View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:39



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Catalinbread Belle Epoch - recension! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Catalinbread Belle Epoch - recension!
Intro:

För många år sedan så hade jag ett Roland RE-301 som jag tyckte gav ett gött ljud och som formade mitt ”sound”. Jag gillade att det var lite slitet och gav pitch på delaystudsarna. Jag gillade inte känslan av att det rätt var det var kunde gå sönder, så jag sålde det.
Sedan dess har jag sökt… :P

Jag fastnade länge på Mad Professor Deep Blue Delay och har två sådana på bordet även idag. De låter väldigt likt ett bandecho i studsarna på det sätt som signalen blir lite ”grötig” och ”grynig”, men de blir samtidigt lite för mörka fort för att vara helt spot on. Ett bandechos studsar behöver ju inte rimligtvis bli mörkare, det är en annan karaktär som finns där som är svår att sätta fingret på. Min kompromiss var att sätta ett Subdecay Siren framför – ett pitchvibrato som är anslagskänsligt och som går att ställa in så att det blir lite ”krokigt” på vägen. Dock beter sig DBD på ett sätt som gör att det mer är ett ambient delay som mest ligger bakom det man spelar. Men ibland vill man ju ha ett delay som ligger lite mer ”i” det man spelar för att få just effekten av delaystudsarna.

Så det blev en affär på ett Catalinbread Belle Epoh!

Det blev mycket research på nätet om allt man kan tänka sig om denna pedal i väntan på att den skulle komma hem från USA. Det höll på att göra mig tokig – som vanligt… :wink: Min langare på söder hade slut på den och jag fick välja en annan kran. Ebay fick det bli och 1900:- med fri frakt senare så var spänningen total. Den kom hem på knappt 1 vecka och jag slapp tull.

Mina upplevelser så här långt:

Efter ett 5 timmar långt pass i repan så visade det sig att den lät bättre innan Overdrive, men efter Fuzz - precis som det står i manualen. Visst låter den ”bättre” efter dirtpedaler, men den ska ju inte låta bra på det sättet, den ska låta bandecho, och då var det innan dirt som gällde.
I manualen står det att den kommer till sin rätt för att efterlikna originalet - Maestro EP-3 - bäst om den drivs på 18v. Men i brist på den kabeln så fick det bli test mellan 9 & 12v i stället. Jag märkte ingen större skillnad måste jag säga. Den sitter kvar på 12v i alla fall. En kompromiss tills rätt sladd införskaffats.
När jag först kopplade om från 9 till 12 så blev modulationen kraftigt mer påtaglig. Det kändes konstigt… Men sedan slog det mig att det hade att göra med den dolda inställningen som går att göra. Det är nämligen som så att om man har modulationen uppdragen rätt mycket, eller max och bryter strömmen när pedalen är påslagen och sätter tillbaka strömmen igen så går den in i vibrato-mode. Det var det som hände när jag växlade strömmen… För att få tillbaka det så gör man det omvända, drar modulationen till noll och drar ut strömsladden och sätter tillbaka den igen.

Pedalen lät väldigt likt mitt gamla bandecho, så på den biten är jag nu klar med sökandet!

Modulationen – som ska simulera ett svajigt band och en sliten maskin kommer lite random. Det gillar jag! Blir mer naturligt och känns mer äkta. Det kommer bara på studsarna. Inställd runt klockan 2 vart lagom för mig.

Man kan ställa in hur hårt tonen ska komprimeras på studsarna (rec lev) och den komprimeringen ger det gryniga ljudet. Den kontrollen påverkas även av mix-kontrollen, så de är interaktiva med varandra. Rakt upp på rec lev och mix runt klockan 9 verkade vara en vinnare.

Tiden (echo delay) funkade lagom med ratten rakt upp även den, likaså kontrollen för antal studsar (echo sustain). Men drar man den senare till klockan 1 så börjar den självoscillera. Då blir det högt! Hittar man sweetspoten där så kan man lattja runt rätt mycket och är den satt i trails mode (preamp på) så kan man styra det där genom att slå av eller på pedalen när det blir för mycket.

Nu till preampen - som är ett kapitel för sig självt. Man kan välja om den ska vara på hela tiden eller bara när pedalen är påslagen. Man kan aldrig välja helt av då den är en del av kretsen och karaktären för delayet. Om man har den satt i buffer mode (litet skjutreglage inne i pedalen) så är preampen som sagt på hela tiden även när pedalen är avslagen. Man får på köpet ”trails mode” när den är satt i det läget. Det är lite intressant att man valt att kalla dessa två lägen för ”buffer” och ”true bypass” när det inte är en buffer utan en preamp. Dock är pedalen true bypass när den är satt i det läget.
Hur som helst så finns det även en trimpot för gain. Den påverkar hur mycket gain och volym preampen ska leverera. Från fabrik så är den satt något högre än unity gain. Jag rörde den inte då jag tyckte den var bra där den var.

Värt att notera är att för att kolla om man gillar vad preampen gör med ens ljud eller inte så drar man helt enkelt ned mix-kontrollen till minimum och har den i true bypassläge. Nu kan du trampa in och ut preampen via footswitchen. Tänk bara på att den något högre signalstyrkan påverkar de efterföljande pedalerna. Man testar till en början enklast med alla andra pedaler avslagna eller med de som blir ditt grundljud.

Personligen så har jag inte bestämt mig för hur jag ska ha den inställd än, men jag åkte från repan med pedalen satt med preampen påslagen hela tiden. Den softar till ljudet på ett skönt sätt. En del tycker att den skär diskant och adderar nedre mellanregister. Att den skulle skära diskant var inget jag hörde alls, men den adderar mer nedre mellanregister och högre basregister lite, det gör den. Min gitarr lät "jämnare" om man säger så. Kanske pga att jag har flatwounds på mina gitarrer och att de lindade strängarna ligger lite mer "bakom" och inte är så framträdande. Den boostar dock inte det nedre registret helt cleant, utan med en sorts mullighet. Jag antar att de som tycker att den skär diskant blir lite lurade av att det adderas mer bas så att de uppfattar det som om att det även skär i diskanten.

Jag kör min AC30 i Bright-ingången och den kan med vissa gitarrer vara lite hård och spikig och har ett ganska skuret basregister, så det gjorde inte så mycket att den ”fetade till” tonen lite. Det lite mulligare ljudet gjorde inte bassträngarnas ljud lika definierat och anslaget kändes lite annorlunda på grund av det. Det är just detta jag inte har kunnat bestämma mig för om jag gillar eller ej. Jag måste repa med bandet först för att kunna avgöra om det är en bra eller dålig grej helt enkelt. Men det är lätt att ändra, så den ska få ett skarpt försök! Mina två efterföljande OCD behöll sin anslagskänslighet och lät fortsatt som de skulle efter att ha dragit ned gain och höjt volymen för att anpassa dem till den hetare signalen.

Återkommer med en uppdatering efter nästa rep med hur den funkade då. Än så länge känns det som om den levererar i alla fall!


02 Dec 2016, 11:22
Profile WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Catalinbread Belle Epoch - recension!
Tack för kul läsning!
Här är en till som har hittat hem med Belle Epoch. Jag har också haft ett gammalt Roland-eko, ett RE-201, och har fortfarande ett ännu äldre Klemt Echolette NG-51, och jag skulle inte kunna bli mer nöjd än jag är med Belle Epoch pedalen.


05 Dec 2016, 19:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.