View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:06



Reply to topic  [ 15 posts ] 
EQ i loopen 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post EQ i loopen
Hallå gubbs,
har en JVM HJS som jag använder i bandet.
jättenöjd med den! låter kalasbra, flexibel och inga som helst problem med att höras i bandet, den bara funkar helt enkelt!

skulle dock vilja forma mitt sololjud lite mer åt ett midhumpat fixerat wah sound-isch. så jag tänkte iomed att jag nyttjar en av OD kanalerna till mitt sololjud idag tillsammans med ett Flashback delay i loopen (som enbart aktiveras på denna kanalen) så hade jag kanske kunnat sätta typ en MXR 10-bands EQ i loopen för att forma sololjudet ytterliggare.
har dock allmänt liten erfarenhet av FX-loopar och även EQ-pedaler.

vad tror ni, borde funka fint för vad jag vill åstadkomma?

jag vill alltså inte aktivera nån wah eller nån pedal innan stärken , är grymt nöjd med att bara använda JVM footswitchen.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


16 Sep 2016, 09:16
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: EQ i loopen
Jodå det funkar fint till o med mycket bra !
Nu är det dock länge sen jag använden en MXR 10-bands EQ, men vill minnas att den inte var så lätt att ratta led lite av samma syndrom som jag tycker mesa boogies 5 bandare har: det som händer på 1 mm skulle man ha önskat ha hänt på 5 mm.
Alternativ är ju en mid boost pedal typ suhr mm, dessa är ju lite lättare att ställa in.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


16 Sep 2016, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: EQ i loopen
Amp Healer wrote:
Jodå det funkar fint till o med mycket bra !
Nu är det dock länge sen jag använden en MXR 10-bands EQ, men vill minnas att den inte var så lätt att ratta led lite av samma syndrom som jag tycker mesa boogies 5 bandare har: det som händer på 1 mm skulle man ha önskat ha hänt på 5 mm.
Alternativ är ju en mid boost pedal typ suhr mm, dessa är ju lite lättare att ställa in.


Har kört 10-bands mxr eq i mina marshalls genom alla år både i loop och framför, funkar perfekt men som Amp Healer säger så är kontrollerna väldigt känsliga. Men har du en gång ställt in så behöver du ju inte bry dig nämnvärt.

_________________
Elsträng och Hammare


16 Sep 2016, 14:14
Profile WWW

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: EQ i loopen
Ett alternativ till eq pedal i loopen kan vara en Dunlop Q Zone som ligger före förstärkaren. Om det är just ljudet av en stillastående wah som du är ute efter. Om det fungerar i loopen vet jag inte, blir kanske en för dramatisk effekt jämfört med före förstärkaren.


Last edited by monk on 16 Sep 2016, 19:37, edited 1 time in total.



16 Sep 2016, 14:20
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: EQ i loopen
ett alternativ till :)
https://www.youtube.com/watch?v=CF6QQ8j0kYM

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


16 Sep 2016, 16:59
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: EQ i loopen
Amp Healer wrote:


ja men precis,
har hunnit spana in de flesta fixed wah pedalerna som finns.
Keeley nova wah var också en jag vart lite sugen på först,
men jag vet hur det blir, ska jag steppa runt på flera grejer så blir det bara pannkaka,
därför vill jag gärna ha effekten i loopen, så jag med bara ett knapptryck på stärkens footswitch får solohöjning+delay+EQ/"fixed wah-effekt".

men dilemmat blir ju att ha just en wah pedal eller fixed wah pedal (sak samma) i loopen lär väl inte bli jättebra?

och hur är det egentligen med loopar, vet skillnaden i line och instrument level etc, men kan man mata in vilken pedal som helst i loopen utan att varken pedal eller stärk tar skada?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


17 Sep 2016, 08:46
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: EQ i loopen
Marshalls loopar fungerar med intrument nivå. Du kan stoppa in pedaler där. Morello kör med en vanlig dunlop wah i loopen på sin jcm800 2205. Men för min del tycker jag att filtereffekter ska ligga före förstärkaren. Om det inte är mer extrema ljud man är ute efter. Det som inte fungerar är om du har en vanlig pedal typ Boss DD-3 och kör den i en förstärkare som har line level loop. Då kommer pedalen att dista.


