View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:15



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Vilken wha-wha ska man ha? 
Author Message

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Vilken wha-wha ska man ha?
Något jag aldrig har laborerat med är wha-wha. Har alltid kört på samma cry baby men nu har den säckat ihop trots många lager gaffa.
Så jag har ingen koll på utbudet, vad finns det för kul att kolla in? Används i princip bara till rent komp, sällan med dist.


20 Apr 2017, 13:31
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
USA-tillverkad Vox V-847 och inget annat.


20 Apr 2017, 16:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Dunlop 95Q. Inget annat.

_________________
##################


20 Apr 2017, 17:17
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
https://youtu.be/VpzcvNqfSEc


20 Apr 2017, 18:55
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Jag använder en gammal Mr Crybaby,den funkar även som volympedal och har en inbyggd boost.
Den tycker jag är bra,vet inte om dom fortfarande tillverkas,köpte denna på 90 talet.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


21 Apr 2017, 08:31
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Du ska ha en Dunlop Bass Mini Wah!


Låter bättre än många inklusive Clyde Mcoy etc.

_________________
http://www.ergopikk.com


21 Apr 2017, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Tycker att Dunlop Cry Baby Classic är rätt bra. True bypass, röd fasel, låter rätt osv.
Av en händelse har jag en sån till salu som är som ny men ett par år gammal. Har legat i ett skåp som backup.


21 Apr 2017, 10:31
Profile WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Jag har haft min Teese RMC-1 i typ 12 år och den är mycket bra. Har aldrig känt något behov att byta ut den.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


21 Apr 2017, 11:28
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Shoegazers Anonymous wrote:
Tycker att Dunlop Cry Baby Classic är rätt bra. True bypass, röd fasel, låter rätt osv.
Av en händelse har jag en sån till salu som är som ny men ett par år gammal. Har legat i ett skåp som backup.

Tycker den är hemsk!

Istället skulle jag köpa en Dunlop Mini om det är "vintage" läget du vill åt.

Cry Baby Classic är bara ytterligare ett sätt att tjäna pengar för Dunlop.
Mini (bass och vanliga) låter enligt mitt tycke mera classic än classic själva.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


21 Apr 2017, 12:12
Profile

Joined: 27 Nov 2010, 20:05
Posts: 99
Location:
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
en gammal transition era dunlop gcb-95 crybaby. alltså, tidig dunlop som fortfarande använde klassiska komponenter, stack of dimes spole, rätt transistorer osv, kan vara prisvärt och låter helt rätt. men man måste vanligtvis byta poten då, och den är nog inte true bypass (om inte någon tidigare ägare har moddat den - det är ju en vanlig pedal att modifiera).

jag har en handwired vox, en av de nya de gör nu, och tycker den låter fantastiskt faktiskt. finns ju så mycket olika, personligen föredrar jag en enkel gcb-95 typ - inga potar eller knappar, eller annat onödigt...


21 Apr 2017, 14:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
FuriousFingers wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Tycker att Dunlop Cry Baby Classic är rätt bra. True bypass, röd fasel, låter rätt osv.
Av en händelse har jag en sån till salu som är som ny men ett par år gammal. Har legat i ett skåp som backup.

Tycker den är hemsk!

Istället skulle jag köpa en Dunlop Mini om det är "vintage" läget du vill åt.

Cry Baby Classic är bara ytterligare ett sätt att tjäna pengar för Dunlop.
Mini (bass och vanliga) låter enligt mitt tycke mera classic än classic själva.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Beror nog helt och hållet på vilken rigg man kör den i. Samma sak med alla pedaler, typ.


21 Apr 2017, 15:16
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Tack, många bra tips att kolla in!


22 Apr 2017, 04:27
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Jag har en Vox 846 HW till salu eller byte om du har nåt kul. Pm:a mig om du är intresserad.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


22 Apr 2017, 08:08
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
clapton71 wrote:
Jag har en Vox 846 HW till salu eller byte om du har nåt kul. Pm:a mig om du är intresserad.

