View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 02:31



Reply to topic  [ 4 posts ] 
E-H Lester G Leslie pedal 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post E-H Lester G Leslie pedal
Jag är inte boutique-pedalers motsvarighet till vin och matkännare som Carl-Jan Grankvist ! Men med denna Leslie simulator tycker jag att man är riktigt nära ett äkta Leslie-ljud! Jag har spelat mycket genom Leslie, både 2-rotors, rör "Hammond" och Fender Vibratone. Med reservation för Y-t ljudkvalliteten, men jag skulle inte fundera på ett riktigt Leslie när en liten box låter så här bra!
https://www.youtube.com/watch?v=v74pul6ijLw

_________________
pudas


07 Jan 2016, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: E-H Lester G Leslie pedal
Lyssnade en del på dessa demos precis när de kom nu, men alltså, låter inte de lite väl... i brist på bättre ord, digitalt/synthigt?
tycker nog att neo ventilator exempelvis låter bättre, utifrån demos iaf.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


08 Jan 2016, 08:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: E-H Lester G Leslie pedal
Jag har inte testat någon av dessa, utan jag jämför med Fender Vibratone som jag ägt en gång i tiden, och framför allt det Leslie 147 som jag haft tillgång till. Jag anser att E-H lyckats få till det där speciella ljudet som framför allt kommer från topp skrikan, där ljudet liksom skjuter ut ur hornet!
Annars ska man nog vara försiktig med att bilda sig en uppfattning efter youtube klipp, speciellt då på effekter som bygger på en stereo upplevelse, då mycket hänger på inspelningsförhållandena och efterföljande y-t streamande ljud!

_________________
pudas


08 Jan 2016, 09:22
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 17:05
Posts: 46
Post Re: E-H Lester G Leslie pedal
Köpte en EH Lester G pedal och tröttnade på ljudet ganska omgående. Det blir för "syntigt" / "plastigt" / "konstgjort" svårt att beskriva med ord. Man saknar 3D ljudet som uppstår i ett äkta leslie när det kastar runt ljudet. Jag har även en Hughes Kettner lesliepedal som låter mycket mycket bättre , men den är för stor och tung för att släpa med sig på pedalbordet. Är man ute efter ett leslie / univibe ljud som man bara ska ha på några låtar så funkar Danelectro Cool Cat Vibe alldeles utmärkt. Gärna med ett stereo-chorus efter till två förstärkare.


09 Apr 2016, 08:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.