View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:30



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Pedalbordsfrågor 
Author Message

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Pedalbordsfrågor
Goddagens, jag har alldeles för många oumbärliga pedaler. När jag byggde ihop allt igen på ett nytt sätt så började aset låta för mycket. Jag har bläddrat i forumet och hittat en del riktigt bra ny info. Men kanske jag missat nåt.

Ungefär vill jag köra i den här ordningen:
Line6 trådlösa (inte alltid men gärna, särskilt live, härligt att gå ut och få ljudbilden.
Boss TU2
Whammy DT inte alltid men skitkul
Goddess electric storm fuzz. Episk. Funkar bättre närmast gitarren men helt ok såhär
Maxon SD
Mp Ruby red booster
Jam compressor. Mest för slide
Boss LS-2 med en morley mini wah vol i loopen
Boss oc3
Ehx freeze bara på kul
El cap stereo ut
Flint med stereo in stereo ut
Mobius stereo in o ut
Sen hamnar allt i en fender hot Rod deville landau och en diesel Einstein
En EP booster finns ofta med. Och ström från en trex fuel tank classic. Strymonpedalerna och line6 får ström från egna eliminatorer. Allt får plats på en pedal train största som väger 100 kg.

Hur gör ni för att brumsöka? Jag har en ton med frekvens i närheten av tjocka Esträngen. Vad händer om jag lastar ner trexen? Har 9voltskablarna någon inverkan? Patchkablarna?

_________________
Jag hatar hatare


07 Nov 2015, 00:39
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Pedalbordsfrågor
Det kan ju bero på flera saker men troligtvis är det pga av att din strömburk inte har isolerade utgångar. Trots att de går från varsin tapp så delar de på samma jord och det kan ofta ge upphov till jordloopar och diverse missljud. Sen är trådlösa system alltid ett gissel, har helt gett upp såna system. Patchkablar kan också ställa till det förstås men testa först med en isolerad strömburk, t ex Voodoo Lab PP2+ som mer eller mindre är standard.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


07 Nov 2015, 01:58
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Pedalbordsfrågor
Byt plats på fuzz och stämpedal. TU-2 är buffrad så det är bättre att ha den efteråt. Detta gäller givetvis om du inte använder det trådlösa. Gör du det bli signalen buffrad och fuzzen kommer låta annorlunda, kanske inte sämre. Sedan är Fueltank Classic ingen bra strömförsörjning. Har haft en själv för många år sedan. Byt upp dig till Voodoo lab eller liknande med isolerade utgångar. Finns Voodoo lab burkar som klarar att driva även dina digitala pedaler. Wah pedalen bör ligga långt ifrån strömburken för att inte brumma. Testa att sätta på den och flytta runt den på bordet så hör du skillnaden. Jag brukar försöka sätta dem i varsitt hörn på bordet men oftast ställer jag wah bredvid bordet på golvet och kör på batteri för att slippa brummet. Nu har jag skaffat en rack wah istället så det är inget problem.


07 Nov 2015, 09:11
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Pedalbordsfrågor
Varifrån driver du Whammypedalen? Fueltank?


07 Nov 2015, 09:13
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Pedalbordsfrågor
Tack för svar boys,

Matte: Jag hade inte koll på att T rex inte hade isolerade utgångar. Kollade in Voodoo labs mondo som verkar smart om jag ska få plats med allt. Då kan jag driva Styrmonpedalerna från den också. Lite dyr men man får väl sälja lite skit. Har du koll på mondon?

_________________
Jag hatar hatare


07 Nov 2015, 13:58
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Pedalbordsfrågor
monk: Voodoo verkar bättre se ovan, har du koll på mondon?
Fuzzen först: När jag kör blues och jazz så ser jag till att gitarren går via sladd rakt in i fuzzen. Inte stor skillnad men det blir bättre. Med tyngre så använder jag inte fuzzen mycket utan distar mer i stärken, då tycker jag inte det spelar roll. Om du inte har kollat så checka Goddessfuzzen, finns på tgt11. Byggs av en kompis, riktigt vass. Jag har betat av ett gäng med fuzzar men den här slår de andra med hästlängder.
Whammyn har jag testat både och, och jag märker ingen större skillnad i brum.

_________________
Jag hatar hatare


07 Nov 2015, 14:16
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Pedalbordsfrågor
Monk: Jag har samma erfarenhet med Morley Wah, tar lätt in störningar. Den är bra för att den inte tar plats, men nackdelen är att knappen sitter så nära pedalen så när jag stänger av Wah är det lätt att det blir låg volym istället. Därför kör jag genom LS-2 och bonusen är att bruset försvinner när den inte är aktiv. Men jag sätter den alltid så långt som möjligt från power supplyet.

_________________
Jag hatar hatare


07 Nov 2015, 14:20
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Pedalbordsfrågor
Matte jag glömde säga att jag testat med och utan det trådlösa och jag märker faktiskt ingen skillnad på brummet. Det kanske jag märker nu när jag byter till voodoo, men så här långt stör den inte.

_________________
Jag hatar hatare


07 Nov 2015, 14:28
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Pedalbordsfrågor
Två saker: det kan vara jordbrum p.g.a att du kör två stärkare. Prova sätta igång hela klabbet och lyssna. Stäng av en stärkare. Minskade brummet?

