View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 04:28



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Boss DD-500 
Author Message

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Boss DD-500
Vad tror vi om den?
Vet inte om den funnits som topic förrut.
Tycker själv att den verkar riktigt lattjo! Måste väl jämnföras med Strymon och Evantide, antar jag. Brukar som oftast tycka om Boss, så man blir ju lite nyfiken. Någon som testat?


18 Jan 2016, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Boss DD-500
Lika nyfiken jag, har sedan länge DD-20 som jag har mer nytta av än El Capistan, vilken jag utan saknad nyss sålt.
Hutlöst dyr är i alla fall DD-500, tyvärr...


19 Jan 2016, 16:40
Profile

Joined: 24 Jun 2012, 15:48
Posts: 142
Location: Lund
Post Re: Boss DD-500
Jag har haft den sedan strax innan jul och har spelat med den både hemma och live i mono respektive stereo. Jag tror inte att den ligger i riktigt samma liga som Strymon och Eventide men Boss konkurrerar verkligen och kan nog sno en del köpare som kanske inte riktigt har råd med en Strymon.

Det här är mina upplevelser än så länge.
Standard-delayet är ett vanligt digitalt delay. Inte så mycket att säga om det egentligen, perfekta rena ekon utan någon som helst degradering eller diskantförlust. Precis vad man förväntar sig helt enkelt. Går självklart att justera precis efter eget tycke. Modulationen är riktigt bra.
Jag kan inte säga jättemycket om analog-simuleringen för jag har aldrig använt analoga delaypedaler själv. Tycker den låter verklighetstroget så vitt jag vet. Preseten jag utgick ifrån för att skapa ett analogt ljud var förinställt för att simulera ett BBD-steg vilket begränsar delaytiden till 300ms. Det är enkelt att ändra och jag tror att man kan emulera upp till 4 BBD-steg. Ju längre delaytid desto mer "korrupt" blir ekot. Jag tycker personligen att ekot blir för diskantfattigt och mörkt för min smak. Funkar absolut bäst med korta delaytider upp till 300ms
Min favoritinställning är Vintage Digital som emulerar någon av Boss tidiga digital-delay, SDE-2000, SDE-3000 eller DD-2. Jag har använt DD-2-modellen mest. Det ger den perfekta blandningen mellan analogt och digitalt tycker jag. Jag får precis det tonbortfall och den modulation jag vill ha utan att behöva oroa mig över att delaytiden som jag måste med Analog-inställningen.

Lite mer generella info/tankar om själva pedalen och dess funktioner utan att ta hänsyn till ljudet:
Den är byggd som en stridsvagn precis som alla pedaler Boss tillverkar. Switcharna är ljudlösa och väldigt tillfredställande att trampa på. Jag har aldrig haft något problem med att trampa in rätt tempo för att pedalen inte reagerar som den borde för att switchen är dålig. Upplevde det ganska ofta med min gamla TC Nova Delay som jag sålde för att finansiera köpet av DD-500. Displayen är stor och tydlig, man kan dessutom ändra kontrasten på den för att anpassa den mellan spel inom- och utomhus. Man kan spara 198 olika ljud i 99 banker med 2 patchar/bank. Man kan också spara 3 i en bank om man är villig att offra TAP/CTL-switchen.
TAP/CTL kan göra många olika saker. Default för nästan alla patcher är Tap-Tempo men för vissa patcher är andra funktioner aktiverade tex Hold, Twist, Warp eller Fade. Med en extern fotkontroll kan man kontrollera upp till 3 sånna här funktioner per patch samtidigt.
Möjligheterna att skräddarsy ett delay till precis det du behöver är oändliga. Det finns en inbyggd EQ för wet-signalen, pitch för ekot med +/- en oktavs omfång, man kan köra 2 separata ekon parallellt eller i serie med varandra. Listan kan göras oändlig helt enkelt.

