View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:05



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Bygga klon på Nocturne Dyno Brain (nu: moddtips önskas) 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Bygga klon på Nocturne Dyno Brain (nu: moddtips önskas)
Jag är peppad på en Nocturne Brain Seltzer, eller ännu hellre en Nocturne Dyno Brain. Har hittat scheman för den förstnämnda och diverse trådar som känns inspirerande för ett klon-hemmabygge.

Kretsen är inspirerad av preampen till en Roland RE301.

http://tagboardeffects.blogspot.se/2012 ... assic.html

http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=7&t=12578

Var är bästa stället att beställa delarna? Känns väl inte omöjligt att få ihop något sånt här?

_________________
/Anders


Last edited by fergusonanders on 31 May 2017, 10:33, edited 1 time in total.



03 Mar 2017, 11:46
Profile WWW

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Den där snor du lätt ihop med lite fokus! Kolla länken för offboard wiring på tagboardseffects också, så du får till det med led och footswitch och sånt.

Delar finns på t.ex musikding eller banzai, båda i Tyskland.


03 Mar 2017, 15:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Tack, får kika där. Är inte helt oduglig med lödtennet så jag hoppas det skall gå. Originalet kändes spontant orimligt dyrt.

_________________
/Anders


03 Mar 2017, 15:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Moody Sounds i Sverige har vad du behöver.


03 Mar 2017, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Där har jag beställt ifrån innan med gott resultat. Jag hittar inte såna där kretskortsplattor man kan skrapa sin egna krets utan färdig krets på, men resten kan de nog ha. Skriver till dem och kollar om de kan plocka ihop ett snärtigt paket åt mig.

_________________
/Anders


03 Mar 2017, 18:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Det finns två olika kretsar på nätet till pedalen, är det någon som ser någon anledning att välja den ena över den andra?

Krets 1:
Image

och krets 2 från freestompboxes:
Image

Jag läste mig till att den ena använder en dual OP och den andra en single OPamp. Vet dock inte vad det har för betydelse, eller har de bara bytt chippet? Kan man isf byta chip mellan de olika och kretsen i övrigt är likadan?

Undrar också lite över den länken som binder samman rows i krets 2 på rad 7 (freestompboxes-kretsen), är den lödd i alla rows den passerar eller bara i de yttersta?

_________________
/Anders


07 Mar 2017, 13:48
Profile WWW

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Om jag fattat det rätt är det olika chip där den ena har två sidor (dual) och den andra inte. Tror inte det är lämpligt att byta mellan dem utan håll dig till den ena.

Länken på rad sju ska vara lödd i ändarna, inte i hålen den "passerar".


07 Mar 2017, 16:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Ja jag tror jag har förstått det som att den ena kretsen är gjord för att använda ena halvan av en dual OPamp och den andra kretsen är gjord för att använda en single OPamp, så de fungerar likandant som jag förstår det, men man kan inte byta chip mellan de olika kretsarna pga av olika ben-layout.

Kan förstås ha förstått allting fel men det känns rimligt när man tittar på det.

Tänkte köra med kretsen som kör single OPamp. Skall man löda ett motstånd direkt i leddens ena ben då när det motståndet inte sitter i kortet?

(känns som att kretsen för dual OP är lite mer "genomtänkt" med alla potentiometer kondensatorer och dyl sittande på kortet, men jag känner att den andra kretsen kanske är lite mer lik originalet och lite lättare att få en överblick över som nybörjare)

_________________
/Anders


07 Mar 2017, 17:10
Profile WWW

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Jag hade definitivt valt den övre. Nu har jag bara kikat lite snabbt men jag kan inte se några skillnader mer än chipet, och med den övre har du alla komponenter på kortet inklusive motstånd till lysdioden.


08 Mar 2017, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Kjell & Co har de "kretskort" (perfboard) du behöver. Tror säkert Moody också har.


08 Mar 2017, 08:33
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Hade oxå valt den övre.

Berätta hur det blev när du är klar. Tror även jag att Moody har det du behöver, även kretskort.

Lycka till! :D


08 Mar 2017, 09:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Jag gjorde en storbeställning från Moody med låda, komponenter, och chip för båda kretsar. Fick väldigt bra hjälp med att se över schemana av Moody-Albin.

Lutar fortfarande åt single OP-schemat då Moody inte hade någon dual OPamp som är likadan som LM741. Dual-versionen av LM741 heter 1458 tydligen och den fanns inte. Jag har nu däremot single 741 och ett lite bättre single 071 så det blir lättare att testa mellan ljudet av ett högprestanda-chip och ett med äldre prestanda i ljudskillnad om jag kör single OP-schemat.

Det är inte någon som sitter på ett 1458-chip annars? Jag betalar marknadspris (kan tänka mig att de springer iväg på ruskiga 6:- nya)!

_________________
/Anders


08 Mar 2017, 10:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Då var den byggd. Körde utifrån schemat med allt på kortet då jag hittade 1458-chip på electrokit. Ännu inte testat då jag inte vill väcka grannarna. Får bli recension vid senare tillfälle.

_________________
/Anders


14 Mar 2017, 01:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Ett första test gjort:

- Som en del av kommentatorerna också haft synpunkter på, från trådar där scheman lagts ut, så gör tone-kontrollen ingen hörbar skillnad med min gitarr. Den skall tydligen fungera som en bass cut, men verkar bara ha hörbar effekt då basen är väldigt markant från start. Jag tänker byta kondensator på den för att se om man kan jaga fram ett mer användbart svep i potten.

- Annars med 072-chippet så fungerar den som en clean boost-funktion med lite uppfetning av tonen kan jag tycka. Jag får boost redan efter klockan 9 på volymen, men kanske blir den mindre känslig med 1458-chip istället.

Får testa mer utförligt när jag når en replokal.

_________________
/Anders


14 Mar 2017, 11:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Bygga klon på Nocturne Dyno Brain
Jag undrar om någon utifrån schemat ovan kan se en modd man kan göra för att få den att överstyra en smula. Jag byggde två stycken av vilken jag bytte kondensator för bass cuten i den ena, det blev mycket bättre och den fungerar nog precis som pedalen i sig är menad att göra.

Tänkte nu modda den andra lite och skulle då vilja ersätta min Boss blues driver, och då behöver jag lite lite overdrive i den? Som den är nu är den för clean helt enkelt.

_________________
/Anders


31 May 2017, 10:31
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.