Matte

Såhär låter min Vox 846 HandWired efter att jag moddat den:
https://youtu.be/sSaMRTnJEhE

Den låter inte bara grymt, utan det är ju grymt tillfredsställande med en wah som är byggd på turretboard. Världens snyggaste wah på insidan!

_________________
http://www.voodooaudio.se


23 Apr 2017, 13:45
Profile

Joined: 24 Jul 2012, 15:51
Posts: 70
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Dunlop Crybaby 95Q har jag och kan gladeligen rekommendera den. Har klassiskt Crybaby-sound, men med inbyggd (valbar) boost samt variabelt q-värde för finjustering av svepet. Största fördelen är dock att den saknar switch. Bara att börja trampa och sen släppa när man whawhat färdigt.


24 Apr 2017, 11:20
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 13:36
Posts: 115
Location:
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Själv letar jag efter den perfekta soul/funk-wah'n till strata och fender-stärk, dvs till cleant sound i första hand.
Vill gärna ha den sprilliga toppen i svepet, men samtidigt är min SF Vibrolux inte så snäll mot vassa diskanttoppar. Köpte en standard Cry baby (den billigaste f typ 800 spänn ny) för ett par år sen och den gick helt bort på denna punkt. Har en Budda buddwah just nu och den låter fint men är lite för tung och bulkig för mig.

Någon som testat en RMC10? Eller Fulltone Clyde-varianter? Eller Xotic's wah-wah?

_________________
------------------------
http://www.chribbamusic.se


01 Jun 2017, 15:48
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
krabbankalle wrote:
Själv letar jag efter den perfekta soul/funk-wah'n till strata och fender-stärk, dvs till cleant sound i första hand.
Vill gärna ha den sprilliga toppen i svepet, men samtidigt är min SF Vibrolux inte så snäll mot vassa diskanttoppar. Köpte en standard Cry baby (den billigaste f typ 800 spänn ny) för ett par år sen och den gick helt bort på denna punkt. Har en Budda buddwah just nu och den låter fint men är lite för tung och bulkig för mig.

Någon som testat en RMC10? Eller Fulltone Clyde-varianter? Eller Xotic's wah-wah?

Jag har Budda Buddwah och Fulltone Clyde, och tycker båda är bra. Tillräckligt mycket topp för att vara tydlig i ljudbilden, men också bra värme i ljudet. Det handlar ju också om hur stort svepet är.
Jag har också en Stinkfoot moddad Crybaby, och den har liknande karaktär. En nu såld Crybaby var lite vass, men blev bättre genom att flytta kuggstången några hack, vilket förmodligen är den enklaste och vanligaste modden.
Jag har inte testat dessa 3 samtidigt, endast subjektivt upplevt, och med lite varierande förstärkare. Just för soul/funk cleanttycker jag personligen att det är bra med lite ljus och tunn ljudbild, det blir tydligare då och traänger igenom ljudbilden utan att behöva öka volymen för mycket.
En nytillverkad VOX Wah har också passerat, men den gjorde inget bestående intryck. Lite trist.

_________________
Image


02 Jun 2017, 11:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2005, 13:36
Posts: 115
Location:
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Tack kjelle för utförligt svar :-)

Har funderat lite på Fulltone Clyde. Tycker som sagt att Buddan låter bra, men den är tung att släpa på och svepets "svängradie" passar mig inte hundra. Men den låter fint i min SF Vibrolux Reverb.
Har också gjort den klassiska flyttningen av kuggstång i en Cry Baby, och då vart den lite mer användbar, men ändå ingen mojo för min del.

Tror det finns fler varianter av Buddan, och jag har den som är helt i "silver" och "built like a tank", en jättekoloss helt enkelt :-)

Är Fulltone Clyde smidigare än Buddan rent fysiskt?
Bör man satsa på en Clyde Deluxe i så fall eller är Clyde standard lika bra?


02 Jun 2017, 15:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
95Q


Ånyo :D

_________________
##################


02 Jun 2017, 18:03
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
krabbankalle wrote:
Tack kjelle för utförligt svar :-)

Har funderat lite på Fulltone Clyde. Tycker som sagt att Buddan låter bra, men den är tung att släpa på och svepets "svängradie" passar mig inte hundra. Men den låter fint i min SF Vibrolux Reverb.
Har också gjort den klassiska flyttningen av kuggstång i en Cry Baby, och då vart den lite mer användbar, men ändå ingen mojo för min del.

