View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:59



Reply to topic  [ 2 posts ] 
NPD x 2 Hardwire DL8 & Fulltone GT500 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post NPD x 2 Hardwire DL8 & Fulltone GT500
Två nya pedaler för ett ev andra pedalbord:
Image

* GT-500:
Eftersom jag är mycket nöjd med min Fulltone OCD och länge testat olika lösningar för att boosta den vid solon, men hittills inte varit nöjd, skaffade jag en GT-500. Den såg ut att ha de rätta sakerna för mig; val av ordning på boost respektive dist och ordentliga inställningsmöjligheter av boostvolymen plus eq. Efter mitt test idag verkar den ha alla de möjligheter jag hoppats på, bl a så om man kör distdelen och sedan slår på boosten så behålls den ursprungliga disten med valfri volymökning. Gött! Bara boost/od-delen för sig funkar också men ger som mest bara ett crunchigt sound, vilket kan funka för komp, men kanske inte ens för blues. Möjligen om rörstärkaren ger ytterligare lite sustain och dist, kanske det funkar för blues och klassisk rock. Distdelen ensam funkar väldigt bra för sig och liknar OCD'n, verkar det som. Ingen metaldist tycker jag, men metal är inte min grej heller.

Som man ser på bilden så har både boost och dist egna eq och de är väldigt känsliga med stora möjligheter, vilket är kanon. Det kommer dock att kräva lite rattande för att få diskanten rätt när man boostar vid solon. Men även distdelens eq hänger med fint när man trycker in boosten, så att en ev mellanregister höjning på det eq:t hörs gött igenom. Och äntligen verkar jag kunna få den volymhöjning jag vill ha vid solon utan alltför stor ljudförändring.

Andra dual od/boost jag letade efter var Fulltone Fulldrive 3 och Wampler Dual Fusion, de kan också vara intressanta. Inget av dem dök dock upp när min GAS slog till denna gång.

Jag har genomfört testerna hemma på min Laney LC30 och skaplig volym, men det blir ju annorlunda i repan på en Laney 100 watt helstack senare idag.

* Digitech Hardwire DL-8:
På mitt pedalbord nr 1 har jag två flashback, ett standard och ett mini, plus ett ibanez soundtankdelay för slapback. Jag kunde tänkt mig ett Flashback standard till, men DL-8:an verkade kul och fick bra recensioner på vissa håll. Bägge har ju flera sound samt stereomöjligheter och tillräcklig byggkvalitet, minimalt brus m m. Hittills verkar DL-8:an funka kanon! Den lär bli ensam som delay på pedalbord nr 2, om inte en till Soundtankdelay dyker upp, så lätta inställningar är viktigt. Som man ser på bilden kör jag level kl 12 och de andra på kl 9 och då kan jag bara vrida på modes och få hyggliga delay på flera av sounden. Det blir mest typ slapback ändå, men på nån låt modulation och på nåt solo lite längre delay. Reverse funkar bra i sig och är en kul grej men mest till för att reta de andra i bandet. :D Loopen är mer lättanvänd än på Flashbacken och funkar fint som hjälpmedel när man repar ensam, men jag skall testa den med bandet också.

Sist i kedjan kommer ett HoF standard och två helstackar i stereo är inte dumt! :D

_________________
##################


12 May 2016, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: NPD x 2 Hardwire DL8 & Fulltone GT500
Tjena!

Lite OT men har en fulldrive 3 som eventuellt kan vara till salu om du blir sugen.

Bara att höra av dig.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


12 May 2016, 19:29
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.