View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:23



Reply to topic  [ 18 posts ] 
zoom ms-x engångföralla 
Author Message

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post zoom ms-x engångföralla
Anledningen till varför jag kanske tjatat om de här pedalerna/processorn är att de har vissa helt unika egenskaper som en del kanske missar. Förutom att de är bestyckade med en radda effekter och stärk/högtalarsimm kan man bygga signalkedjan helt själv. Finns inga fasta platser för någon av effekterna. Vill man radda upp sex delay eller od-n på varandra är det fullt möjligt. Från en singeleffekt eller en kombination av några någonstans på pedalbordet till att bygga en komplett patch för PA/studio-lajn -allt finns på plats. Har hittills inte träffat på någon processor/effekt med denna flexibilitet. Med alla verktyg som finns tillgängliga finns egentligen inga begränsningar i ljudbygget. Lättrattad, robust och billig. Låter bra.
Kolla in.
Edit: Jo - biblioteket kan hanteras med stompknappen helt efter egna behov. Man kan bestämma i libraryläge vilka patchar som ska användas oavsett placering i listan och de markeras a-b-c-osv. Sedan kommer de att bläddras fram vid varje tryck för att återgå till "a" när man passerat sista förbestämda patchen. Går att använda i scensammanhang mycket bekvämt.


19 Jul 2016, 13:15
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Jag har testat zoom och måste säga att det är rätt fjärran från ett bra pedalbord. Kan inte se vart zoom skulle ersätta något utan säkert bra för slanten och det viktiga är väl att man är nöjd med sitt sound. För mig är ett pedalbord the way to go.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Jul 2016, 15:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Googlar och hittar ingen zoom ms-x, vad är det för något?


20 Jul 2016, 10:28
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Pröva att skriva 50 istället för X då händer det grejer när du söker

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


20 Jul 2016, 21:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Hittade en begagnad billigt, utan manual dock, så kvällen är räddad :D


20 Aug 2016, 15:31
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Se där de saktmodiga skola besitta jorden var väl nått man lärde sig i unga dar :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


21 Aug 2016, 00:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Testad och lekt med ett par timmar, riktigt rolig pedal som låter helt OK. Utan tvivel platsar denna på ett pedalbord, t ex för mer extrema ljudexperiment.


22 Aug 2016, 07:29
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Har nu kommit på en stor nackdel, efter att ha skrivit ut manualen och hoppats på att alla frågetecken skulle rätas ut, den är djävulskt svår att begripa sig på för en som är van vid analoga pedaler.
Hittar inte ens de patcher som ska finnas i den.... Inte en enda....
Och man vill ju liksom kunna bypassa hela pedalen, det kan jag inte, utan bara just den effekt som ligger i "fönstret", trist.
Att bara kunna använda t ex Vibe och inget annat i en patch vore också kanon, men det tror jag står i manualen hur det ska gå till.
Men intrycket av att den är mångsidig och att mycket låter kanon kvarstår, bara den inte vore så förbaskat svårrattad...

Tar gärna emot tips från någon som vet mer än vad manualen säger!


23 Aug 2016, 07:43
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Manualen finns att tanka hem på zoom´s hemsida. Ägna en kvart åt att läsa, det räcker, arkitekturen i burken är väldigt pedagogisk och enkel att snappa.
Det finns två lägen: patch och library - kolla manualen, slå av autosave. Kolla alla funktioner i menyläge.
I libraryläge kan du bläddra mellan verkliga patchar och kanske göra en till Bypass. I library bestämmer du själv vilka patchar som ska bläddras mellan när du stampar, A, B, C osv.
Med så många platser i minnet kan man unna sig att göra unika patchar där skillnaden är en effekt av/på, använder själv helst libraryläget då det ska spelas så slipper man leta rätt på den effekt man vill toggla.
Knåpar med ljud hemma på kammaren genom en mp3-högtalare, sedan testas i repan och "skarpt läge" med full volym för slutjustering, funkar skitbra.
Gain och eq funktionerna har mer att ge än originalet, brukar tycka att kl tio i zoomen motsvarar kl tolv i originalet. Håll ner volymen i pedalen för att inte överstyra ingången på volymleverantören/stärkaren/mixern.
Tänk på att anpassa utsignalen till vad du stoppar in i om du använder ampsimm. Behöver göras i varje patch. "direct (lurar, Pa, inspeln), combo front, combo back (eff-retur) stack front, stack back. Sedan kan man också bläddra mellan högtalare för att ändra ljudkaraktären, min favvo är orange 4x12.


