View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 06:44



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Auto wah erfarenheter? 
Author Message
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Auto wah erfarenheter?
Hej vänner,
Köpte en Keeley Neutrino envelope filter, egentligen lite på chans då jag inte använt den typen av pedal tidigare. Jag tycker den är väldigt svår att ställa in. Efter mycket trixande kan jag få ett vettigt wah-kompljud, utan för mycket oomph-ljud och vid "rätt" volym på guran. Däremot verkar det helt omöjligt att köra något sololjud utan att ställa om pedalen. :cry:
Dessutom är det väldigt lätt att den blir för högljudd med för tydliga resonanser. Det ska läggas till att jag alltid kör komp med påslagen Fulldrive, och gitarrvolym på ca 50% och för solo drar upp.

Någon som har tips&trix för denna eller allmänt för den här typen av pedaler? :D

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


31 Oct 2015, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Auto wah erfarenheter?
Det funkar väldigt dåligt med avrullad volym före en auto wah. Kan inte förklara det tekniskt men antar att den behöver full signal för att kunna tracka ordentligt, dvs öppna och stänga filtret så som du ställt den. Är det nåt sånt du upplever? Auto wah är en kul effekt men liksom vanlig wah så bör den användas sparsamt och bara där den verkligen behövs. Tycker jag, då. Blir lite tröttsamt att lyssna på , det är inte en diskret effekt. ..

Matte

_________________
the older I get, the better I was


31 Oct 2015, 10:48
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Auto wah erfarenheter?
clapton71 wrote:
Det funkar väldigt dåligt med avrullad volym före en auto wah. Kan inte förklara det tekniskt men antar att den behöver full signal för att kunna tracka ordentligt, dvs öppna och stänga filtret så som du ställt den. Är det nåt sånt du upplever? Auto wah är en kul effekt men liksom vanlig wah så bör den användas sparsamt och bara där den verkligen behövs. Tycker jag, då. Blir lite tröttsamt att lyssna på , det är inte en diskret effekt. ..

Matte


Denna har en "gain", men håller med dig. Tror kanske att dom ska köras med full signal.

Håller med om synpunkten på användandet. Den här är i första hand tänkt som komp-wah i en lite funkig låt.
Tack för synpunkten!

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


31 Oct 2015, 14:54
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Auto wah erfarenheter?
Har alltid tyckt det var kul en stund men sen blir man snabbt less och då blir det en traditionell Wah i pedalbordet. Ända nackdelen är då storleken så det vore schysst om det där med Autobahn skulle funka.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


01 Nov 2015, 19:32
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Auto wah erfarenheter?
Autowah är s.k. envelopföljare, vilket på vanlig svenska betyder att den reagerar på volymförändringar, och styr någon parametrisk EQ med volymkurvan som input. Hårt anslag ger en volymtopp som styr EQ:n kraftigt, avklingningen syte annorlunda. Rullar man av volymen blir det inte så mycket effekt kvar.
Kul pedaler, men man styr quacket med anslaget, tar en stund att vänja sig vid.
Den här har jag, Rubber Chicken från Love pedals: https://www.youtube.com/watch?v=p7TXY8GKV6Y

_________________
Image


02 Nov 2015, 12:05
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.