker att det kommer att låta detsamma om min variant. Som en kompis sa, det låter inte riktigt akustisk gitarr om det, något mitt emellan.

Det finns diverse pedaler att fräscha till ljudet med, någon som kan rekommendera något?



Tjenare, såg det här, och jag går lite i samma tankar.
Tycker att en Piezo stall för 2700:- till en les paul är lite häftigt för att stilla min nyfikenhet.

Här är mina frågor:
Vad för Piezo har du använt?
Påverkar/stör mickarna varandra?
Och hur upplever du ljudet på den i hals vs stall?

Stort tack på förhand / Jakob


24 Jan 2018, 08:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.