View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:43



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Mobius eller H9? 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Mobius eller H9?
Har gjortvrum för en multieffekt som ska göra de modulations effekter jag "behöver". Sålde min Mobius för nåt år sen och återgick till lösa pedaler, mest använder jag tremolo men också chorus. Ibland vill jag ha tillgång till vibe och leslie, någon enstaka gång en flanger och phaser.

Tanken är då att skaffa en bra multi som fixar modeffekterna. Mobius gillade jag, chorus och tremolo lät ok men vibe och rotary var kanon. Enkel att sköta och direkt access till två effekter ( hade den iofs i en midiswitcher).

Hur är H9 att ha utan midiswitcher? Vill helst inte tillbaka dit då jag tycker det är bökigt med presets. Men ljudmässigt, modeffekterna framförallt? Vet att flera här har kört bägge så ni får gärna komma med input.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


08 Aug 2016, 12:03
Profile

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post Re: Mobius eller H9?
H9 tveklöst!

Hade Mobius men bytte, har inte testat sida vid sida men är iaf nöjd (nu :mrgreen: )

Att ratta H9 görs enklast via iPad eller iPhone som jag. Det blir löjligt enkelt och tydligt, samt trevlig layout.
Dessutom! Om du byter preset på pedalen hänger "fånen" med.......( :roll: )
Säg att du rattar till två varianter av varje, av dessa sex effekter. Sen är det busenkelt att ställa in så att tex endast preset 1 till 12 (tex) "är åtkomliga". 1 till 12 går nu runt i en cykel (efter 12 kommer 1 osv) och det går även snabbt att klicka 2, 3, 4 steg då switcharna är av softclick-typ eller va sjutton det heter :oops:

Har själv kört två H9 (länkade via midikabel) med delay etc i ena och modulation i andra. Skapade en "cykel" från just 1 till 10 och tyckte det var kanon. Nu är jag inne i midiswitchheaven(hell) :wink:


08 Aug 2016, 20:00
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Mobius eller H9?
Tack för din input! Inser mer och mer att Mobius är mer rätt för mig om jag vill undvika midiswitcher. Lättare att ändra on the fly, byta bank/presets osv.
Ljudmässigt förstår jag att H9 är bättre men men...

Matte

_________________
the older I get, the better I was


08 Aug 2016, 20:02
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Mobius eller H9?
Hej!
Jag har en H9. Jag gillar hur den låter, samt att det finns massor av algoritmer att välja på.
Den är smidig att använda med iPad, men samtidigt är det jobbigt att "behöva" använda iPad för att göra ändringar enkelt.
Jag använder midiswircher + expressionpedal och en aux-switch för att byta ljud samt styra parametrar.
Så om man gillar "old school pedaler" och vill kunna göra ändringar " on the fly" tror jag att mobius är smidigare.

Mvh Jonas

_________________
http://www.pigsinspace.se


08 Aug 2016, 22:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Mobius eller H9?
Tack, Jonas. Tror att jag kommer att välja Mobius eller gå tillbaka till lösa pedaler. H9 kan vara hur bra som helst men om användandet blir för bökigt så går den bort.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


08 Aug 2016, 23:26
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Mobius eller H9?
Jag hade förut Timeline och Mobius på bordet men sålde dom och skaffade en H9 istället för att förenkla bordet. Jag är väldigt nöjd med H9an, en av de bästa musikprylar jag nånsin köpt. Kanonbra delayer och reverb. Jag är ingen jättestor användare av modulationseffekter egentligen, men det jag behöver finns att få i H9an. Tremolo-effekterna är bra, jag använder mest tremolot i spring-reverb-algoritmen för att det är enkelt med bara två rattar. Chorus är väl inte det som H9an gör bäst, men jag gillar verkligen choruset från den senaste Space Time-algoritmen (multieffekt med separata Chorus, dubbel delay och reverb). Det choruset är så bra att jag kunde dumpa min SCH-1a från bordet. H910/949 harmonizern kan göra snygga detune-effekter (och en massa annat också). Jag gillar också vibratot i H9an. H9an har ingen univibe så jag kör på en Drybell Vibemachine. Phasern gillade jag inte så mycket (har bara testat snabbt). Flanger har jag inte prövat. H9an har ju samma pre/post-funktion som Mobius men jag har ännu inte brytt mig om att koppla bordet så. Kör H9an sist och det funkar bra hittills för mig. Jag har inte orkat testa Rotaryfunktionen därför för jag tycker att Rotary ska vara före drive-pedalerna, annars brukar det låta anka. Jag använder choruset i Spacetime-algon för Fake-Lesliesounds (hade förut SCH-1an till det). Autowah köra jag inte heller i H9an eftersom jag har den sist i kedjan. Jag har också en Xotix Robotalk 2 och den är så bra att jag inte vill ersätta den.

Det är ju så klart enklast att editera H9an om man har en iPhone/iPad eller Mac med den appen som Eventide kör med. Men samtidigt är det inte så väldigt svårt att progranera H9an utan det.

H9an och Mobiusen har samma problem tycker jag med användbarheten live när man ska byta ljud. Det är lite knöligt att stega mellan olika program med bara två eller tre switchar på pedalen. Man måste nästan ha nån sorts MIDI-styrning. Jag kör med en Musicom-switcher som sköter programbyte på H9an (hade den också till Mobius/Timeline förut).

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


09 Aug 2016, 10:00
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Mobius eller H9?
Det blev Mobius i alla fall. Med lite tur så har jag den på fredag.
Tack för er input även om H9 verkar vara vinnaren....

Matte

_________________
the older I get, the better I was


10 Aug 2016, 22:03
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Mobius eller H9?
Jag har båda men använder mobius till modulationseffekter. H9 gör pitch bra dock. Jag tror du valde rätt, i alla fall om du är van vid analoga pedaler.


12 Aug 2016, 12:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.