View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:18



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Ideeer kring uppbyggnaden av mitt bord + med ström? 
Author Message

Joined: 03 Dec 2005, 13:17
Posts: 678
Location:
Post Ideeer kring uppbyggnaden av mitt bord + med ström?
Hade en hel del för många saker och bestämde mig för att rensa upp och få till ett fungerande bord istället för 3st halvfärdiga så nu står jag här med detta...

Som ni ser så innehåller bordet:
Wah, fuzz, od, eq, booster, tremolo, reverb, chorus och delay. Jag ska mer eller mindre börja sätta ihop detta och det som jag kanske inte är sugen på att behålla är nog min od. jag använder sällan den så den är fortfarande ett frågeteckan. Och jag har också tänkt på att skaffa en mindre stämapparat precis ovanför fuzzen. Vilket skulle innebära att jag tänkt ha gitarr till stäm till input på loopern. Jag har ingen tuner out på loopern men en buffer mellan kanal 2 till 3.

För det första så vill jag driva allt med ström och alla pedaler här kräver 9v dc (även loopern) vilket blir totalt 10x enheter (11x inkl stäm). Och pedalbordet är byggt med leds under som drivs på 18v vilket har funkat ypperligt med DC-brick och sånt. Så man kan alltså ha strömförsörjaren under bordet fastmonterat och sen kopplar man in strömmen på sidan av bordet (finns 18v anslutning där).

En MXR dc-brick har både 18v in och ut vilket passar mitt bord perfekt i och med alla anslutningar men då har jag några för få 9v uttag för pedalerna. Fattas isåfall 2-3 beroende på om jag behåller min od eller ej.

- Gör mxr några sladdar för att daisy chaina ihop pedalerna? eller har jag andra möjligheter?

- Har ni andra åsikter om min montering samt kedjan för kanalerna? (kan snabbt tillägga att tremolo och chorus aldrig används samtidigt men EQ och Boost skulle kunna göra detta.)

Image


24 Jun 2016, 18:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Ideeer kring uppbyggnaden av mitt bord + med ström?
Tycker att det ser bra ut.
Personligen brukar jag inte stoppa in Wah-wahn i någon loop, man brukar ju vilja justera den med foten ändå.
Ang. ström så skulle jag daisy chaina de pedaler som sitter i samma loop. Och sen kanske loop listen med någon pedal om det behövs.

Några av dessa borde funka bra att daisy chaina med.
http://www.tgt11.com/product.html/ebs-dc-2-90-dc-split?category_id=48
http://www.tgt11.com/product.html/voodoo-lab-power-cable-voltage-doubler-adapter-6?category_id=48

_________________
http://www.pigsinspace.se


29 Jun 2016, 09:41
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Ideeer kring uppbyggnaden av mitt bord + med ström?
Jag skulle nog inte ha kedjat ihop loopen med någon annan pedal. Då har du gjort de isolerade utgångarna på PS ogjort.

Eftersom jag är tämligen säker på att det är vanliga oisolerade neutrik/switchcraft-jack i loopstripen och att all jord där är knuten till chassiet så innebär det att skapar du en jordloop där så kan den vandra genom varenda pedal du har kopplat till den.

Undvik detta.

I stort sett allt som kopplas till mer än en grunka ska ha isolerad ström. Dessutom ska du isolera effekter som ligger efter försteg från de som ligger före.

Så ska du daisychaina så ta två pedaler som ligger framför försteget (eller efter, men dessa tenderar att dra mycket ström) och drar lite ström. Helst även i samma loop.

_________________
http://www.voodooaudio.se


30 Jun 2016, 15:49
Profile

Joined: 03 Dec 2005, 13:17
Posts: 678
Location:
Post Re: Ideeer kring uppbyggnaden av mitt bord + med ström?
nilo wrote:
Jag skulle nog inte ha kedjat ihop loopen med någon annan pedal. Då har du gjort de isolerade utgångarna på PS ogjort.

Eftersom jag är tämligen säker på att det är vanliga oisolerade neutrik/switchcraft-jack i loopstripen och att all jord där är knuten till chassiet så innebär det att skapar du en jordloop där så kan den vandra genom varenda pedal du har kopplat till den.

Undvik detta.

I stort sett allt som kopplas till mer än en grunka ska ha isolerad ström. Dessutom ska du isolera effekter som ligger efter försteg från de som ligger före.

Så ska du daisychaina så ta två pedaler som ligger framför försteget (eller efter, men dessa tenderar att dra mycket ström) och drar lite ström. Helst även i samma loop.


Okej så alltså inte gitarr in i stäm som går ut till wah och sedan in till loopen utan bättre bara gitarr in direkt till loppern?

Sorry, hur menar du med pedaler framför försteg? Vilka skulle det kunna vara och hur hade du själv isåfall komponerat detta vidare? Du får gärna säga till om det är mer optimalt att slänga bort något osv...
Hade det varit skillnad på om jag alltid hade en volym pedal (typ ernie ball jr) med tuner out för stäm som sedan gick in i loopern och sen agera vidare?


30 Jun 2016, 19:51
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Dec 2005, 13:17
Posts: 678
Location:
Post Re: Ideeer kring uppbyggnaden av mitt bord + med ström?
1331 wrote:
Tycker att det ser bra ut.
Personligen brukar jag inte stoppa in Wah-wahn i någon loop, man brukar ju vilja justera den med foten ändå.
Ang. ström så skulle jag daisy chaina de pedaler som sitter i samma loop. Och sen kanske loop listen med någon pedal om det behövs.