Last edited by monk on 17 Sep 2016, 10:16, edited 1 time in total.



17 Sep 2016, 10:06
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: EQ i loopen
Fulltone har en pedal på gång också. Några exemplar är sålda men jag var för sent ute. Man kan även koppla in en expressionpedal till den och använda som en vanlig wah.


17 Sep 2016, 10:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: EQ i loopen
Problemet med de där grafiska EQarna är att de får riktigt nasty Q värde med hög boost...fast det kan man ju vilja ha. En parametrisk EQ med ställbart Qvärde är dock ganska mumma om man vill ratta till det perfekt....

_________________
Johan Hansson


22 Sep 2016, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: EQ i loopen
Tubis wrote:
Problemet med de där grafiska EQarna är att de får riktigt nasty Q värde med hög boost...fast det kan man ju vilja ha. En parametrisk EQ med ställbart Qvärde är dock ganska mumma om man vill ratta till det perfekt....


Ok.
kan det inte avhjälpas av att höja närliggande band något också då?
exempel på en vettig parametrisk EQ?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


22 Sep 2016, 11:20
Profile
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: EQ i loopen
Din_Mentor wrote:
men jag vet hur det blir, ska jag steppa runt på flera grejer så blir det bara pannkaka,


Det är därför man har en Switcher :wink:


23 Sep 2016, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: EQ i loopen
Jag kan inte hitta min halvrack EQ nu, men när jag testar förstärkare som inte låter som jag vill provar jag mest med vanlig EQ, Boss GE-7 eller en billig gul Behringer, men ibland med en halvrack para EQ. Troligen en Boss RPQ-10. Min personliga uppfattning är att ljudet kan justeras mer med mitt halvrack EQ.

http://www.ebay.co.uk/itm/BOSS-RPQ-10-P ... 2124670022

Goran ger plus på en Boss PQ-4 i en gammal tråd.

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=18464


23 Sep 2016, 22:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: EQ i loopen
Din_Mentor wrote:
Ok.
kan det inte avhjälpas av att höja närliggande band något också då?
exempel på en vettig parametrisk EQ?
Inte den blekaste....har bara byggt egna och det blir riktigt mumma till skillnad från att försöka skjuta upp och ner massa band på en grafisk eq. Bara det att kunna svepa midpeaken till man träffar sin sweetspot........... grafisk pedaEq går säkert att få till någon form av hjälpligt ljud men de allra flesta eq pedaler är designade med en enkel metod med så få delar som möjligt och det gör att bredden på bandet är enormt vid låga inställning och vasst som en spjutspets vid höga inställningar. Det är inte proffsigt någon stans mer en fritidsgårdspryl kan jag tycka och inte en del i en proffsrigg. När det kommer till eq i loopen behöver du ju inte begränsa dig till saker just för gitarr heller. Eftersom saken inte ska kunna trampas av och på aka pedal kan du ju skaffa någon ordentlig sak.

_________________
Johan Hansson


01 Oct 2016, 10:47
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: EQ i loopen
Tack för tips,
fick hem en Empress ParaEQ, tror det kan bli riktigt bra.
dock börjar jag få en känsla av att ljudet jag vill åt, ja det bygger nog lite snarare på att EQn är före disten, ala wah->stärk...
men det är bara en liten orostanke jag har. får prova lite och återkomma.

man kan ju justera Q men med fasta intervall:
wide Q is around 1.1
medium Q is around 2.4
tight Q is around 3.9 for mid and high freq channels and 8.0 for the low freq channel.

Image

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


01 Oct 2016, 11:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: EQ i loopen
Med tanke på den mängd boost som erbjuds skulle jag använda 18V försörjning eftersom det står att det är möjligt i manualen. Även med den så är det nog bra att aktivera ingångsdämpningen om man vill använda både banden på fullt och sedan använda boosten. Detta för att man inte vill introducera massa distortion. Speciellt om man har den i loopen med en högre signal än från guran.

_________________
Johan Hansson


01 Oct 2016, 11:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.