View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 12:19



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Preamp till Acke! 
Author Message

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post Preamp till Acke!
Införskaffat en Tanglewood Parlour TW-73 med en K&K (kontaktmikrofon tror jag) och sneglar på en Zoom A3, bla.
Någon som kan rekommendera en sån (eller inte :mrgreen:). Alternativt ge tips på liknande som är bra, OBS ej proffsklas/lågbudget kvalité utan mittemellan som vi säger här i Swiden.
Önskemål:
-Bra EQ
-Effekter såsom rev, delay, trem, vibrato, od, compr, tuner......
-Kompakt format, dvs pedalformat.
-Lättrattad

Shoot!
/D


28 Jun 2015, 00:57
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Preamp till Acke!
Du är inte intresserad av att bygga ut ditt system till Trinitysystemet (utgår från att du har PureMini dvs 3 kontaktmickar under stallet?)

Semin annons med kondensatormick och Quantum-Preamp här: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=26&t=103353


28 Jun 2015, 10:24
Profile

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post Re: Preamp till Acke!
Hej.
Ja det ska vara tre kontaktmikrofoner under stallet, så det borde vara den modellen, är helt novis på detta micksystem.
Mvh Daniel


Last edited by dodde on 28 Jun 2015, 14:34, edited 1 time in total.



28 Jun 2015, 11:25
Profile

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post Re: Preamp till Acke!
Pm till dig.


28 Jun 2015, 12:04
Profile

Joined: 28 Jun 2008, 09:35
Posts: 312
Location: Stockholm
Post Re: Preamp till Acke!
Jag har en sån zoom A3, som jag visserligen slutat använda, men tycker den låter bra och känns otroligt komplett - innehåller alla funktioner man kan tänkas behöva när man spelar akustiskt: Stämmare, separat soloboost, eq, feedback eliminering, effekter, blend mix, xlr DI out, ingång för olika typer av mickar, möjlighet växla mellan presets, batteridrift etc etc. På minus-sidan att den är aningen svårrattad tycker jag. Man listar ut hur det går till, även utan manual, men varje gång jag ska ändra förinställningar, hur var det nu igen? Gör fel några gånger och så har man listat ut det på nytt. Till zoomens försvar kanske jag ska tillägga att jag inte ändrade inställningarna jätteofta.

En annan nackdel för mig är att jag tycker det kan vara svårt (med den här typen av lådor och i replokal) att avgöra när det blivit för mycket av det goda, när man rattat bort sig och gitarren inte längre låter helt naturligt.

Vi skaffade nytt mixerbord till repan så jag var inte längre beroende av reverb och eq på samma sätt, så då gick jag över till enklaste k&k preampen istället, blir kanske inte riktigt lika "snyggt" ljud, mer för att det kändes som ett enklare och bekvämare alternativ för mig.


29 Jun 2015, 13:34
Profile

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post Re: Preamp till Acke!
Ja, de där med att ratta bort sig brottas jag med......jämnt, när det finns för mkt (läs buffé) trillar man lätt dit :mrgreen:
Har inte dammsugit detta lilla universum av preamps/effekter till acke, men ägt någon riktigt dålig för längesen, och förträngt märket. Den här A3:an låter iaf helt ok på tuben trots allt, även K&K Q imponerar.

Man tackar för alla inputs så långt :D

Mvh Daniel


29 Jun 2015, 17:04
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Preamp till Acke!
Har en Yamaha magicstomp som spelar både el, bas och ackegitarr förnämligt. Bra till en massa annat oxå. Eftersom Yamaha slutat göra dom och att de ivrigt uppskattas av Shadows -Spoticksfriiks och andra så blir prislappen därefter. Har sent omsider beslutat mig för att sälja så den släpps med stort vemod.


30 Jun 2015, 13:54
Profile

Joined: 03 Sep 2008, 17:48
Posts: 1238
Location: Y-län
Post Re: Preamp till Acke!
@:"jasså"

Tack för erbjudandet men som det ser ut nu har jag nog en lösning klar.
Mvh Daniel


30 Jun 2015, 16:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.