View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:45



Reply to topic  [ 6 posts ] 
tidigare var det SCF. Nu SD-1. 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post tidigare var det SCF. Nu SD-1.
Tjosan!

Det har ju hänt någon gång att jag skrivit ett litet inlägg med lite tips på moddar och instruktioner på hur det utförs rent praktiskt. Sist var det att konvertera TC SCF från fast nätkabel till adapterdrift. Nu har turen alltså kommit till Boss SD-1. Pedalen som använts som leadboost av bl.a Zakk, Lynch, Norum, Beach, EVH, Ratt, Jason Becker, Vivian Campbell för att nämna ett gäng. Varför? Jo, den här pedalen kan vara den ultimata Leadboosten för Marshallstärkare vilket också är den gemensamma nämnaren i ovan nämnda exempel.

Vad vill jag med det här då? Jo. Med tanke på hur billiga dessa är nya (och att de ser i stort sett likadana ut på insidan som dag 1) och hur priset på MIJ SD-1'or verkar klättra så tänkte jag kika på hur man kan förbättra pedalen och få den mer lik de gamla boxarna utan att ändra på allt som de flesta som moddar de här pedalerna gör.

Om man jämför en MIJ med en ny direkt ur lådan så märks det ganska fort att även om de låter väldigt lika så låter den nya i jämförelse lite matt och med en hårdare topp. Den är alltså vassare samtidigt som det låter lite filt över högtalaren.

Hela fem komponenter behövs bytas för att fixa till det här. Om vi börjar med kondensatorer c1 och c3. Bara byt de här mot smf från panasonic. Samma värden för som sagt, tanken är inte att ändra hela pedalen utan bara att göra en redan bra pedal ännu bättre. Lite som att hitta de bästa rören till sin stärkare. Den här biten fixar "filten" och öppnar upp pedalen tillräckligt (iaf för mig). Man kan givetvis ta det steget längre och byta alla signalkondingarna om man skulle tycka att det inte räcker. Eller t.o.m ta bort ca, men då börjar vi komma ifrån konceptet lite.

Och den andra delen då? Jo, detta är en bit som kan kräva lite forskning. I de tidiga exemplaren satt det andra dioder i op'ns feedbackloop. I dagens exemplar sitter den ganska vanliga 1n4148 men från början var det två andra varianter som användes. Den vanligaste en variant från toshiba som heter 1s1588. Låter det bekant? Jajjemen, samma diod som satt i ts808 när den kom. Dessa är lite smoothare och behagligare. Dessa tillverkas inte längre men säljs på ebay från ett gäng säljare i Asien.

Så, för 517:- (ny SD-1 inkl. Frakt från ljudfront) + några kronor för komponenter har du en pedal som låter lika bra som MIJ exen som börjar närma sig det tredubbla på ebay.

Värm upp lödkolven och ägna dig åt lite helgpyssel med en kall öl och njut sedan av Marshalls bästa kompis samtidigt som du filar på riffen från "No more tears".

EDIT: Vill man sedan ta det hela steget längre och fixa bleed-through problemet som en del av dessa lider av så knip ett jack deville clickless True bypass-kit. Det ska jag göra. (Finns hos monte allums och moody tror jag minsann).

_________________
http://www.voodooaudio.se


12 Feb 2016, 19:09
Profile

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: tidigare var det SCF. Nu SD-1.
Gillar verkligen SD-1:or
Inbillar mig att dom äldre låter lite bättre men tycker nog att vad man stoppar in dom i gör skillnaden! Min favvo sd1 låter riktigt illa i en del förstärkare och gudomligt i andra! Å andra sidan så är det kul att modda!


12 Feb 2016, 22:49
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: tidigare var det SCF. Nu SD-1.
Tackar för detta!


13 Feb 2016, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: tidigare var det SCF. Nu SD-1.
Jag köpte en japanare av en polare för en femhundring i somras. Etiketten undertill är borta, silverskruven och rattarna för volym och ton var borta. Men det kostade en hundring att få originaldelarna (utom etiketten) så jag slog till. Och den låter jättebra. Men jag har inte haft chansen att testa den mot en ny pedal. Ser fram emot att göra det.


31 Jan 2017, 17:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: tidigare var det SCF. Nu SD-1.
henkebarn wrote:
Jag köpte en japanare av en polare för en femhundring i somras. Etiketten undertill är borta, silverskruven och rattarna för volym och ton var borta. Men det kostade en hundring att få originaldelarna (utom etiketten) så jag slog till. Och den låter jättebra. Men jag har inte haft chansen att testa den mot en ny pedal. Ser fram emot att göra det.

SD-1 med silverskruv är extremt sällsynta, om de ens finns, delade meningar om detta men fullt möjligt då SD-1 kom precis när man slutade med silverskruv.


01 Feb 2017, 09:16
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: tidigare var det SCF. Nu SD-1.
Jag har den i alla fall inte :mrgreen:


01 Feb 2017, 11:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.