En annan grej man ska passa sig för förutom det som redan nämnts är att det är lätt att man placerar sina pedaler på bordet så att de cirkulerar över PS. Det du gjort då är att du har skapat dig en fin liten antenn. Samma sak med de loop pedaler du har. Kablar till och från dessa ska dras tillsammans.

_________________
http://www.voodooaudio.se


07 Nov 2015, 19:53
Profile

Joined: 30 Sep 2009, 07:41
Posts: 1648
Post Re: Pedalbordsfrågor
Jag har 7 Voodoo lab burkar men ingen Mondo. Men med tanke på hur bra övriga modeller är så är den nog ett säkert köp.


07 Nov 2015, 19:54
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Pedalbordsfrågor
Niko: jag kör inte alltid två stärk. Brummet kommer inte därifrån. Jag tror på teorin om att PS kan störa pedalerna, men jag har labbat ganska mycket med det och är övertygad om att det inte är problemet. När brummet började så slaktade jag rubbet och byggde upp successivt med början på strymonboxarna. Allt på golvet. Knäpptyst. Addera whammy DT. Fortfarande knäpptyst. Men sen kan jag inte lägga till en enda box. Testat allt, bytt boxar, sladdar,,9v kablar, ändrat ordning. Suck

_________________
Jag hatar hatare


07 Nov 2015, 22:54
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Pedalbordsfrågor
Monk, det låter bra. Beställer just en från tysken.

_________________
Jag hatar hatare


07 Nov 2015, 22:55
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Pedalbordsfrågor
Fredrik Nilsson wrote:
Niko: jag kör inte alltid två stärk. Brummet kommer inte därifrån. Jag tror på teorin om att PS kan störa pedalerna, men jag har labbat ganska mycket med det och är övertygad om att det inte är problemet. När brummet började så slaktade jag rubbet och byggde upp successivt med början på strymonboxarna. Allt på golvet. Knäpptyst. Addera whammy DT. Fortfarande knäpptyst. Men sen kan jag inte lägga till en enda box. Testat allt, bytt boxar, sladdar,,9v kablar, ändrat ordning. Suck

Låter ju som att du överbelastar PS. Har du räknat på ditt strömurtag? Hur många mA levererar fuel tank? Och vad förbrukar du?

_________________
http://www.voodooaudio.se


08 Nov 2015, 00:03
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Pedalbordsfrågor
nilo wrote:
Fredrik Nilsson wrote:
Niko: jag kör inte alltid två stärk. Brummet kommer inte därifrån. Jag tror på teorin om att PS kan störa pedalerna, men jag har labbat ganska mycket med det och är övertygad om att det inte är problemet. När brummet började så slaktade jag rubbet och byggde upp successivt med början på strymonboxarna. Allt på golvet. Knäpptyst. Addera whammy DT. Fortfarande knäpptyst. Men sen kan jag inte lägga till en enda box. Testat allt, bytt boxar, sladdar,,9v kablar, ändrat ordning. Suck

Låter ju som att du överbelastar PS. Har du räknat på ditt strömurtag? Hur många mA levererar fuel tank? Och vad förbrukar du?


Inte räknat efter men 90% att du har rätt. Därför var det ett lätt beslut att köpa mondon.
Det är ju lie pyssel att räkna men jag får ta mig tiden

Vilka bra svar jag får! Ljudbojen är kanon, tack alla!

_________________
Jag hatar hatare


08 Nov 2015, 08:10
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Pedalbordsfrågor
Nilo du var inte 90% rätt utan typ 300%. Totalt drar mina pedalhelveten 1800 mA, och fuel tank levererar 500 på 9V uttagen. Jag har kört många på sina egna nätdelar men säkert 800mA på fuel tanken. Om jag fattar rätt så är trexen switchande, vilket antagligen leder till att den fina likströmmen blir sågtand när den överbelastas. Voodoo mondo räcker gott och väl till, och jag kan köra alla strymonburkarna på den också. Då får jag bort en Ikea strömdosa från undersidan. Lysande. Ska bli kul att se när jag får leverans i slutet av nästa vecka. Tack för alla fina synpunkter! Tur man har kompisar.

_________________
Jag hatar hatare


08 Nov 2015, 10:46
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Pedalbordsfrågor
Se där. Ja, ibland är det bra att bli påmind om sånt som man kanske vet om men inte riktigt tänkt på :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


09 Nov 2015, 23:29
Profile

Joined: 17 Dec 2014, 15:06
Posts: 23
Post Re: Pedalbordsfrågor
Gammal tråd men kul att berätta hur det gick så här ett tag efter. Mondon är helt super. Det gjorde all skillnad i världen. Men inte helt bra ändå ftill en början med oljud som kom och gick. Hittade till slut orsaken, Maxon sd9an trasig på något sätt. Bytt mot Whampler plexi. Tyst och fint nu.

Slängde också tillbaka Musicom efx8 om jag minns rätt. Ännu tystare. Och enklare.

Tack igen Boys.

_________________
Jag hatar hatare


27 Jan 2016, 02:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.