View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:01



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Erfarenheter och tips om Big Muff Pi? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Erfarenheter och tips om Big Muff Pi?
Big Muff Pi - första versionen tror jag släpptes 1969, dvs en urklassisk pedal och med ett roligt namn. ;-) Det är väl också en pedal som är oerhört populär att klona i olika boutique varianter.

Till slut kunde jag inte hålla mig utan slog till på nano varianten när jag hittade en till vettigt pris på vend. De vanliga/klassiska är ju så fruktansvärt stora, ser så klart coolare ut dock. ;-) Att Big Muff ofta är billiga är ju ett annat klart plus, i synnerhet jämfört med boutique fuzzar. Går ju ofta att hitta för 300-500kr beroende på variant etc.

Har enbart haft en fuzz tidigare, en MXR M173 Classic 108 Fuzz vilken var helt ok också men som ändå såldes vidare. Jag upplever redan nu att muff soundet passar mig lite bättre.

Tror nog att det här blir en keeper, den verkar ge mig lite av det jag var ute efter, något som också passar åt det tyngre doom/stoner hållet och för tex nedstämda Mastodon låtar. Läser att Big Muff ofta får kritik för att vara lite väl scooped och kan vara svår att få fram i en bandmix men hemma är inte detta något som bekymrat mig hittills, beror sannolikt en hel del på förstärkare också, tex Vox och Fender är väl ofta fattiga på mids?

Mina första intryck är:

Den har bra "kapacitet" och en massa sustain, trevligt, det händer grejer när man trycker igång pedalen. Med hjälp av den här rackaren kan man fixa fram ett schyst stoner sound, åtminstone som en bit i pusslet.

Väldigt allround i ljud och beteende beroende på hur man ställer in den och får också väldigt olika karaktär genom clean respektive gain kanalen i förstärkaren, jag föredrar den dock genom clean än så länge. Håller man nere volymen på pedalen så får man dock hmmm "intressant" sound ur gain kanalen också, ska utforska mera. Tror det här monstret kan överbelasta gain steget i förstärkaren och då låter det så klart illa så den måste tämjas, volymen får hållas nere på muffen när man kör den i gain kanalen.

Låter bra och med bra botten när man stämmer ner gitarren, inga problem alls, snarare tvärtom, den trivs med nedstämd gitarr. Man kan dock få oönskad feedback då och då så vissa justeringar kan krävas, tex av basen.

Sist men inte minst, jag upplever att Big Muff lämpar sig oerhört bra för att köra en OD framför, som en pusselbit, helt grymt. Tycker det blir bäst med ingen eller väldigt lite gain på OD, dvs enbart som boost. Visst tar det bort en del av fuzzigheten men den blir tightare på ett bra sätt och man kan enklare styra nivån av fuzz/smuts. ;-) Detta gör att den får ett betydligt bredare användningsområde. En annan fördel med en OD framför är väl att man då enklare kan ge mids en rejäl push framåt.

Image


15 Feb 2017, 17:30
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Erfarenheter och tips om Big Muff Pi?
Prövade en massa varianter och fastnade för den rysktillverkade som jag tyckte funkade bäst med en lätt od som tryckte på lite lagom

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


Last edited by lillefar on 30 Mar 2017, 00:19, edited 1 time in total.



10 Mar 2017, 00:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Erfarenheter och tips om Big Muff Pi?
Det du skriver är den viktigaste "sanningen"; en light OD eller Boost före. Även en EQ-pedal kan vara bra.
Här finns ALL info om Big Muff:
http://www.kitrae.net/music/music_big_muff.html


11 Mar 2017, 18:35
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Erfarenheter och tips om Big Muff Pi?
Jo men Göran vi är ju så ovanligt kloka :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


11 Mar 2017, 18:39
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Erfarenheter och tips om Big Muff Pi?
Goran wrote:
Det du skriver är den viktigaste "sanningen"; en light OD eller Boost före. Även en EQ-pedal kan vara bra.
Här finns ALL info om Big Muff:
http://www.kitrae.net/music/music_big_muff.html


Wow, hur mycket information som helst här, kul. :)


13 Mar 2017, 17:00
Profile
User avatar

Joined: 26 Oct 2008, 13:33
Posts: 707
Location:
Post Re: Erfarenheter och tips om Big Muff Pi?
Fuzzministeriet rekommenderar en MXR Micro Amp efter Big Muff Pi 8) 8) 8)


16 Mar 2017, 01:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Erfarenheter och tips om Big Muff Pi?
Köpte mig en Ibanez OD 850, vilket inte alls är en overdrivepedal, utan en Big Muff i Ibanezkläder. Den låter helt fantastiskt bra! Finns även i en "Mini", men jag är inte helt såld på det formatet så jag köpte den större reissue. Den låter sjukt bra med mycket bättre strängseparation än de flesta andra muffar jag ägt eller testat. Men svårt att försöka likna den vid en annan modell. Otroligt bra iallafall. Betydligt mindre än alla som EHX producerat. Rätt billig. Snygg också!


22 Mar 2017, 23:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Erfarenheter och tips om Big Muff Pi?
Det är trådar som denna som alltid får mig att ångra att jag sålt vissa pedaler... :?
Fast det var väl som vanligt något annat man fick GAS på och behövde stålarna. Men en Big Muff är alltid kul att ha tillgänglig.

Läste om dessa för ett tag sedan och har sett A/B-jämförelser mellan de olika nytillverkade. Tydligen så ska den nya vita Nano låta mest som de gamla, typ identiskt. Men sen hävdar ju många att de gamla skiljde sig mycket åt sinsemellan, så då är vi tillbaka på ruta 1 igen. Love it!

https://tgt11.com/product.html?product_id=620&category_id=25


23 Mar 2017, 09:16
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Erfarenheter och tips om Big Muff Pi?
Fullständigt älskar min Nano Big Muff med en tube screamer typ av pedal framför (som boost), helt grym. I synnerhet för musik mer åt stoner hållet men fungerar för annat också.

En nackdel dock: "Chugga chugga" (palm muting) tycker jag inte är den här pedalens grej riktigt, åtminstone inte med de pedal kombinationer och inställningar jag provat hittills, synd, annars kunde jag rensat mitt pedalbord.


10 May 2017, 11:20
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Erfarenheter och tips om Big Muff Pi?
Känslan består... har provat en hel del pedaler men min Nano Big Muff har blivit min favorit för just min lilla rig, ingen slår den ännu, dock så använder jag den ytterst sporadiskt ensam. Sällan jag använder den som en fuzz eller ensam utan mera som ett verktyg till ett skönare fetare distljud med bättre sustain för spelning i hyfsat lägenhetsvänliga volymer men den gör skillnad, stor skillnad,

Kör genom rena kanalen med någon av mina OD pedaler framför Muffen och har ofta relativt blygsamma inställningar på Muffen annars blir det ofta too much...

Använder den oftast för låtar med lite fetare distljud men fungerar kanske annars också om man är väldigt blygsam med inställningarna på respektive pedal. (Är det Marshall crunch jag vill ha behövs dock egentligen ingen pedal.) En orsak till att mina öron gillar Muffen för lägenhetsbruk kan också vara att den på något sätt mjukar upp frekvenserna i min lilla Marshall DSL1a. DSL1'an är väl ändå relativt bright i sin natur (man behöver ofta justera treble) och sedan kör jag ju den genom en 1x12'a med V30.

För vissa låtar/inställningar tycker jag man kan få ett exceptionellt fett och bra distljud med hjälp av Muffen som verktyg i kedjan.


21 Mar 2018, 16:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.