View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 07:06



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Filter 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Filter
Har blivit varit sugen på att skaffa en filterpedal igen, har haft ett envelope filter (DOD FX25) tidigare men vill nu ha någonting mer flexibelt.
Älskar Frank Zappa och vad jag förstått så använde han sig av en Mu-tron.
VFE har ett filter som heter Mini-mu, den är lite intressant faktiskt.

Vad har ni för tips på filter?

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


24 Jul 2015, 10:04
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post Re: Filter
Mu-tron filtret är en riktig goding som via sina switchar är väldigt flexibel. Annars gillar jag MXR:s M120 skarpt, moddad med wn switch för reverse sweep så får även den lite flexibilitet.

/Krister

_________________
Min hemsida:
http://zeta-sound.se/
Twitter
https://twitter.com/SoundZeta
Facebook
https://www.facebook.com/zetasound.se/


24 Jul 2015, 10:51
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Mar 2014, 16:37
Posts: 35
Post Re: Filter
Vad menar du / ni (zeta55) när ni säger flexibelt?

Själv säger jag hellre en one-trick-pony som låter bra. En pedal som kan låta illa på ett flera olika sätt har jag inte mycket användning av.

Jag skulle hellre tipsa om att leta efter en pedal som är lättanvänd. Vilket i min bok betyder att filtret triggar snällt, utan att volymen vare sig dör eller gör sinnessjuka spikar.

Helst ska pedalen ha ett filter som triggar snällt över ett stort intervall, gärna över hela halsen (inklusive funk-ackord och tunna liksom tjocka singelsträngar).

Enligt min erfarenhet är det just användbarheten och den breda sweetspoten som gör originalet Mutron III svårslagen.

Jag är själv väldigt sugen på vfe mini-mu, tycker den verkar grym. Nya DOD 440 reissue vill jag också ha, och till priset tror jag den är svårslagen.. Verkar låta lite råare i tonen utan att bli hård av sig.

Vfe Mini-Mu har väl ett slags 'mastervolym' vilket är en väldigt användbar men märkligt sällsynt funktion på envelopefilterpedaler. DOD 440 RI har ingen sån men den verkar hantera utvolymen rätt bra ändå.

Utan att själv ha testat den tycker jag 3Leaf Proton låter ordentligt (mest?) lik originalet Mutron III. Den har även en storebror 'Wonderlove' som ger "mer av allt", men den verkar svår att ratta in så att den låter lika 'rätt' som lillebror Proton (obs också enbart baserat på youtube-demos).

Annars är Emma discumbobulator är inte alls dum, och Ibanez/Maxon AF9 är också mycket bra. Jag hade en EHX mini Q-tron en gång som lät riktigt bra, men den hade svårtyglade volymspikar.

Skulle även rekommendera en titt på Carl Martins Optical envelope filter, och varför inte Harley Benton AW-5. Båda verkar bra och väldigt prisvärda.

Ett hedersomnämnande förtjänar Mad professor snow white auto wah. Den sticker ut med ett lite annorlunda ljud och inställningsmöjligheter (som dessutom låter bra på i stort sett alla inställningar) och den har blivit en fastboende på mitt pedalbord. Den låter dock mer som en wahwah än ett Mutron III, och därför vill jag ha en separat pedal för det ändamålet. Använder f.n Emma Disco, men jag är som sagt sugen på både DOD och VFE...

Tips i övrigt är att testa använda booster/compressor före filtret, särskilt om du kör klena singeloilmickar. Det kan låta lite kontraintuitivt med kompressor före en anslagskänslig pedal men jag lovar att det kan göra underverk för att utöka sweetspoten. (Tipset med compressor kommer ursprungligen från herr Mad Professor så det är inte helt taget ur luften heller.)

Berätta gärna vad du kommer fram till!


24 Jul 2015, 13:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.