View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:45



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Pedalswitch, fördelar - nackdelar 
Author Message

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Pedalswitch, fördelar - nackdelar
Köpte en begagnad harley benton fxl8 pro för några månader sedan.
https://www.thomann.de/se/harley_benton_fxl8_pro.htm

Inget fel på den alls, fungerar som det är tänkt men funderar ändå lite på att sälja den.

Orsaken till att jag funderar på att sälja den är framförallt för att jag vill hålla pedalbordet enklare för dottern samt faktumet att vi än så länge enbart nyttjar bordet i hemmamiljö (dvs en pedalswitch är lite overkill). (Den tar ju även en del plats och storlek på bordet även inte det är så farligt i vårt fall.)

Fråga: Om man bortser från fördelen med att kan programmera olika pedalkombinationer. Hur är det med ljudkvalitén? Blir ljudkvalitén generellt bättre genom en pedalswitch eftersom man oftast enbart har ett fåtal pedaler aktiverade åt gången och att man därigenom (oftast) håller signalkedjan kortare jämfört med när man kör helt utan switch? Frågan är om denna fördel är försumbar eller ett ganska stort plus?

Det borde väl även vara fördel när/om man har lite äldre buffrade pedaler (dvs inte true bypass) att ha dem i en pedalswitch? Dvs, då riskerar de ej suga ton på samma sätt när man inte har dem aktiverade i ljudkedjan?


30 Sep 2016, 12:51
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Pedalswitch, fördelar - nackdelar
Köper du en riktigt bra switcher kommer du märka en förbättring vad gäller ton. Om du däremot gillar färgningen som pedalernas bypass signal ger och kan tänka dig att leva med lite tonesuck så varför krångla till det. Jag älskar MIDI och kan inte tänka mig att stå och trycka runt på pedaler igen. Har till och med gått så långt att jag har kopplat ett midibord till min pedalswitcher eftersom jag gillar att ha alla pedaler tillgängliga med instant access. Man kan sätta av och på enskilda pedaler även med musicomlab switchern men det är krångligare jämfört med ett större midibord.


30 Sep 2016, 14:50
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Pedalswitch, fördelar - nackdelar
Tack för ditt svar. Just Midi funktionaliteten har jag dock inte ens utforskat ännu men förstår att det kan vara bekvämt att kunna styra förstärkarens kanaler samt vissa pedaler.

monk wrote:
Köper du en riktigt bra switcher kommer du märka en förbättring vad gäller ton. Om du däremot gillar färgningen som pedalernas bypass signal ger och kan tänka dig att leva med lite tonesuck så varför krångla till det. Jag älskar MIDI och kan inte tänka mig att stå och trycka runt på pedaler igen. Har till och med gått så långt att jag har kopplat ett midibord till min pedalswitcher eftersom jag gillar att ha alla pedaler tillgängliga med instant access. Man kan sätta av och på enskilda pedaler även med musicomlab switchern men det är krångligare jämfört med ett större midibord.


30 Sep 2016, 15:49
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Pedalswitch, fördelar - nackdelar
Jag får väl helt enkelt göra lite a och b tester med och utan switchen för att se om jag kan finna störande tonesuck när jag kör pedalerna utan switchen.

Lite extra stampande/trampande stör ej så mycket i hemmamiljö, däremot kan eventuellt tonesuck så klart störa.


02 Oct 2016, 10:56
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Pedalswitch, fördelar - nackdelar
Jag vet att det här låter väldigt korkat att fråga men vad innebär "midi" i det här sammanhanget?


04 Oct 2016, 20:10
Profile ICQ WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Pedalswitch, fördelar - nackdelar
Midi innebär att pedalswitchern kan byta ljud i tex Strymon Timeline eller andra midistyrda pedaler.


04 Oct 2016, 22:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.