View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:57



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Digitech Drop, era erfarenheter? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Digitech Drop, era erfarenheter?
Köpte en begagnad Digitech Drop för en tid sedan, en av mina nyfikna chansningar men tycker nog den är (tillräckligt) bra, praktisk och kul, med stor sannolikhet en keeper. Någon annan här som har erfarenhet av Digitech Drop?

För oss som gillar olika typer av musik men ändå har våra gitarrer i setup för standard tuning så blir det extra praktiskt. Tycker att ljudkvalitén är tillräckligt bra utan störande latency om man inte droppar för många halvsteg. Dock så upplever jag gitarren som extra känslig för tuning med Drop pedalen, det är bra att dubbelkolla tuningen efter nedstämning.

Så himla skönt när man kan spela nerstämt men ändå att strängarna har samma spänning som i standard, känns avsevärt bättre rent speltekniskt och oftast även bättre ljudmässigt till viss del (beroende på hur mycket man stämmer ner etc).

Självklart blir det bättre ljudmässigt att ha några gitarrer i olika tunings, det bör nämnas men för mig funkar den. :-)

Fått lite avarter precis när man börja lira, typ inom första minuten efter att man pluggar in gitarren eller startar upp förstärkare etc men vet inte om drop pedalen gör någon sorts justering, upplever varje fall inga konstigheter/svängningar alls med ljudet senare, lite skumt, men jag kanske kan hitta någon logik.

Vill man lira drop d, c etc så måste man dock manuellt först stämma ner låga e strängen, det grejar den ej per automatik men tycker det inte stör så farligt. Den stämmer ner alla strängar i halvsteg ner till en oktav.


07 Jan 2017, 13:08
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Digitech Drop, era erfarenheter?
Du ställer fel fråga på fel forum!

Här är det gubbmage, fuzzpedal och rutiga flanell-skjortor som gäller.

Drop D -D :mrgreen: e tror att det är någon exotisk öl som säljs billig för 29 SEK.

Erfarenhet, mjae, kul grej har testat Digitech, lät väl sådär (algoritmerna är svåra att få rena
på de höga tonerna utan att det låter apa).

Däremot så ångrar jag att jag sålde min Whammy-2 den lät helt ok, inte jättemycket bättre men lite...

Typ år 1998.

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Jan 2017, 17:10
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Digitech Drop, era erfarenheter?
FuriousFingers wrote:
Erfarenhet, mjae, kul grej har testat Digitech, lät väl sådär (algoritmerna är svåra att få rena
på de höga tonerna utan att det låter apa).

Däremot så ångrar jag att jag sålde min Whammy-2 den lät helt ok, inte jättemycket bättre men lite...


Hmmm, ja du kanske har rätt i att man sporadiskt kan höra någon avart på just höga toner. Men som jag skrev, jag upplever den ändå tillräckligt bra och praktisk. Med tanke på hur mycket jag provat, köpt och sålt så är det inte ett dåligt betyg för pedalen att jag behåller den. ;-)

För Floyd användare antar jag att den skulle kunna vara extra praktisk.

I vissa fall (låtar) hör jag tydliga förbättringar mot tidigare, (jämfört med att ha stämt ner en gitarr med vanliga 010 strängar).

Jag diggar tex Mastodon, ganska nybörjarvänliga också och de låter utan tvivel bättre nu samt känns skönare att spela med spända strängar.

Verkar dock som om Drop D pedalen fungerar som allra bäst med bra strängspänning så hur man upplever den kan möjligtvis variera något mellan olika gitarrer, att det riskerar bli sämre med shortscale tex.


16 Jan 2017, 10:28
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Digitech Drop, era erfarenheter?
Tyckte att den var rätt bra men lite begränsad i att det lät och bra inom ett lite för snävt område. Tycker även jag att whammy 4 eller 5 lät bättre och var mer användbar.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Jan 2017, 01:18
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Digitech Drop, era erfarenheter?
lillefar wrote:
Tyckte att den var rätt bra men lite begränsad i att det lät och bra inom ett lite för snävt område.


Du syftar på faktumet att ljudet låter bäst om man inte stämmer ner mer än till 3 kanske 4 halvsteg?


23 Jan 2017, 17:42
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Digitech Drop, era erfarenheter?
Jo dels antalet halvsteg men också var på gitarren strängarna blir existerade. Ungefär som med en octavpedal där det låter bättre på vissa ställen på gitarren.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Jan 2017, 18:21
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Digitech Drop, era erfarenheter?
Ni kan ju dubba spåren så hörs det inte hur illa det egentligen låter.

Tom Morello använder det ju som en ploj i RATM, i Killing låten..

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Jan 2017, 22:35
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Digitech Drop, era erfarenheter?
lillefar wrote:
Jo dels antalet halvsteg men också var på gitarren strängarna blir existerade. Ungefär som med en octavpedal där det låter bättre på vissa ställen på gitarren.


Då är jag med, jaja, vi får se, hoppas inte detta faktum kommer störa mig för mycket, för hemmabruk tycker jag åtminstone den är både kul och praktisk.

Att stämma ner en gitarr avsedd för standard tuning med 010 strängar mer än i max D tuning är jag inte alls förtjust i... Digitech Drop löser detta problem tillräckligt bra för mig. :-)


24 Jan 2017, 10:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.