View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:36



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Laga mode selector på en Boss DD-3 
Author Message

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post Laga mode selector på en Boss DD-3
Jag har en gammal Boss DD-3 som jag köpte beggad, och aldrig använde när jag spelade för en massa år sen, på grund av att mode selector-potten är helt lös och fladdrig.

Men när jag började spela igen nyligen så tänkte jag att jag ville prova den, och pedalen funkar, om än lite glapp i potten, man måste finlira för att få kontakt. Men så vill jag inte ha det, och om jag vänder pedalen uppochner så ramlar potten ut.

Kan man fixa detta själv hyfsat enkelt, eller måste jag lämna in den nånstans?


15 Nov 2016, 12:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Laga mode selector på en Boss DD-3
Nu vet jag inte hur den ser ut på insidan, men vanligvis brukar det inte vara något större problem att byta pottar eller swithar i en pedal om man är lite hädiga o kan löda okey

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


15 Nov 2016, 12:30
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post Re: Laga mode selector på en Boss DD-3
Amp Healer wrote:
Nu vet jag inte hur den ser ut på insidan, men vanligvis brukar det inte vara något större problem att byta pottar eller swithar i en pedal om man är lite hädiga o kan löda okey


Jag skulle nog kunna löda ihop den själv. Sökte och läste lite om DD-3, och det ska tydligen vara en första generationens pedal, då mode selectorn satt separat monterad och kunde börja glappa, vanligt fel. Så får väl skruva upp och kolla, och sen se om man måste börja jaga reservdelar.

Det kanske kan bli ett projekt värt att dokumentera.


15 Nov 2016, 13:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Laga mode selector på en Boss DD-3
bishop wrote:
Amp Healer wrote:
Nu vet jag inte hur den ser ut på insidan, men vanligvis brukar det inte vara något större problem att byta pottar eller swithar i en pedal om man är lite hädiga o kan löda okey


Jag skulle nog kunna löda ihop den själv. Sökte och läste lite om DD-3, och det ska tydligen vara en första generationens pedal, då mode selectorn satt separat monterad och kunde börja glappa, vanligt fel. Så får väl skruva upp och kolla, och sen se om man måste börja jaga reservdelar.

Det kanske kan bli ett projekt värt att dokumentera.


Kollat på lite bilder nu på DD-3 och ser ut som pottarna sitter på ett separat kort så, så lång verkar det lätt.
Dock kan det vara lite meckigt att få bort pottar som sitter lödda på kort (så man inte förstör något) Om du inte äger en tennsug så råder jag dig skaffa en dom är inte så dyra.

Sen blir nog det svårare att hitta en 4 läges pot, verkar lite special på den punkten.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


15 Nov 2016, 14:28
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post Re: Laga mode selector på en Boss DD-3
Amp Healer wrote:

Kollat på lite bilder nu på DD-3 och ser ut som pottarna sitter på ett separat kort så, så lång verkar det lätt.
Dock kan det vara lite meckigt att få bort pottar som sitter lödda på kort (så man inte förstör något) Om du inte äger en tennsug så råder jag dig skaffa en dom är inte så dyra.

Sen blir nog det svårare att hitta en 4 läges pot, verkar lite special på den punkten.


Det var just att hitta en pot som avskräckte mig, och därför har den fått ligga. Så jag tänkte mest se om jag kunde komma på nåt alternativt sätt att fästa den på. Själva lägesswitchen funkar, det känner man när man vrider den.

När/om jag öppnar den så ska jag se om jag kan peta upp lite bilder i tråden.


15 Nov 2016, 15:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Laga mode selector på en Boss DD-3
Denna kan kanske funka med lite mod.
https://www.elfa.se/sv/vridstroemstaell ... ggest=true

Annas är det företaget: ALPS som gjort pottarna i din pedal, fast lättast är nog att bra kontakta boss o köpa den som reservdel .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


15 Nov 2016, 16:04
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post Re: Laga mode selector på en Boss DD-3
Amp Healer wrote:
Denna kan kanske funka med lite mod.
https://www.elfa.se/sv/vridstroemstaell ... ggest=true

Annas är det företaget: ALPS som gjort pottarna i din pedal, fast lättast är nog att bra kontakta boss o köpa den som reservdel .


Tack för tipset, jag antar att jag får skäl att posta mer i denna tråd, i framtiden.


15 Nov 2016, 19:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Laga mode selector på en Boss DD-3
Hör med Roland Scandinavia, de har alltid bra service, i alla fall så länge Linda jobbade där.


15 Nov 2016, 20:56
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 21:24
Posts: 344
Location: Uppsala
Post Re: Laga mode selector på en Boss DD-3
Goran wrote:
Hör med Roland Scandinavia, de har alltid bra service, i alla fall så länge Linda jobbade där.


Tack för tipset, ska se om jag får tid att öppna skrället framöver, och bilda mig en uppfattning om hur mycket jobb det är.


18 Nov 2016, 10:42
Profile WWW

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Laga mode selector på en Boss DD-3
Amp Healer wrote:
Denna kan kanske funka med lite mod.
https://www.elfa.se/sv/vridstroemstaell ... ggest=true

Annas är det företaget: ALPS som gjort pottarna i din pedal, fast lättast är nog att bra kontakta boss o köpa den som reservdel .


Jag tror inte den kommer att fungera det måste vara en 2pol/4 läges switch,
se schemat på sista sidan http://www.synfo.nl/servicemanuals/Boss ... ES_3rd.pdf


18 Nov 2016, 13:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Laga mode selector på en Boss DD-3
http://www.ebay.ie/itm/252105978153
http://www.mouser.se/ProductDetail/ALPS ... 4Eo9xFI%3d

?????????

_________________
Johan Hansson


19 Nov 2016, 00:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.