View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:15



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Låg volym på fuzzen 
Author Message

Joined: 21 Sep 2013, 23:05
Posts: 68
Location: Skåne
Post Låg volym på fuzzen
Hej!

Jag köpte en en moody fuzz begagnad och gillar den skarpt. Det finns bara ett problem, även på högsta volym (på pedalen) är volymen samma när jag slår på pedalen som när den inte är på vilket innebär att mina fuzzsolon inte kommer fram som jag vill. Går det att byta ut nåt i pedalen som en lekman och nybörjarlödare fixar som gör att volymen kommer upp? Jag har för litet bord för att börja rodda med boost innan och så.

/Jens


12 May 2015, 10:13
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Låg volym på fuzzen
Sätt boostpedalen efter fuzzen, eller ännu hellre en lågt ställd Tube Screamer av nåt slag. Med den pedalen kan du höja volymen och flytta fram midden något så du hörs. Värt att testa i alla fall innan du värmer upp lödkolven.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


12 May 2015, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Låg volym på fuzzen
Något är fel på fuzzen, jag har samma fuzz och den har gott om volym över när den är avslagen. Kiselfuzzar, som denna är, har nästan alltid mer volym än Germaniumfuzzar.


12 May 2015, 17:49
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Låg volym på fuzzen
Det finns en sak till som kan påverka.
Kör du förstärkaren distat eller rent? Har du mycket gain så kommer inte fuzzen att höja volymen speciellt mycket, däremot kommer det att bli ännu mer gain.

_________________
http://www.pigsinspace.se


13 May 2015, 07:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Låg volym på fuzzen
Det var det jag menade också, bättre i så fall att boosta signalen efter fuzzen. Bäst fuzzresultat tycker jag att man får med en nästan ren stärk och sedan fuzzen in i en lågt ställd TS.

Edit: menar låg gain, hög volym på TS...

Matte

_________________
the older I get, the better I was


13 May 2015, 11:17
Profile

Joined: 21 Sep 2013, 23:05
Posts: 68
Location: Skåne
Post Re: Låg volym på fuzzen
Tack för bra info!

Jag kör en MM hd 130 på full gain, har anat att det var det som ställde till det, men det är ljudet jag vill ha.

Jag har en HB tube screamerklon (före fuzzen i kedjan), men då blir det det här med att trycka på två pedaler samtidigt, bordet är för litet (och jag vill ha det litet) för att stoppa in loop-pedal.

En möjlighet är ju att prova längre gain på stärkaren och se om det går att få till det med ts-klonen som grundljud (för att kompensera för lägre gain) och fuzzen efter. Rekommenderas? Kommer mitt problem att lösas? Har allt i repan så kan inte prova nu direkt.


13 May 2015, 16:37
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Låg volym på fuzzen
Korovjev wrote:
Tack för bra info!

Jag kör en MM hd 130 på full gain, har anat att det var det som ställde till det, men det är ljudet jag vill ha.

Jag har en HB tube screamerklon (före fuzzen i kedjan), men då blir det det här med att trycka på två pedaler samtidigt, bordet är för litet (och jag vill ha det litet) för att stoppa in loop-pedal.

En möjlighet är ju att prova längre gain på stärkaren och se om det går att få till det med ts-klonen som grundljud (för att kompensera för lägre gain) och fuzzen efter. Rekommenderas? Kommer mitt problem att lösas? Har allt i repan så kan inte prova nu direkt.


Min erfarenhet är att oftast låter fuzzface-fuzzar dåligt med pedaler framför, så jag skulle köra fuzzen före TS-klonen. Tubescreamern med låg gain och stärken nästan ren.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


14 May 2015, 14:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.