View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 22:44



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Ska jag köpa Vox Delaylab eller inte eller ja eller inte? 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Ska jag köpa Vox Delaylab eller inte eller ja eller inte?
Letar efter en bra delay pedal som främst kommer användas som kort slapback helst Tape analog karaktär!
Ett krav till är att jag ska kunna programmera,så jag snabbt kan byta delay,utan att behöva krångla med Tap-Tempo!
Vill helst inte ge mer än 1500kr så letar nu bara efter beg.
Så hittade Vox Delaylab under 1500kr.
Lyssnat på demos på tuben och tycker den verkar prisvärd även som ny.1800kr :| ,kan inte vara många delayer på marknaden som kan lika mycket för de pengarna eller?
Har någon testat den live eller hört den?
Vilka andra alt finns det?något jag förbisett tro?


05 Jun 2015, 12:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Ska jag köpa Vox Delaylab eller inte eller ja eller inte
Jag hade en sån en kort tid. Ljudmässig var den väl helt ok, man har rätt många möjligheter att tweaka till sitt delay i den maskinen. Dock så var den usel att ha på pedalbordet - stor som ett as och ändå har de misslyckats totalt med användbarheten. Man kan tex inte stega bakåt i programmen, bara uppåt tills man nått varvet runt.
Har du testat Hardwire dl-8? Tjatar på om den i alla trådar, typ men det är en grym liten burk. Jag har två i serie och klarar mig gott på det. Kör det första som ett echo, på nästan hela tiden. Det andra är inställt på ett ca 500ms digitalt delay. Låter lite dotted eights i kombination, man får tre olika på två pedaler så att säga.
Annars är TC Flashback x4 eller det nyare Triple Delay att föredra framför Voxpedalen. Direkt access till tre olika delayer är bra, eller varför inte den klassiska DL-4? Dessa hittar man ju ofta begagnade för 1000-1500 kr.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


05 Jun 2015, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post Re: Ska jag köpa Vox Delaylab eller inte eller ja eller inte
Tack Clapton för inpotten,glömmer Voxen!
Hardwire ped..lät ju bra,är ju ett smart alt att köra två,st.
Hade länge en Replica på bordet å var super nöjd med den.
Men hörde Brent Masen spela igenom Wampler Faux delay och tyckte det lät så bra.
Sålde Replican illa kvickt! för att införskaffa Faux delayet.
Men insåg ganska snabbt att jag bytt ned mig å köpte ett TC-Electronics delay!,inte nöjd med det heller.
Så nu får det vara nog med letandet,


06 Jun 2015, 07:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Ska jag köpa Vox Delaylab eller inte eller ja eller inte
Det där med letandet kan man fundera på. Antingen så känner man frustration över att inte ha hittat rätt, besvikelse över att inte förväntningarna stämde eller så ser man det som ett lärande. Jag har köpt massor av pedaler som fått gå illa kvickt för att de inte funkade som jag ville. Med tiden så lär man sig vad man gillar och vad man behöver. Inget att bli frustrerad över, jag tycker nog att det är det som är roligast.
Ett tag körde jag Strymon Timeline och Mobius i en switcher, det lät fantastiskt bra på alla sätt, men insåg att jag inte behöver alla dessa valmöjligheter. Blev att jag programmerade mer än spelade, på rep var det olidligt för övriga när något behövdes justeras något för att passa in. Sålde allt och började om utifrån min trogna Route 66, idag saknar jag inte den set-upen alls, faktiskt.

Kolla in TC Triple Delay, i princip tre st Flashback som kan köras samtidigt, något som inte går på t ex X4 eller DL-4. Strymon har en ny som heter Digi nånting, den kan kombinera två olika, dock digitala varianter. Jag har definitivt fastnat för att kunna köra två olika samtidigt, går att göra mycket kul.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


06 Jun 2015, 10:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Ska jag köpa Vox Delaylab eller inte eller ja eller inte
Jag har helt snöat in på TC Electronics Toneprintteknik. Redigera sound från dator/Ipad i realtid, eller tanka upp färdiga toneprints från mobilen via gitarrmicken! Funderar t o m att köap en Ipad enkom för Toenprint editorn.

Triple Delayet verkar himla kul och har Toneprint oxå! :D

_________________
##################


06 Jun 2015, 11:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.