Några saker som stör mig:
Tempot som du anger sparas i själva patchen. Det innebär att om du inte gör specifika patcher för varje låt du spelar med ett angivet tempo, utan gör mer som jag och använder samma ljud till nästan alla låtar, så kommer du få stampa in ett nytt tempo för varje ny låt. Har du då en låt där du behöver byta fram och tillbaka mellan 2 patcher så måste du alltså trampa in tempot varje gång du byter tillbaka om inget av dina sparade tempon matchar låten du spelar.
Den låter inte bra i stereo från början, det krävs en del trixande långt in pedalens menysystem för att få det att funka tillfredställande. Jag har fortfarande inte kommit fram till vad som passar mig bäst där. Om man bara koppar in pedalen i två förstärkare utan att ändra något låter det som att man spelar i panorerad mono. Strymon gör det här mycket bättre, finns en bra video på youtube om detta.
Den är inte så bra på rytmiska The Edge liknande ekon. Jag vet inte om det beror på pedalen eller mig men det känns ofta som att sådana typer av ekon blir till en tjock gröt när det ska blandas med dry-signalen. Min gamla TC var mycket bättre på detta. Där kunde jag höra varje not jag spelade lika klart som varje not i ekot. För att få Bossen att klara detta måste jag dämpa strängarna med höger handflata så att de inte ringer ut för mycket.
Manualen är inte särskilt bra på att förklara de avancerade sakerna man kan pilla med i Patch och Assign menyerna, den är lite för basic (dock gör den basic bra). Många funktioner har namn som inte förklarar vad det är för funktion, man förväntas nästan veta det.

Mitt generella intryck är dock positivt :)
Jag tycker överlag att den låter bättre än min gamla TC Nova och är mer flexibel. Dock är den inte lika lättrattad och i en pressad livssituation så kan den ställa till det for dig om du inte är väl förberedd. Man måste helt enkelt lägga väldigt mycket tid på att programmera en sån här pedal om det ska vara värt investeringen. Om man inte är supernoga med kvaliteten på de analoga ljuden och inte vill ha mer än en delaypedal till alla sina ljud är den här pedalen helt perfekt. Många av de förinställda ljuden är dessutom riktigt bra som utgångspunkter för att skapa sina egna ljud med eller för att användas som de är. Tex finns en inställning vid namn "Dream Chorus" där man med hjälp av ett delay på 20(!)ms med cirka 10 repeats, alla med lite olika pitch, har skapat ett chorus som låter bättre än min dedikerade choruspedal (en TC Corona). Detta störde och gladde mig enormt mycket. Jag fick äntligen ett chorus jag var riktigt nöjd med men då blev jag plötsligt av med hela delaypedalen :mrgreen:

Fråga vad ni vill så ska jag försöka svara eller hänvisa er till andra forum, det står en del bra på TheGearPage, och det finns mycket bra på Youtube :)

//Gustav


20 Jan 2016, 00:33
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7625
Location: Malmö
Post Re: Boss DD-500
Wow!
Tack för det uttömmande reviewandet :-)


20 Jan 2016, 08:50
Profile

Joined: 24 Jun 2012, 15:48
Posts: 142
Location: Lund
Post Re: Boss DD-500
Goran wrote:
Wow!
Tack för det uttömmande reviewandet :-)


Haha! Inga problem :) Det blir så när jag går igång på grejer, kan liksom inte hejda mig riktigt :mrgreen:
Kombinerat med en Strymon BlueSky kan man skapa fantastiska ljudlandskap ;)


20 Jan 2016, 11:10
Profile

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: Boss DD-500
Hej!
Nu blev jag faktiskt ännu lite mer sugen!
Får nog lov att fara och testa
Tack


20 Jan 2016, 19:34
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Boss DD-500
Hur är loopfunktionen?


20 Jan 2016, 22:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: Boss DD-500
Helvete!
Jag testade en liten stund och böt sen till en Strymon Timeline och föll pladask! Den lät precis som jag vill och utan för mycket krångel. Tror nog inte att Bossen på något sätt låter sämre men nu blev det så här. Fler som testat?


21 Jan 2016, 23:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.