View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:33



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Trimmade ner min rigg ordentligt 
Author Message

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post Trimmade ner min rigg ordentligt
Gick från Jazzmaster genom en bräda med två loopar som vardera innehöll div od, fuzz och delays till Tele och en ensam pedal (Jetter Jetdrive) för att jag kände mig lite lat...

JÖSSES!!!! Det lät fantastiskt mycket bättre. Kommer nog att lägga till ett delay men fortsätta på det minimalistiska vägen.

Intressant att höra om någon annan har liknande erfarenheter.


22 Apr 2016, 13:38
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Oct 2007, 20:51
Posts: 626
Location: Stockholm
Post Re: Trimmade ner min rigg ordentligt
Absolut!
Jag upplever att flera aspekter kan bidra till att det är bättre med få pedaler:
Den första handlar om hur man strängar ihop en pedalkedja. Vissa pedaler påverkar varandra negativt och ibland räcker det inte med att sätta ihop sina favoritpedaler efter hur man upplever att dom fungerar för sig. Men orkar man experimentera, A/B-testa och kanske erkänna för sig själv att vissa av ens favoriter helt enkelt inte fungerar går det att optimera. Att orka tänka på vart och hur man placerar buffrade/TB-pedaler är kanske inte något alla vill ge sig i kast med då de flesta bara vill spela gitarr.

Sen upplever jag också att många slutar att aktivt använda sina fingrar och kontrollerna på gitarren när de får för många alternativ att trampa på. Jag vet t.ex att när jag spelar rakt in i en överstyrd stärkare så slutar jag aldrig peta på volymkontrollen och byta mellan finger och plektrumteknik. Men om jag spelar med både boost, OD & Dist, vilket jag ofta gör, så börjar jag slå av och på pedalerna och något av den organiska känslan försvinner något.

Men i slutändan så föredrar jag rätt mycket att välja på när jag spelar med folk. Men sitter jag hemma och övar eller bara spelar för ren njutning så är det sällan mer än en pedal mellan gitarren och stärkaren.

_________________
http://www.myspace.com/mikaelwigstrom


22 Apr 2016, 16:10
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Trimmade ner min rigg ordentligt
För mig så funkar ett PT jr perfekt. Måste hålla mig till två od's, mina två delaypedal er och någon modulation.

Hemma leker jag gärna med effekter, testar och byter ordning men live så vill jag inte ha för många options. Jag sjunger en hel del och kör med ett halvrent ljud i botten och skjuter på med två olika od's för variation. Använder volymkontrollen på gitarren en hel del också. Det räcker för mig, blir för mycket att hålla rätt på med större pedalbord.
Har också kört Strymon Timeline och Mobius med en switcher men blir alldeles för petig när det finns så många möjligheter, bara en massa tweaka de och programmerande och mindre fokus på att öva och spela. Nä, nöjd med en enkel set-up, saknar det inte alls faktiskt.

Edit: så här såg det ut då....
Image

Nu ser det ut så här....i af storleksmässigt.
Image

Matte

_________________
the older I get, the better I was


22 Apr 2016, 17:03
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Trimmade ner min rigg ordentligt
Yupp!
Inga konstigheter, inga små trumpeter. Bara gamla beprövade grunkor av god kvalité :)
Sedan undrar säkert vän av ordning vad i helvete jag ska med en switcher till?
Jo serru, jag är inte riktigt lika minimalistisk på förstärkarsidan så den behövs till att hålla ordning på dem, dessutom har jag så rutten koordination att jag inte klarar att steppa på mer än en knapp samtidigt som jag lirar. Som bonus behöver man inte nöta på sina fina pedaler och låta dem få öl och annat snusk på sig om de bor i en racklåda :)


Attachments:
bild-120.JPG
bild-120.JPG [ 174.05 KiB | Viewed 4499 times ]

_________________
Skill is nothing without style
27 Apr 2016, 19:31
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Trimmade ner min rigg ordentligt
Jag har genom åren haft gigantiska pedalbord och ibland flera stycken för att sedan bli minimalistisk. Jag tror en del av magin med att lira gitarr är letande efter sound och det i sig är en drivkraft att fortsätta, söka och förändra. Det enda viktiga är att man trivs med debgrejer man använder och söka nya vägar är väl det som gör det hela intressant och allt annat är betydelselöst oavsett lite eller mycket grejer.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


27 Apr 2016, 23:41
Profile WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Trimmade ner min rigg ordentligt
lillefar wrote:
Jag har genom åren haft gigantiska pedalbord och ibland flera stycken för att sedan bli minimalistisk. Jag tror en del av magin med att lira gitarr är letande efter sound och det i sig är en drivkraft att fortsätta, söka och förändra. Det enda viktiga är att man trivs med debgrejer man använder och söka nya vägar är väl det som gör det hela intressant och allt annat är betydelselöst oavsett lite eller mycket grejer.

+100 Du måsta va lika gammal som jag :D

_________________
Skill is nothing without style


28 Apr 2016, 00:18
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Trimmade ner min rigg ordentligt
lillefar wrote:
Jag har genom åren haft gigantiska pedalbord och ibland flera stycken för att sedan bli minimalistisk. Jag tror en del av magin med att lira gitarr är letande efter sound och det i sig är en drivkraft att fortsätta, söka och förändra. Det enda viktiga är att man trivs med debgrejer man använder och söka nya vägar är väl det som gör det hela intressant och allt annat är betydelselöst oavsett lite eller mycket grejer.

Å igen: Lyssna på Greg Koch!
Tele, Strata, Acke, Dobro...you name it. Rätt in i en bra stärkare, möjligtvis via en AC-Boost el liknande. Dynamik och ton!!!
Tänk om man kunde lira så :?
https://www.youtube.com/watch?v=yMu0zGd2mXM

_________________
Skill is nothing without style


28 Apr 2016, 00:30
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Trimmade ner min rigg ordentligt
dr.drygh wrote:
lillefar wrote:
Jag har genom åren haft gigantiska pedalbord och ibland flera stycken för att sedan bli minimalistisk. Jag tror en del av magin med att lira gitarr är letande efter sound och det i sig är en drivkraft att fortsätta, söka och förändra. Det enda viktiga är att man trivs med debgrejer man använder och söka nya vägar är väl det som gör det hela intressant och allt annat är betydelselöst oavsett lite eller mycket grejer.

Å igen: Lyssna på Greg Koch!
Tele, Strata, Acke, Dobro...you name it. Rätt in i en bra stärkare, möjligtvis via en AC-Boost el liknande. Dynamik och ton!!!
Tänk om man kunde lira så :?
https://www.youtube.com/watch?v=yMu0zGd2mXM


Jo gammal som gatan börjar man bli.
Länk med Bonamassa som visar vad man kan göra med bara en gitarr och förstärkare om man använder gitarrens kontroller.
https://m.youtube.com/watch?v=ZkGCvLstPrE

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


28 Apr 2016, 09:21
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.