View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 09:53



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Experiment: Ibanez TS9 med högre drivspänning 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Experiment: Ibanez TS9 med högre drivspänning
Efter en del grottande på ze internetz så framkom det att kretsarna i en helt vanlig Ibanez TS9 klarar minst 16 Volt matningsspänning. En del påstår att det funkar ända upp till 36 Volt, men den risken kanske man inte ska ta i onödan.
Hur som helst så provade jag med 15 Volt, och trots att det teoretiskt borde göra minimal skillnad (själva disten påverkas inte) så låter det en smula annorlunda:

I bypassläge tycker jag mig tappa liiiite mindre än vanligt, det vill säga att det inte murrar till sig fullt lika mkt som utan pedal. Med disten påslagen blir diskanten en skvätt högre och jag upplever det som att dynamiken ökar. Alltså att det komprimerar (och distar) mindre och att allt blir lite "renare" och snärtigare.
För min del är detta inte något positivt. Efter ungefär en timmes fipplande mellan 9 och 15 Volt så föredrar jag den lägre spänningen, eftersom hela vitsen med pedalen för mitt användande är att göra tonen mjukare. Men jag skulle gissa att en del andra kan tycka att det tillför något.

Kanske kan det få en TS9 att bli mer användbar för den som tycker att den är för "slät". :D Skillnaden är inte stor, men hörbar för de allra flesta skulle jag vilja påstå.


24 Apr 2018, 22:43
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Experiment: Ibanez TS9 med högre drivspänning
Din empiriska studie stämmer helt rätt med teorin. En högre matningsspänning ökar headroomet hos operationsförstärkaren. Teoretiskt sett så har en operationsförstärkare oändlig förstärkning men i verkligheten begränsas den av matningsspänningen. En operationsförstärkare kan aldrig lämna en utsignal som är högre än matningsspänningen. Vad som händer när utsignalen gradvis närmar sig matningsspänningen är just det som du upplever. Minskad bandbredd eftersom operationsförstärkaren inte riktigt kan hänga med och fungera idealt längre, och att viss klippning av signalen sker.

Det kan vara en bra grej om man verkligen vill testa hur olika dioder påverkar ljudet. Mata med 18v så minskar du operationsförstärkarens inverkan på soundet och kan isolera diodernas inverkan på distorsionens karaktär.

_________________
http://www.voodooaudio.se


24 Apr 2018, 23:54
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: Experiment: Ibanez TS9 med högre drivspänning
Man kan bygga en liten spänningsomvandlare och bygga in denna i sin pedal, med switch så man kan byta 9 eller 18 V.
18 V är blir inte alltid bättre, en smaksak, och är helt förkastligt till t ex Fuzz Face och dess kloner.

http://tagboardeffects.blogspot.se/2013 ... ubler.html

http://tagboardeffects.blogspot.se/2016 ... ganza.html


25 Apr 2018, 09:25
Profile

Joined: 04 May 2015, 18:30
Posts: 41
Post Re: Experiment: Ibanez TS9 med högre drivspänning
Jag har inte testat med just en TS9, men jag byggde en klon på en Okko Diablo för några år sedan där jag byggde in en switchad spänningsomvandlare för att växla mellan 9 och 18 volt. För den pedalen gjorde det väldigt stor skillnad, till bättre med 18 volt enligt mig, så det kan absolut vara värt att testa för fler pedaler!


25 Apr 2018, 10:13
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7626
Location: Malmö
Post Re: Experiment: Ibanez TS9 med högre drivspänning
Innan man experimenterar med mer än 9 volt måste man vara säker på att framförallt elektrolyterna tål spänningen.
De är märkta med max-spänning, för att driva med 18 volt bör de tåla minst 25.


25 Apr 2018, 13:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.