View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:52



Reply to topic  [ 12 posts ] 
TC Electronic släpper nya pedaler live 
Author Message
User avatar

Joined: 30 Jun 2011, 11:20
Posts: 263
Location: Göteborg
Post TC Electronic släpper nya pedaler live
På TC's facebooksida släpper de nu en ny pedal varje kvart. Hittills är det ett analogt delay och analogt chorus i nytt format.

Nästa är om 5 minuter då!

Image

Image

_________________
Occult Electronics


21 Oct 2016, 09:23
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
TC Electronics verkar annonserat överraskande många nya pedaler i dag. Vet vi vad det blir för priser?

I USA verkar det ryktas om ca $49/st.

Har inte förstått förrän i dag att samma koncern som äger Behringer också äger TC Electronics.

Intressant läsning om de nya pedalerna:
https://www.gearnews.com/tc-electronics ... -bargains/


21 Oct 2016, 23:25
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
Tror detta är ett sätt att kapa åt sig en andel av lågprismarknaden

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


22 Oct 2016, 23:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 Jun 2011, 11:20
Posts: 263
Location: Göteborg
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
475 kr stycket hos tysken är ju onekligen ett väldigt konkurrenskraftigt pris.

_________________
Occult Electronics


23 Oct 2016, 11:26
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
Modigt av TC att göra så här (sett till dess varumärke), de har ju alltid ansetts vara premium och att nu släppa en stor serie med upphottade Behringer pedaler. (Om jag förstår det korrekt är två av pedalerna nyutvecklade medan resten är upphottade Behringer pedaler.)

Blir väldigt intressant att läsa reviews senare om dessa pedaler, är de mycket bra som TCs pedaler brukar vara så blir det helt klart tuffare för konkurrenterna men bra för oss konsumenter. :-)


23 Oct 2016, 13:18
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
makatech wrote:
Modigt av TC att göra så här (sett till dess varumärke), de har ju alltid ansetts vara premium och att nu släppa en stor serie med upphottade Behringer pedaler. (Om jag förstår det korrekt är två av pedalerna nyutvecklade medan resten är upphottade Behringer pedaler.)

Blir väldigt intressant att läsa reviews senare om dessa pedaler, är de mycket bra som TCs pedaler brukar vara så blir det helt klart tuffare för konkurrenterna men bra för oss konsumenter. :-)

Tror det är ett väldigt dåligt drag över lag. Visst, de säljer nog några stycken men ju fler gånger de förknippas med Behringer desto sämre rykte kommer de få. Det bara är så. Det är lite som att ferrari skulle bli uppköpta av Yamaha och släppa en serie upphottade DT-moppar som säljs för en spottstyver. Ju fler gånger folk får höra om en sådan sak desto mindre seriöst kommer folk att ta företaget.

Jag tycker det är helt ok om båda märkena ägs av samma koncern. Men jag skulle vilja se (och jag tror de flesta håller med mig) att TC behåller sin status genom att behålla en lite lyxigare del av marknaden och kanske göra lite genidrag som att t.ex. göra en limiterad upplaga 2290 reissues. Limiterad för att de antagligen hade blivit ganska dyra och därför inte sålt så bra. Men det hade visat att företaget fortfarande kunde ge kunderna det de vill ha och det med kvalité. Att Behringer behåller budgetmarknaden och TC en mer "boutique"-aktig del i spelet.

Känns tråkigt att de istället drar TC i botten genom en sådan här grej och att dessutom lägga ner produktionen av deras äldsta och bästa pedal SCF istället för att då som visual sounds gjorde starta nytillverkning av BBD-chip. Det finns ju marknad för MN3007 så att inget tagit tag i det känns rätt märkligt.

Nej, det känns som att de börjat slå spikar i kistan faktiskt.

_________________
http://www.voodooaudio.se


25 Oct 2016, 23:05
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
4sound slår på stort på första sidan varje fall.
http://www.4sound.se/connected/produktnyhet/tc-electronic-studiokvalit%C3%A9-till-oeverkomligt-pris

I övrigt håller jag väl med dig delvis i det du skriver men väldigt mycket i detta läge handlar också om hur bra eller dåliga de är, vad den nya serien får för reviews.

Får TC pedalerna riktigt bra reviews (som de ju oftast får?) så lär det skaka om marknaden en del helt klart (med tanke på den mycket aggressiva prissättningen).

Får de däremot mindre bra reviews och att det här med Behringer kopplingen etsar sig fast lite i folks huvuden så är det så klart mindre bra ur ett varumärkes perspektiv. Det är därför jag anser att TC Electronic är modiga som gör så här nu.

Dock så är jag ganska säker på att TC Electronic också har mera egenutvecklade exklusiva pedaler på gång, tror knappast de avser lämna premium segmentet frivilligt, tvärtom så försöker de ta en större del av kakan nu. Sist men inte minst ägs ju nu TC Electronic av The music group och kan därför gissningsvis inte bestämma sin egen strategi helt själva längre.
http://www.music-group.com/brands?active=Brands

Jag är själv lite nyfiken på dess Skysurfer Reverb men det lutar nog ändå åt att jag försöker fynda en HOF eller RV-7a.
https://www.youtube.com/watch?v=mhSEu7m0Of4

nilo wrote:
Tror det är ett väldigt dåligt drag över lag. Visst, de säljer nog några stycken men ju fler gånger de förknippas med Behringer desto sämre rykte kommer de få. Det bara är så. Det är lite som att ferrari skulle bli uppköpta av Yamaha och släppa en serie upphottade DT-moppar som säljs för en spottstyver. Ju fler gånger folk får höra om en sådan sak desto mindre seriöst kommer folk att ta företaget.