Tror det finns fler varianter av Buddan, och jag har den som är helt i "silver" och "built like a tank", en jättekoloss helt enkelt :-)

Är Fulltone Clyde smidigare än Buddan rent fysiskt?
Bör man satsa på en Clyde Deluxe i så fall eller är Clyde standard lika bra?

Clyde standard har vanliga Crybaby formatet, fast lite kantigare. De Luxen blir ju lite större med rattarna på sidan. Själv föredrar jag den mer renodlade Standarden.

_________________
Image


05 Jun 2017, 12:56
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Köpte en stinkfoot-moddad cry baby igår. Ska testas senare idag. Blir säkert bra! Gillar ju cry babyn jag haft och den här har man möjlighet att fixa svepet lite som man vill ha det.


06 Jun 2017, 09:53
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Jag har aldrig riktigt kommit i fas med en wha-wha pedal någonsin! Jag äger två stycken, en jen Double sound och en Shin-Eii Compander båda från 70-talets början, dom plockas fram typ var femte år eller så! Dock så finns det ju många som andvänder dom och få ett grymt fräckt sound med dom! Allra bäst tycker jag dom som använder Morley låter! Varför förespråkar ingen här Morley? Jag har aldrig själv testat någon, så jag undrar verkligen!

_________________
pudas


06 Jun 2017, 15:52
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Har haft en Morley, Dunlop Classic (Fasel) samt Fret King Wah, samt Dunlop Wah Mini.

Den som lät bäst var Dunlop Wah Mini i Low-läget.
Det läget påminner om Fasel-60-tal fast snäppet bättre.

Vill inte dissa någon pedal, men Dunlop Wah-mini passar utmärkt för shred,hårdrock,legato,
vilket inte alla wah-gör.

Dessutom är den väldigt gediget byggd, (bra fogar undertill) samt prisvärd.
Något som inte kans sägas om de andra.

Fret King Wah, var tex en billig kinesisk katastrof...(den lät bra så länge den höll dock..)

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Jun 2017, 17:53
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Jag har en drömwahwah och den ska ha inbyggd stämapparat och även en boostfunktion som går att köra utan wahwah. Fy bubblan det hade varit världens bästa pedal.


03 Nov 2018, 23:19
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Chi wha wha. Slår av när foten släpper pedalen 8)


https://youtu.be/VpzcvNqfSEc


04 Nov 2018, 00:22
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
95Q

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


04 Nov 2018, 02:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Just nu gillar jag Zakk Wylde Cry Baby ZW45. Funkar bra vid solo med mycket OD/dist. Rätt kraftfull wah-effekt.
Har också en gammal (trådstyrd) gul George Dennis som jag tycker har ett bra svep och skön känsla.

Körde länge med en Vox med Fulltone Clyde-kretskort, true bypass, lysdiod och 9V-jack. Mycket bra till stratan, tycker jag.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


Last edited by benny hill on 19 Nov 2018, 00:42, edited 1 time in total.



06 Nov 2018, 00:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
För min del har jag landat helt rätt med en Dunlop 95Q eftersom den stänger av sig när jag tar bort foten från pedalen.
Då kan jag faktiskt använda den spontant och slipper koncentrera mig på av/på-switchningen.
Att den sedan har kontroller för Q-värde och boost är bara grädde på moset!


18 Nov 2018, 13:20
Profile

Joined: 13 Oct 2007, 20:51
Posts: 626
Location: Stockholm
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
RMC picture wah är den "bästa" wah jag testat.
På så sätt att den funkar till nästan allt och har ett svep som varken blir bumligt med gain eller tunnt med single coils.

_________________
http://www.myspace.com/mikaelwigstrom


18 Nov 2018, 16:00
Profile

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Vilken wha-wha ska man ha?
Har en orange George Dennis som blir kvar på pedalbordet gillar svepet även om det finns andra som låter mer quacka whacka.


19 Nov 2018, 00:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.