View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:19



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Svag diod på Bosspedal 
Author Message

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Svag diod på Bosspedal
Har en Boss CE-2 från -83 som funkade när jag körde på den senast, ca två månader sen. Har gjort mig av med alla chorus utom denna. Den sista gick ikväll efter en timma på blocket så jg kopplade in ce2:an i pedalkedjan men märkte genast att dioden för av och på lyste så svagt så om det varit mitt på dagen hade det inte gått att se den. Testade med två olika 9-volts strömfösörjningskedjor men samma sak med båda. Testade tom med bara denna pedal inkopplad men lika svag diod. Slängde i ett 9-volts lithiumbatteri och då blev det fart på den. Lyste som när jag senast använde den i pedalkedjan. Plockade ur batteriet och i med sladden och då blev dioden svag igen. Däremot låter den som den ska oavsett diodens lyskraft. Nån som kan förklara detta och har en behandlingskur att till? Har en gammal OD-1:.a som lyser lite svagare än mina nya bosspedaler men den lyser jämnstarkt på både adapter som batteri. Vad i h-e kan ha hänt med den medan den legat i kartongen i två månader?
Mvh
Lasse


20 Jul 2015, 22:12
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Svag diod på Bosspedal
CE-2 kräver 12 volt när adapter används, liksom de flesta gamla Boss.


21 Jul 2015, 10:16
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Svag diod på Bosspedal
Precis så som Göran säger, här är lite bra att veta:
http://stinkfoot.se/archives/726

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


21 Jul 2015, 11:39
Profile

Joined: 19 Apr 2015, 15:07
Posts: 171
Post Re: Svag diod på Bosspedal
Det märkliga är att efter jag plockat bort ce2:an och ersatte den med en MXR Analogue Chorus så har jag kopplat in en MXR Compresssor. När jag kopplade bort Compressorn så blev allt som förut. Funkar klockers. Den stör signalen/försörjningen så att choruset inte får rätt spänning så nu har alla Boss-pedaler en psa-adapter via en Daisy-chain och det funkar. Stämdosan och compressorn går på den andra adaptern och då lirar alla ihop. Fan vad en 50-plussare ska behöva lära sig! :twisted:


21 Jul 2015, 13:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.