View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:41



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Boss DD-7 = DD-2 ? 
Author Message

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Boss DD-7 = DD-2 ?
Har hört ryktesväg att en Boss DD-7 är byggd för att efterapa ljudet från en DD-2. Stämmer det? Eller är det bara ett rykte...

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


02 Sep 2016, 17:25
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Boss DD-7 = DD-2 ?
Kolla med Goran här på bojen om nån vet så är det han

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


06 Sep 2016, 16:56
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Boss DD-7 = DD-2 ?
lillefar wrote:
Kolla med Goran här på bojen om nån vet så är det han


Har PM:at Goran. Hoppas svaret kommer här på topicen. Det kan ju vara fler som är nyfikna. :wink:

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


06 Sep 2016, 18:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Boss DD-7 = DD-2 ?
Jag vet faktiskt inget om detta egentligen, har aldrig hört att så skulle vara fallet.

Men det är osannolikt att de båda har samma "chip", tittar man i en DD-2 har det ett stort "beläte" som klara max 1 sekund om jag minns rätt. Detta "chip" fanns också i de tidigaste DD-3 men sen slutade det tillverkas och man använde ett annat.
Boss-freaksen anser att detta ursprungliga "chip" var det mest välljudande av alla Boss-delay som kom efter.

Öppnar man en DD-7 så är allt i mikro-format och ytmonterat, DD-7´s prestanda och möjligheter överstiger vida DD-2. MEN man kan säkert ha "modellerat" DD-7 att låta så nära DD-2 som möjligt, en ren spekulation dock. DD-7 är jämfört med DD-2 rena raketteknologin vad det gäller det elektroniska.

Roland Scandinavia har mycket bra kund-support och är rätt kunniga, hör med dem. Min kontakt Linda där har tyvärr slutat annars hade vi fått ett snabbt och koncist svar.


06 Sep 2016, 20:33
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Boss DD-7 = DD-2 ?
Vad är det för slags chip i DSD-2/3?
Jag gillar hur ljudet förstörs mellan upprepningarna
hos den pedalen.
Det finns ju verkligen bättre delay-pedaler än BOSS men just DSD-2/3 är ändå nåt slags favorit.


06 Sep 2016, 21:36
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Boss DD-7 = DD-2 ?
Synd att Linda slutat hon verkade väldigt trevlig och serviceminded nått som blir allt mindre vanligt.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


06 Sep 2016, 22:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Boss DD-7 = DD-2 ?
we_made_wor_history wrote:
Vad är det för slags chip i DSD-2/3?
Jag gillar hur ljudet förstörs mellan upprepningarna
hos den pedalen.
Det finns ju verkligen bättre delay-pedaler än BOSS men just DSD-2/3 är ändå nåt slags favorit.

Det är samma chip som i DD-2 och tidiga DD-3, men man valde att ge dessa lite längre delaytid med mer "förstöring" som bieffekt.


07 Sep 2016, 07:18
Profile

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Boss DD-7 = DD-2 ?
Goran wrote:
Jag vet faktiskt inget om detta egentligen, har aldrig hört att så skulle vara fallet.

Men det är osannolikt att de båda har samma "chip", tittar man i en DD-2 har det ett stort "beläte" som klara max 1 sekund om jag minns rätt. Detta "chip" fanns också i de tidigaste DD-3 men sen slutade det tillverkas och man använde ett annat.
Boss-freaksen anser att detta ursprungliga "chip" var det mest välljudande av alla Boss-delay som kom efter.

Öppnar man en DD-7 så är allt i mikro-format och ytmonterat, DD-7´s prestanda och möjligheter överstiger vida DD-2. MEN man kan säkert ha "modellerat" DD-7 att låta så nära DD-2 som möjligt, en ren spekulation dock. DD-7 är jämfört med DD-2 rena raketteknologin vad det gäller det elektroniska.

Roland Scandinavia har mycket bra kund-support och är rätt kunniga, hör med dem. Min kontakt Linda där har tyvärr slutat annars hade vi fått ett snabbt och koncist svar.


Tack för svar! Det är bara ljudet jag syftar på. Inget annat. :)

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


07 Sep 2016, 07:20
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Boss DD-7 = DD-2 ?
DD7 har ingen kompressor med efterföljande expander som de tidigare hade. "Chippet" har knappast något med ljudet att göra det talar bara om för ramminnet att lagra och hämta ettor och nollor.

_________________
Johan Hansson


08 Sep 2016, 21:42
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Boss DD-7 = DD-2 ?
Goran wrote:
we_made_wor_history wrote:
Vad är det för slags chip i DSD-2/3?
Jag gillar hur ljudet förstörs mellan upprepningarna
hos den pedalen.
Det finns ju verkligen bättre delay-pedaler än BOSS men just DSD-2/3 är ändå nåt slags favorit.

Det är samma chip som i DD-2 och tidiga DD-3, men man valde att ge dessa lite längre delaytid med mer "förstöring" som bieffekt.


Både DD-2 och DSD-2 har väl maxtid på 800 msec?


29 Sep 2016, 18:41
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.