Några av dessa borde funka bra att daisy chaina med.
http://www.tgt11.com/product.html/ebs-dc-2-90-dc-split?category_id=48
http://www.tgt11.com/product.html/voodoo-lab-power-cable-voltage-doubler-adapter-6?category_id=48



Bra ideer ni kom med där. Ska också kolla in dom kablarna!


30 Jun 2016, 19:51
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Ideeer kring uppbyggnaden av mitt bord + med ström?
red_house_painter wrote:
nilo wrote:
Jag skulle nog inte ha kedjat ihop loopen med någon annan pedal. Då har du gjort de isolerade utgångarna på PS ogjort.

Eftersom jag är tämligen säker på att det är vanliga oisolerade neutrik/switchcraft-jack i loopstripen och att all jord där är knuten till chassiet så innebär det att skapar du en jordloop där så kan den vandra genom varenda pedal du har kopplat till den.

Undvik detta.

I stort sett allt som kopplas till mer än en grunka ska ha isolerad ström. Dessutom ska du isolera effekter som ligger efter försteg från de som ligger före.

Så ska du daisychaina så ta två pedaler som ligger framför försteget (eller efter, men dessa tenderar att dra mycket ström) och drar lite ström. Helst även i samma loop.


Okej så alltså inte gitarr in i stäm som går ut till wah och sedan in till loopen utan bättre bara gitarr in direkt till loppern?

Sorry, hur menar du med pedaler framför försteg? Vilka skulle det kunna vara och hur hade du själv isåfall komponerat detta vidare? Du får gärna säga till om det är mer optimalt att slänga bort något osv...
Hade det varit skillnad på om jag alltid hade en volym pedal (typ ernie ball jr) med tuner out för stäm som sedan gick in i loopern och sen agera vidare?


Jo, nu missförstod du mig. Så kan du koppla signalvägen (även om jag hade satt wah före tuner om denna är buffrad). Det jag menar är strömmen. Att du inte ska kedja ihop och mata loopstripen från samma uttag som en utav dina pedaler. Utan måste du köra två pedaler på daisychain så välj två stycken som är placerade på samma ställe och drar lite ström. T.ex. eq/boost tillsammans.

Nu ser det faktiskt ut som att din loopen har isolerade jack och då kan du göra en mätning för att testa om det jag säger gäller. Koppla helt enkelt in en telekabel och en dc-kabel i loopen och kolla om du har signal mellan sleeve på telekabeln och center på dc. Är svaret ja så lyd mitt råd.

_________________
http://www.voodooaudio.se


30 Jun 2016, 20:40
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Ideeer kring uppbyggnaden av mitt bord + med ström?
nilo wrote:
Jag skulle nog inte ha kedjat ihop loopen med någon annan pedal. Då har du gjort de isolerade utgångarna på PS ogjort.

Eftersom jag är tämligen säker på att det är vanliga oisolerade neutrik/switchcraft-jack i loopstripen och att all jord där är knuten till chassiet så innebär det att skapar du en jordloop där så kan den vandra genom varenda pedal du har kopplat till den.

Undvik detta.


Det har du rätt i Nilo, ser nu att det ser ut som att jacken i looplisten inte är jordade i chassiet på den.

I så fall är det bäst att bara daiseychaina pedaler som sitter i samma loop.

_________________
http://www.pigsinspace.se


30 Jun 2016, 23:18
Profile WWW

Joined: 03 Dec 2005, 13:17
Posts: 678
Location:
Post Re: Ideeer kring uppbyggnaden av mitt bord + med ström?
Okej ja men jag hade nog tänkt att daisychaina de pedaler som hör på samma loop isåfall.
Men säg att jag tex kopplar in Git till wah och sen till tuner vidare in i loopboxen. Jag har en buffer inbyggd mellan kanal 2-3. Är det rimligen bäst att köra fuzz på kanal 1 och OD på 2 för att få buffrad signal? Tanken var väl att den skulle buffra efter wah och fuzz nämligen.

Ska försöka göra mätningen när jag kommer hem. Gör upp planer nu ;)


30 Jun 2016, 23:54
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Dec 2005, 13:17
Posts: 678
Location:
Post Re: Ideeer kring uppbyggnaden av mitt bord + med ström?
nilo wrote:
Jag skulle nog inte ha kedjat ihop loopen med någon annan pedal. Då har du gjort de isolerade utgångarna på PS ogjort.

Nu ser det faktiskt ut som att din loopen har isolerade jack och då kan du göra en mätning för att testa om det jag säger gäller. Koppla helt enkelt in en telekabel och en dc-kabel i loopen och kolla om du har signal mellan sleeve på telekabeln och center på dc. Är svaret ja så lyd mitt råd.



BTW, jag har aldrig riktigt förstått det men varför ha en wah före sin tuner i kedjan? Och gärna varför man isåfall också ska ha wah och fuzz och sen köra buffer efter? Min tanke kring fuzz är väl att den inte käkar så mycket ström men antar att det inte är pga den anledningen man har buffer..?


01 Jul 2016, 00:02
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.