View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:09



Reply to topic  [ 4 posts ] 
BB Preamp 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post BB Preamp
Testade en sådan på TGT11 igår på deras prylar. Lät bra där såklart, så nu är man sugen igen...
Någon som vet hur den passar in i en bright AC30? Tänker att möjligheten att skära/boosta både Treble/Bass kan göra att den funkar rätt bra?

Tänkte i så fall ha den efter OCD som en kanal 2. Kör idag 2 OCD och det funkar hyggligt, dock inte tillfredsställande. Älskar OCD på low gain då den är så anslagskänslig och inte komprimerar så hårt. Färgar inte gitarrens egenljus så mycket heller. Men på högre gain så blir den för basig och inte lika kul. Så att sätta en till efter med mer gain vart sisådär. Den har ju inte så mycket häng i sig heller.

Men BB verkar komprimera lite mer och hade mer häng som det verkade, så det känns lockande att prova den efter. Det blir ju stackning som det är tänkt då OCD mer eller mindre alltid är på.

Erfarenheter?


29 Dec 2016, 12:12
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: BB Preamp
Det finns nog inte någon generell måttstock.

BB-Preampen är lite av en "hybrid" i mina ögon.
Dvs den får dig att låta bättre än vad du egentligen spelar.
Dvs jag föredrar att "kämpa lite med strängarna" ungefär som en bra
rörföstärkare som är fluid men ändå avslöjar om du spelar fel.

Vissa gillar det, andra inte.
Jag tillhör den senare kategorin.


Min måttstock hade snarare varit:
-"Titta efter en gain/od du är nöjd med i din förstärkare men som blir mera middig OCH MINDRE BASIG.
Tex MAXON 808, Ibanez TS 808, dvs
-"Köp en likadan och stacka efter dvs i ditt fall en OCD till". CHECK...
-"Upprepa en gång till".
-"Boost med +11dB framför".

Prova dig fram, i mitt fall, vill jag ha Savatage, John Sykes, Zakk, lite vintage 80-90-metal, blandat
med Nightwish, och Pantera i en pedaluppsättning (3 od + boost).
Vet att flera stackar (808 med alla möjliga kombinationer), jag föredrar exakt +11dB (magisk siffra)clean boost+od/ggr3.
att sätta boosten BB-preamp (PRE före OCD) kanske fungerar kalas, eller blir kack.

Jag skulle dock byta ut OCD:n mot en TS-808/Maxon med mera midd och mindre bas
för att få ett "tightare ljud". Mera Folkesson/Bogner/Mesa-Boogie...
Annars är väl risken att det blir bludder,bludder.

Fördelen med att stacka är att jag upplever att min gain-kanal (B) inte behöver arbeta.
Gainstacken låter imo bättre än gainen på kanal B VH100R,
men skillnaden är att stackingen blir gainen "tightare" samt att bruset minskar (ingen rundgång)
samt också att det känns lite lyxigare att lira, nästan lite Dumble-sqt...
Ungefär som att sångaren i Metallica hade haft en het natt med sångerskan i Nightwish,
det är det ljudet jag vill åt.
Tight, varmt, harmoniskt Soldano-SLO100 crossbreedat med några finska vinterpojkar
på en småländsk åker.

_________________
http://www.ergopikk.com


29 Dec 2016, 13:47
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: BB Preamp
Måste nämna en grej angående AC30 och pedaler.
Jag spelar uteslutande på AC30 med bandet, och jag lät Ola Insulander klippa bright-kondingen på ingången till Top Boost-kanalen och nu funkar stärkaren med i princip varje Boost/od/Dist/fuzz-pedal jag kör in i den. Ett tips.


29 Dec 2016, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: BB Preamp
GreatShakes wrote:
Måste nämna en grej angående AC30 och pedaler.
Jag spelar uteslutande på AC30 med bandet, och jag lät Ola Insulander klippa bright-kondingen på ingången till Top Boost-kanalen och nu funkar stärkaren med i princip varje Boost/od/Dist/fuzz-pedal jag kör in i den. Ett tips.


Ja, förut var den mer "original" så att säga. Då funkade allt i den oxå. Men den var för basig, så jag fick den moddad. Det blev lite missförstånd kring det så den blev moddad så att den blev som om jag stoppat sladden in i bright-ingången på en vanlig AC30. Då blev den känsligare för pedaler helt plötsligt. Kanske dags att se över det igen.

Min gamla AC30 har jag sålt och ville fixa till denna så att den funkade bättre efter behoven. Det är en Brian May så den har bara 1 input och stärken är baserad på en AC30B. Jag ville ha den som en AC30T och det var där det skedde ett missförstånd, men det är ju rätt lätt att fixa till antar jag.


29 Dec 2016, 16:56
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.