View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 13:13



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Surfy Bear reverbbygge 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Surfy Bear reverbbygge
Håller på att efter många om och med och personliga problem i form av en skiljsmässa med tidsbrist som följd äntligen färdigställa ett reverbbygge som heter Surfy Bear, som det verkar har det fått väldigt bra kritik på ett surfgitarrforum och den är en svensk som heter Björn som ligger bakom detta reverb.

Har designat front och bakpanelerna och mailade Björn och fick då vectorfilen men loggan mailad till mig då jag tyckte att det känns mer rätt att logga bygge med vad som sitter invändigt. Jag vet inte riktigt vilken version jag har av reverbet men har gjort lite små moddningar, först har jag skärmad kabel till allt signalväg, har byggt en 12V nätdel som kommer att placeras i chassit och sen kommer jag att bygga ett till kort med två reläer som kommer att sköta om bypass och mutefunktion på reverbet. Kommer att ha en lite miniswitch där man kan välja om fotkontrollen skall fungera som trubypass eller som 6G15 originalet och tysta reverbet.

Lite bilder på bygget som det ser ut nu.

Image

Image

Image


20 Nov 2015, 00:16
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Re: Surfy Bear reverbbygge
Posta gärna uppföljningen på detta projekt, vad du tycker om ljudet, modifikationer etc. Jag har ett sånt kort och en reverbtank som ligger och väntar på att inspirationen ska infinna sig, samt att jag ska hitta eller bygga en bra låda att montera det i. Är det ett förstärkarchassie du använder? Intern trafo var ju en bra idé, det ska inhandlas nästa gång jag stöter på en, så kanske mitt reverb också blir klart..vilket år som helst.. :?


26 Nov 2015, 12:47
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Surfy Bear reverbbygge
Nu är själva elektroniken fixad och klar, som sagt har moddat lite.

Har två reläer som är kopplade till fooswitchen där det ena ger trubypass och det andra som original 6G15 kortsluter tankens utgång för att tysta reverbet. Vilket av reläerna som skall styras bestämms av en miniswitch på baksidan, kopplade även en lysdiod som sitter på framsidan av panelen till fotswitchen som tänds då revebet är i bypass eller muteläget.

Chassit är egen tillverkat ifrån galvad plåt som jag köper hos plåtslagaren och sen bockar på jobbet i en enkel plåtbockare och panelerna är laminerade dekaler vilka jag designat själv och låtit den lokala reklambyrån trycka.

Då det gäller intern nätdel har jag köpt en 12V trafo hos electrokit, sen stabbar jag spänningen med två 7812, har valt att ha dubbla stabbar för att separera matningen till reläerna för att minimera störningar då reläerna slår på och av, glättade matningen till audiodelen med tre kondingar men till relämatningen så struntade jag i det, har mest 7812:an till relämatningen för att separera och vara på säkra sidan att inte reläet får för hög spänning. Reläerna har försetts med släckdioder och RC stubbers för att vara på säkra sidan då det gäller switchningen och eventuella störningar.

Vad som är vikitgt att tänka på är att vända tanken så att nättrafon kommer åt tankens ingångssida, utgångssidan på tanken tar jäkligt lätt upp nätbrummet, jag testade placera korten och trafon i chassit och ställde upp det hela och testade reverbet innan jag borrade fast allt för att vara på säkra sidan att inte få störningar.

Lite bilder på åt vilket håll det lutar

Image

Image

Image


27 Nov 2015, 01:39
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Re: Surfy Bear reverbbygge
Wow, snyggt. Verkligen seriöst bygge! Har du kunnat provspela än?

Min plan var att bara göra en enkel montering, typ i ett gammalt rack, trälåda eller nåt, mest för att prova om det var lönt att satsa på. Men man kanske ska ta och bygga det lite mer på riktigt med en gång, om det visar sig att din låter schysst. Med tanke på vad du beskriver om störningar och stabilisering, kanske det för mig ändå blir bäst med en extern powersupply. För att göra det lite lätt för mig, så att det kanske blir gjort någon gång också..


30 Nov 2015, 13:42
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Surfy Bear reverbbygge
Jag har provspelat, direkt jag fick hem det så lödde jag ihop det hela så jag har provspelat innan jag monterade det hela i chassit dock så har jag inget riktigt 6G15 att jämföra med men det verkar i alla fall låta liknande.

Om man inte har koll på el så är nog en extern 12V adapter att föredra, enkelt och framförallt säkert. Är ju betydligt farligare att leka med 230VAC än 12VDC.

Nu återstår att radiefräsa och klä kabinettet men jag har varit i för dålig form och trött för att våga göra det, då jag ska klä tolex vill jag vara utvilad och pigg då det är ett jäkla pillrande att få snygga hörn. Vill få hörnen snygga så man inte behöver hörnbeslag.


30 Nov 2015, 16:47
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Surfy Bear reverbbygge
Nu är jag nästan klar, handtaget är det som fattas men det får jag beställa då jag beställer grejer till mitt kommande bygge. Eventuellt så funderar jag på guld piping runt den svarta fronten på kabinettet men jag får se hur jag göra.

Här är lite bilder och även tillsammans med min Marshall Class 5 som jag byggt nytt kabinett till så den nu mer är topp och en matchande 1X12 låda.

Image

Image

Image


17 Dec 2015, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Surfy Bear reverbbygge
Riktigt snyggt!

_________________
http://www.pigsinspace.se


23 Dec 2015, 09:06
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Surfy Bear reverbbygge
Tack!


23 Dec 2015, 12:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.