View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:20



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Uppladdningsbara batterier 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Uppladdningsbara batterier
Funderar lite på ett nytt pedalbord och funderar på att skippa det här med strömförsörjning och köra på batteri. Dist-od-fuzz-kompressor klarar ju sig i många månader på vanliga alkaliska batterier vid dagligt bruk, värre dock chorus och eko.
Jag undrar om någon testat med uppladdningsbara batterier? För och nackdelar?
OBS! Ur amatörmusikers perspektiv.

_________________
pudas


26 Aug 2017, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Uppladdningsbara batterier
Har testat, funkar helt OK så att säga, men man får vara noga ladda dem för de fallerar snabbt när de är på väg laddas ur.
Vad man nog ska se upp med är om de verkligen lämnar 9 volt fulladdade, vissa pedaler funkar sämre om spänningen understiger 9 volt för mycket.
Uppladdningsbara är billigare i långa loppet
Sen kan jag ju tycka att det är f-n så mycket enklare köra med strömförsörjning, så man kan ju fråga hur du har tänkt här, dvs vilken fördel du ser?


27 Aug 2017, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Uppladdningsbara batterier
Goran wrote:
Sen kan jag ju tycka att det är f-n så mycket enklare köra med strömförsörjning, så man kan ju fråga hur du har tänkt här, dvs vilken fördel du ser?


Jo du har helt rätt där! Men för min del så är det en fråga om utrymmet, Jag måste få ner bordet i en attachéväska för det är så himla praktiskt! På ålderns höst har jag utvecklat en stor dos av lathet och om jag slipper PSU så frigör jag utrymme till en reverb-pedal!

_________________
pudas


27 Aug 2017, 13:30
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Uppladdningsbara batterier
Har ingen erfarenhet av uppladdningsbara batterier till pedaler men har en sådan här strömförsörjning som tar minimalt med plats och funkar perfekt.

https://tgt11.com/product.html/visual-s ... gory_id=14


27 Aug 2017, 16:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Uppladdningsbara batterier
niknor wrote:
Har ingen erfarenhet av uppladdningsbara batterier till pedaler men har en sådan här strömförsörjning som tar minimalt med plats och funkar perfekt.

https://tgt11.com/product.html/visual-s ... gory_id=14

Håller med, den är mycket bra och prisvärd. Men vissa digitala pedaler gillar inte switchade aggregat, ovanligt att det är så men det förekommer. Det blir mer brum i så fall, i övrigt funkar pedalen som den skall.

Tror detta är en lösning som borde tillfredsställa din attachéväska.


27 Aug 2017, 20:30
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Uppladdningsbara batterier
Testa Volto uppladdningsbart och litet.

_________________
Image


28 Aug 2017, 10:09
Profile WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Uppladdningsbara batterier
Ett egentillverkat batteripack med så många anslutningar du behöver och en total strömstyrka så det räcker till alla pedaler kanske vore nåt. Ladda hela packet separat, tåta in inför spelning och du är framme. Har själv en zoom ms50 som kan drivas med usbladdare - även powerpack. Funderar på att skaffa en till och se till att driften kan fixas via usb portarna. Får då möjlighet att kombinera 12 valfria effekter och kan styra detta via kompakt extern midicontroller som numera finns. Drift antingen via usb-powerpack eller vanlig eliminator.


29 Aug 2017, 17:05
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Uppladdningsbara batterier
Köpte på mig ett gäng för ett par år sedan för att ha hemma till pedalerna där. Men iom att det har roterat rätt friskt på huvudbordet så har jag inte orkat riktigt. Batterier, speciellt laddbara är en jättegod tanke, men det blir ett moment till och det är jobbigt att inte ha "kontrollen" över när de tar slut osv. För mig i alla fall.

Men en idé jag haft - om man inte har så många pedaler - är att köpa batteriklämmor som man skulle kunna skruva fast framför varje pedal så att de sitter på plats. Tror det finns rätt smidiga sådana som man kan löda till en strömpropp i änden på. Då behöver du inte montera av några pedaler när du ska byta eller ladda. Kan ju vara jobbigt och bökigt och många pedaler idag kräver ju att man skruvar av bottenplattan. Bygger man in dessa i en liten box med lock över så behöver de ju inte synas heller.

Men å andra sidan så kan man lika gärna bygga in en battereliminator på samma sätt och bara koppla in en förlängningssladd när man ska spela. Men visst, om du vill ha ett litet bord som är lätt att transportera, inte behöva bry dig om brum, rätt volt osv så har ju batterier en fördel.

Image
Image
Image
Image

Ja, du förstår konceptet.

Alternativt:

Image

+

Image

Och om det är pedaler som drar lite så kan du bygga splitkablar från batterihållaren och driva alla på ett batteri och ladda oftare eller ha med extra för snabbt byte.


30 Aug 2017, 08:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Uppladdningsbara batterier
Fast Volto gör ju det där rätt bra redan... Om man vill gå den enkla vägen. :D

Lycka till hur som helst.


30 Aug 2017, 08:48
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.