23 Aug 2016, 11:55
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Tack, en bit på väg i alla fall.


23 Aug 2016, 15:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Det närmar sig att jag har koll, och pedalen växer helt klart, mycket användbar till både normalt och utflippade ljud.

MEN, jag får inte till det med att man helt ska bypassa pedalen (som en normal pedal dvs), utan att behöva använda en bypass-looper.
Har googlat på detta men inte fått till det ändå.......
Fixar jag detta är det en enastående pedal att ha och kunna använda när speciella ljud krävs.

EDIT: Här hittar man hur man bypassar https://www.youtube.com/watch?v=MvoXPb_sCwE
Pinsamt enkelt :oops:


24 Aug 2016, 07:09
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Har själv en ms100 som kan ta emot köpta effekter via Bluetooth. Dessa verkar vara mer processorkrävande än basutbudet, förmodligen mer väldefinierade emuleringar. Det innebär att när de ska användas blir patchen reducerad i kapacitet dvs alla slottar kan inte användas. Dock väldigt användbart för den som vill lägga till en hyfsat exakt kopia av någon av de ikonpedaler eller stärkare som kan köpas på sitt redan befintliga pedalbord. Skillnaden i pris mot originalet är avsevärt (någon tjuga styck) och en del av originalen kan vara nästintill omöjliga att få tag på.
Är som sagt väldigt nöjd med zoom-en. Det unika med detta system är flexibiliteten när man ska bygga ljud. Om jag vill testa sex snålställda ds1-or efter varandra så är detta möjlig.


24 Aug 2016, 15:22
Profile

Joined: 20 Apr 2009, 08:46
Posts: 1536
Location: Stockholm
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Jag har en MS-70CDR på bordet typ som en fattigmans Eventide H9 dvs nåt som fixar dom effekter man använder ca 1 gång per gig (tremolo, chorus, vibe, vibrato etc) och den funkar utmärkt för livebruk. Tveksamt om jag skulle använda den i studio dock.
Mycket bang for the buck.

_________________
"Det har låtit bra, med ett litet inslag av skitdåligt bara, ibland,typ." - Distorsionspojken


24 Aug 2016, 21:23
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: zoom ms-x engångföralla
I går kväll föll de sista polletterna på plats! Tack "jasså" för hjälp på traven!
Som nämns ovan är den ypperlig att använda som "lågpris" pitch-shifter, auto-wah och en massa andra pedaler som man kanske inte har, och tar lika stor plats som en Boss-pedal. Bara det...
Plus då att det finns delay och reverb som låter mycket bra, amp-simuleringar som låter helt OK, men inte fantastiskt. OCH så mycket mer.
Får säga att detta är den mest prisvärda pedal jag någonsin köpt.


25 Aug 2016, 07:24
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Har den inbyggd stämapparat och hur lätt är den att använda i sånt fall? Använder min line6 m5 till det idag och till udda effekter men storleken på den gör den lite otymplig, skulle hellre ha nått i vanlig boss storlek, men det måste gå att slå på stämmapparaten enkelt..


25 Aug 2016, 09:52
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Stämmis dras igång genom att hålla ner switchen trorja. Man kan bestämma om det ska vara tyst eller med ljud på.


25 Aug 2016, 10:43
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Ok, kanske skulle överväga att byta ut m5:an då för att få lite mer plats...


25 Aug 2016, 10:48
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: zoom ms-x engångföralla
Man håller switchen nedtryckt 1 sekund för att nå stämmaren, men då kan man inte ha taptempo på switchen.


25 Aug 2016, 11:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.