Jag tycker det är helt ok om båda märkena ägs av samma koncern. Men jag skulle vilja se (och jag tror de flesta håller med mig) att TC behåller sin status genom att behålla en lite lyxigare del av marknaden och kanske göra lite genidrag som att t.ex. göra en limiterad upplaga 2290 reissues. Limiterad för att de antagligen hade blivit ganska dyra och därför inte sålt så bra. Men det hade visat att företaget fortfarande kunde ge kunderna det de vill ha och det med kvalité. Att Behringer behåller budgetmarknaden och TC en mer "boutique"-aktig del i spelet.

Känns tråkigt att de istället drar TC i botten genom en sådan här grej och att dessutom lägga ner produktionen av deras äldsta och bästa pedal SCF istället för att då som visual sounds gjorde starta nytillverkning av BBD-chip. Det finns ju marknad för MN3007 så att inget tagit tag i det känns rätt märkligt.

Nej, det känns som att de börjat slå spikar i kistan faktiskt.


Last edited by makatech on 27 Oct 2016, 11:35, edited 2 times in total.



26 Oct 2016, 09:35
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
Man får nog ta det som det är att TC ger sig in i lågpriskriget på femhundrakronorsnivån med just budgetpedaler och är nog mer ett styrelsebeslut än hos dom som utvecklar pedaler. För övrigt är ju TC banbrytande och innovativa med nya produkter i prissegmentet dryga tusingen eller runt därikring. Att de slutat med äldre produkter fast de kanske är bättre är nog att kring tvåtusen och därutöver finns färre köpare plus nyhetens behag som inte skall underskattas. Jag håller TC nova reverb och nova delay (moddade versionen) för bland det allra bästa som gjorts i pedalväg.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


27 Oct 2016, 10:22
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
Sedan är ju det här vad som är "bättre" ofta ganska luddigt i musikvärlden.

Ofta är man väl ute efter ett specifikt ljud, sedan om ljudet är bättre eller sämre än något annat går verkligen att diskutera. ;-) Men att sluta tillverka klassiska pedaler som arbetat upp ett rykte genom åren är nog inte alltid så smart, syftar tex på TCs äldre pedaler som du nämner.

Ta den extremt populära Bad Monkey pedalen som ett annat litet exempel, varken sig den eller uppföljaren Hardwire CM-2 tror jag tillverkas längre? Här är det kanske någon marknadsföringsgubbe som fått hjärnsläpp? Varför kasta bort ett inarbetat populärt varumärke/modell? Ungefär som om Ibanez skulle börja sluta tillverka Tube Screamern, som tur är så är de inte så dumma.

Så ja, det kan vara störande när de slutar tillverka klassiker. ;-)

lillefar wrote:
Man får nog ta det som det är att TC ger sig in i lågpriskriget på femhundrakronorsnivån med just budgetpedaler och är nog mer ett styrelsebeslut än hos dom som utvecklar pedaler. För övrigt är ju TC banbrytande och innovativa med nya produkter i prissegmentet dryga tusingen eller runt därikring. Att de slutat med äldre produkter fast de kanske är bättre är nog att kring tvåtusen och därutöver finns färre köpare plus nyhetens behag som inte skall underskattas. Jag håller TC nova reverb och nova delay (moddade versionen) för bland det allra bästa som gjorts i pedalväg.


Last edited by makatech on 27 Oct 2016, 15:14, edited 1 time in total.



27 Oct 2016, 10:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
makatech wrote:
Sedan är ju det här vad som är "bättre" ofta ganska luddigt i musikvärlden.


Det är glasklart tycker jag. Allt som inte längre tillverkas är bäst även om det är sämst.
Sen är det ett bra sätt att skapa hype kring nåt genom att sluta tillverka det ett tag. För på nåt konstigt sätt så blir allt som slutar tillverkas helt plötsligt åtrovärt. Sen när man börjar igen så är den nya aldrig lika bra som den gamla.
:mrgreen:


27 Oct 2016, 13:06
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
rifle wrote:
makatech wrote:
Sedan är ju det här vad som är "bättre" ofta ganska luddigt i musikvärlden.


Det är glasklart tycker jag. Allt som inte längre tillverkas är bäst även om det är sämst.
Sen är det ett bra sätt att skapa hype kring nåt genom att sluta tillverka det ett tag. För på nåt konstigt sätt så blir allt som slutar tillverkas helt plötsligt åtrovärt. Sen när man börjar igen så är den nya aldrig lika bra som den gamla.
:mrgreen:


+ 1


27 Oct 2016, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: TC Electronic släpper nya pedaler live
Behringer kopierade en hel del Boss pedaler, kretsarna, så det blir ju lite komiskt att TC gör kloner på Boss pedaler....


28 Oct 2016, 17:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.